Konsten att tämja en grafisk VFD...

Berätta om dina pågående projekt.

Skulle du vilja ha ett litet experimentsystem baserat på ATmega128?

Självklart vill jag det - jag har längtat så...
11
13%
Kan tänka mig ett om det blir lite cash över...
33
38%
Låter kul men tyvärr, det är inte min grej...
16
19%
Nej, fy farao! Jag kör hellre PIC (eller annan MCU)...
18
21%
Jag vet inte vad du snackar om. ATmega128???
8
9%

Antal röster: 86
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den 11 oktober beräknas korten vara klara och levereras då från PCBCart. DHL tar bara ett par dagar därefter.

Ett kort kommer då provmonteras och testas, sedan om allt är OK går de 20 till försäljning.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Brukar du beställa från PCBCart?
Är du nöjd med resultaten? Är dom billigare än andra?
Gjorde en provslagning, och dom verkar tillsynes billiga, men jag har inte så stor erfarenhet av beställda kort så det är lite svårt att jämföra.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

De sista projekten har PBCCart anlitats till och jag är mycket nöjd med resultatet. Framförallt Minimig-korten visade vad de gick för. Priset är helt okej, mycket bättre än de andra företag jag har testat (inklusive det som AoE använder). Jag skulle vilja kalla deras kort "Moderkorts-klass". Med tanke på vilka typer av kort de erbjuder (ner till 0.1 mm spacing & 10 lager) är det inte omöjligt att de gör moderkorts-PCB... och så kan man få korten i blått, rött eller svart 8)

Och snabbt går det med leveranserna trots att de ligger i Kina. Betalningarna kan köras via PayPal, vilket förenklar en hel del och deras beräkningssystem vid order fungerar bra. Dessutom tar de Protel-filerna direkt så jag slipper jiddra med drill-filer och Gerbers.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Korten har skickats från PCBCart med UPS (07-10-08 ) och bör därmed komma under denna vecka. Då blir det lite testning och därefter kan de som vill ha kort börja höra av sig.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag borde ha korten idag. De har gjort en rätt så skaplig resa :D :

Kod: Markera allt

Datum   Tid   Serviceområde   Leveransdetaljer 

--------------------------------------------------------------------------------

Oktober 08, 2007   21:34   Zhejiang Province - China, People's Republic   Försändelse hämtad

Oktober 09, 2007   00:45   Zhejiang Province - China, People's Republic   Lämnat DHL:s station i Zhejiang Province - China, People's Republic

Oktober 09, 2007   03:48   Anhui, Jiangsu Province - China, People's Republic   Anlänt till DHL i Anhui, Jiangsu Province - China, People's Republic

Oktober 09, 2007   05:29   Anhui, Jiangsu Province - China, People's Republic   Lämnat DHL:s station i Anhui, Jiangsu Province - China, People's Republic

Oktober 09, 2007   19:11   Frankfurt - Germany   Anlänt till DHL i Frankfurt - Germany

Oktober 09, 2007   23:40   Frankfurt - Germany   Lämnat DHL:s station i Frankfurt - Germany

Oktober 10, 2007   02:09   Cologne - Germany   Anlänt till DHL i Cologne - Germany

Oktober 10, 2007   04:08   Cologne - Germany   Lämnat DHL:s station i Cologne - Germany

Oktober 10, 2007   04:08   Cologne - Germany   Skickad via Cologne - Germany

Oktober 10, 2007   06:15   Arlanda - Sweden   Anlänt till DHL i Arlanda - Sweden

Oktober 10, 2007   06:16   Arlanda - Sweden   Tullbehandling klar på Arlanda - Sweden

Oktober 10, 2007   06:16   Arlanda - Sweden   Behandlad för klarering av Arlanda - Sweden

Oktober 10, 2007   07:22   Arlanda - Sweden   Lämnat DHL:s station i Arlanda - Sweden

Oktober 10, 2007   08:07   Arlanda - Sweden   Anlänt till DHL
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Dom där korten är fasen mer beresta än vad en annan är ;)

Vad blev slutpriset för allihop om du ursäktar man frågar?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det står redan nämnt på sidan 4 av denna tråd. 1300:- för hela rasket inklusive frakt. Jag räknar med en hundring per enskilt kort inklusive frakt via brev och lite ersättning för jobbet med att ta fram kortet. Köper man fler kort samtidigt blir styckpriset lägre.

Innan jag ger iväg några kort kommer jag testa ett. Det vore synd om folk betalar för något som inte går att använda.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Samköp av övriga komponenter känns rätt aktuellt sen...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo fixas samköp av övriga komponenter kan det snabbt hända att även jag är intresserad av ett kort.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått korten:

Bild

Dags att börja löda lite...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu monterat ett kort och fått det att fungera:

Bild
Bild

Väldigt smidigt med strömförsörjning via USB. Dessutom så kör jag på 12MHz-klockan från FT232R-chippet. Har dock inte hunnit testa USB->RS232 ännu. Och jag vet - jag glömde beställa en passande resetknapp...

All information kring detta bygge (ritningar, komponentlista, osv) finns på min hemsida - www.illuwatar.com

Alla som vill ha kort, skicka PM eller mail så fixar vi det. 19 st finns att dela på (ett är reserverat, 5 tänker jag behålla).

Blir detta väldigt populärt kan jag tänka mig att ändra på port B/D så att antingen port B blir generell eller så att man kan ansluta en Hitachi-LCD i stället. Denna VFD finns det inte så många av trots allt. Men först vill jag bli av med de kort jag har.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Ser bra ut!

Lämna gärna en rapport på hur det gick med FT232R när du testat det. Det finns ju även en USB<->RS232 som heter CP2103, den verkar rätt smidig.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag känner att också jag behöver förnya mitt labbkort.
Att ha USB->seriell redan på kortert är trevligt. och kunna strömförsärja det därifrån är också trevligt.
Samköp är också aktuellt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu verifierat serieporten via USB och den fungerar fint. Gjorde ett simpelt loop-back program (ta emot/sicka tillbaka) som kördes i 19200 bps. Så ni kan lungt köpa dessa kort - alla delar fungerar som de skall.

Väldigt smidigt faktiskt - med tanke på dagens datorer som saknar dubbla serieportar (och även parallellportar ibland). Med denna lösning får man både strömförsörjning och com-port på köpet. Och den enda serieporten på datorn kan vara permanent kopplad till STK500 under utvecklingsarbetet.

Ang. Samköp, så skulle jag behöva några ATmega1281 och ATmega2561 för att verifiera dessa på kortet (samt någon ATmega128).
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag är gärna med på samköp av komponenter...
Skriv svar