IR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

IR

Inlägg av Virr3 »

Jag undrar lite om ir överförning.

är det någon skilnad på en irtransistor och en irmotagare?

vilket är det billigaste alltenativet? vilket är det bästa?

hur lång räckvidd kan man få?

vad behövs för kringkomponenter?

det var nog allt :roll:
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

En IR-transistor leder när man belyser den ,som namnet antyder fungerar den som en transistor fast med ljus ist. för ström som input. Dvs. starkare ljus => högre kollektorström.

Observera att de flesta ljuskällor t.ex. glödlampor även sänder ut IR, så IR-transistorn kommer att störas.

En IR-mottagare reagerar bara på IR-ljus modulerat med en specifik frekvens 38 kHz är vanligast men 36 kHz och 40 kHz förekommer också.
(Alla tre kommer dock att reagera på en 38kHz signal)

IR-mottagaren ger en nolla ut vid belysning med modulerad signal, dock går utgången hög (egentligen högohmig) efter en kort tid.

Man måste alltså hålla pulslängden hos sändaren inom vissa gränser.

Det du behöver är 2 mikrokontrollers (en till sändaren & en till mottagaren) en IR-mottagare, en eller två IR-dioder (se till att det är samma våglängd som mottagaren och starka) ett par motstånd och en transistor (switcha ir-dioderna) kristaller + kondingar (till mikrokontrollerna) ev. ett pullup-motstånd till ir-modulen, lysdioder & tryckknappar... -Standard komponenter helt enkelt. :wink:

Bygg gärna en enkel sändare på kopplingsdäcket som bara sänder bärvåg när man trycker på en knapp (tex med NE555) och en mottagare med lysdiod , så att du kan testa grundfunktionen (och felsöka fjärrkontroller till tv,stero etc..)

Har man inga andra IR-fjärrkontroller i rummet så funkar det även att bygga en enkanals styrning med lite logik och timers.

ist. för mikrokontroller kan du skaffa speciella fjärrkontrollkretsar.
Har inte testat andra än de med kodad överföring av en enda kanal (en knapp) (avsedda för billarm). Dessa funkade inget vidare med ir-mottagare pga detta med pulslängden. (iaf fick inte jag ihop det men saknade oscilloskop på den tiden, kanske kunskap oxo ?)

Med ir-modttagare får du en räckvidd på minst 5m.

Med fototransistor någon dm :cry:

Fototransistorer används oftast till sensorer på korta avstånd (typ som en läsgaffel).

Prismässigt; tja det är mikron, kristallen och bussbilljetten till elfa som är dyrast... :D

IR-mottagare elirm 8601 elfa: 75-303-89 17kr

IR-transistor: 2-3kr för de sämsta 10-15kr för en bra (sfh 300 t.ex), sen finns det ju hur exklusiva (=dyra) prylar som helst.
men om de är bättre, -Tveksamt iaf om man inte är ir-expert.

Tipset är som vanligt att köpa 2-3 av varje så man kan labba lite...

Oavsett vad du skall bygga så rekomenderar jag ir-mottagaren ihop med mikrokontroller.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Tack så jätta mycket..:D

får köpa någon motagare och några irdioder å labba lite :D

nu har jag ett hum om hur det funkar :D

tack än en gång :D
Edit:
på 8621 är det en kåpa för att filtrera bort dagsljus. stör inte detta ir ljuset med eller?

skulle en sådan här uppkopling funka?

Bild
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Ja den uppkopplingen funkar (du har ju fått den från databladet :) ). Skämt åsido, jag har byggt några prylar med den kopplingen och det går alldeles utmärkt. Motståndet ">10k optional" har jag aldrig brytt mig om. Någon som kan förklara dess syfte?
klopaz

Inlägg av klopaz »

Earendil, ser ut att vara ett pullup-motstånd som gör att signalkvaliten blir bättre.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

tänk på att lysrör ger rätt mycket störningar som ir-mottagaren gärna tar in...

/Johan
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jag sitter och funderar på hur jag ska få en frekväns på 38 kHz men kommer intye på något smart.. ni kanske kan hjälpa lilla mig? :roll:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

En 555:timer kopplad som unistabil-vippa fungerar fint.
Du måste däremot kolla så du verkligen får runt 38khz ut ifrån den då jag har fått helt fel värden dom gånger jag använt "kalkylatorer" på nätet för 555.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Pulsar man en lysdiod med inte allt för långa tider så kan man dessutom trycka igenom högre ström o därmed få ut högre effekt ur den. Vissa kan vid 25uS puls tåla flera ampere. Nu vet jag inte vilotiden på rak arm men det avslöjar säkert databladen.

Mikael
Virr3

Inlägg av Virr3 »

vad menar du hedis?
förstog inte riktigt..
evert2

Inlägg av evert2 »

Virr3: Du kan ju göra en oscillator med hjälp av en kristall ich en räknare eller (det enklaste...fast kanske inte så exakt är) en digital inverterare som återkopplas med ett motstånd och en konding.........om man dessutom gör en oscillator till med relativt låg frekvens (t ex 1 Kz) så att utsignalen inte matar på konternuerligt!

Om pulsfaktorn på denna lägre frekvens är 50%....så sjunker ju mottagarens utgång ner till 0 under de resterande tiden av pulsen. Då kan man använda sig av en 555:a som hållen signalen hög under en kort tid(t ex 2 ms..ifall en puls missas). Om det inte kommer en ny puls inom de 2ms, så slår 555:ans utgång om.....ä ni med? :roll:
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Dagslusfiltret tar bort synligt ljus men släpper igenom IR.

47uF + 47Ohm = avstörning; ej nödvändigt för funktionen.

IR-mottagarens utgång är en öppen kollektor mot jord.

10K pullup behövs bara om uC (eller vad man nu kopplar den till) saknar intern pullup (aktivera dessa i init-rutinen).

Logik-kretsar i 4000 serien (cmos) kräver pullup.
74LS-serien (TTL) har inbyggd pullup.

Sändare med NE555 som astabil vippa; Ra: 11 kOhm Rb: 82 kOhm (eller en 100 kOhm trimpot) C: 220 pF

Min ger 33kHz -Funkar ok.

Hedis>> unistabil = monostabil = fördröjning.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Till mitt projekt arbete kopplade jag in 555:an så här (out= ~37KHz): 555
Funkar fint... Det jag tror man måste göra är dock att på ngt sätt stänga av 555:an ngn gång då och då... läste det ngnstans men kommer inte på vart... har ngt med att det blir instabil eller ngt... *rycker på axlarna*

//Rille
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Reset (ben 4) dras låg för att stoppa oscillation; utgången går låg.

Om reset kopplas till en utgång av typ öppen-kollektor krävs ett pullup-motstånd.

(skippar man det kan den slå av sig själv när den ska vara igång)

Edit:
Mina värden gäller för inkoppling enligt databladet.
(Motstånden i serie med kondensatorn (Ra närmast +), ben 7 mellan resistorerna f.ö. som Rilles Schema)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

nu gör ni mig lite förvirrad :oops:

kan ni inte lägga in ett chema som funkar till 100% och sedan förklara vad som händer i de? lite lättare att förstå då tyker jag..
Skriv svar