Tempregleringsmodul #2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

När jag sköt triggulsen fram och tillbaka i förhållande till nätspänningen hände det att jag fick väldigt klippta vågformer (typ 1/4 av en cykel) ibland. Om MOC304x kretsen nollgenomgång funkat som den ska borde den typen av vågformer aldrig kunna dyka upp.

Måste dock säga att jag la nog bara ner 5-10 minuter totalt på att rita upp och simulera... Ska se om jag får mer tid att titta mer på det. Sen vet man ju inte om spice modellen är helt 100%.

Den där Atmel versionen såg ju grym ut! Fast det verkade lite vanskligt att koppla in högspänning direkt på MCUn!! :o
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det skulle ju vara lite märkligt om nollgenomgångskretsen inte fungerar på en komponent som har en sådan inbyggd... :)

Att koppla in 230V på MCU'n är väl okay, men MCU'n blir ju förståss strömförande... vilket inte är acceptabelt om annat skall kopplas till den som man kanske måste röra vid, t.ex. en temp sensor.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Satt och funderade lite och kom fram till att jag ska bygga nåt liknande.
Jag antar att det är phase control som gäller för en 1-fas asynkron kanalfläkt på 60VA eller går det med zero cross switching också?
Eftersom det bestäms av programvaran i mikrocontrollern bör man kunna ha en brytare som väljer mellan de två metoderna!

I microchips appnote AN958 använder de en zenerdiod för att hitta brytpunkten:
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en021266
Skriv svar