Stänga av extern hårddisk
Stänga av extern hårddisk
Jag har en extern hårddisk och det är ganska ofta som jag glömmer att stänga av den efter att jag stängt av datorn. Då är den på hela natten vilket jag tycker är lite onödigt.
Borde man inte kunna använda ett relä som bryter strömmen till nätadaptern när strömmen från usbporten försvinner? och på samma sätt starta den när man startar datorn?.
Det jag behöver hjälp med är att hitta ett lämpligt relä eller om det går att konstruera på något annat sätt! usb-porten kan man ta ut 5v och 100 mA från och nätadaptern drivs med 230v.
Borde man inte kunna använda ett relä som bryter strömmen till nätadaptern när strömmen från usbporten försvinner? och på samma sätt starta den när man startar datorn?.
Det jag behöver hjälp med är att hitta ett lämpligt relä eller om det går att konstruera på något annat sätt! usb-porten kan man ta ut 5v och 100 mA från och nätadaptern drivs med 230v.
Finns massor med färdiga produkter, t.ex. från http://www.kjell.com/
art nr 39611, 39612, 39619.
Finns nog hos classe, jula osv också.
Det finns externa hårddiskar som gör det automatiskt t.ex. WD My Book 250GB på kjell & co. Det är kanske inte aktuellt att köpa en ny disk, men då är det ett tips för framtiden.
Borde annars inte vara några större problem att koppla in den till datorns strömförsörjningagg direkt så den externa sätts igång när datorn sätts igång och stängs av när du stänger av datorn. Men visst det kan bli lite jobb lite beroende på vilken kontakt det är på den externa och gissar på att det kanske kan vara någon PS2 liknande historia eller så som bla används till tagentbord. Om så är fallet så hade jag personligen letat upp en liknande kontakt först från tex något gammalt tagentbord. Hade jag mot all förmodan inte haft någon kontakt så hade jag öppnat upp trafon till hårddisken och lött bort kablarna så att den inte skadats om man kanske skulle sälja rasket någon gång och sedan lött dit en molex kontakt som passat datoraggets kontakter. Om det varit jobb att öppna trafon eller man inte brytt sig så hade jag klippt kabeln en liten bit från trafon istället.
Om detta inte varit möjligt så är som beskrivet något relä eller liknande något som hade fungerat bra.
Om detta inte varit möjligt så är som beskrivet något relä eller liknande något som hade fungerat bra.
Har ni tittat på Khakis tidigare tips?Khaki skrev:Finns massor med färdiga produkter, t.ex. från http://www.kjell.com/