Stegmotor...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ag2

Stegmotor...

Inlägg av Ag2 »

Stegmotor: Vexta ( Oriental motors) PH296-02
Specifications (2phase full step)
5.5 V
1.2A/Phase
Holding Torque 123 Ncm
4.4 ohm / 14mH per phase.
Väger 1,5kg styck

Det är en unipolär motor (6 trådar), men när jag jämför databladet med några moderna motorer så tycker jag inte att jag hittar någon med liknande data. Är detta en bastard som inte går så bra att använda på något vettigt sätt? De få försök att använda den har inte resulterat i någon större succe. Något speciellt som man ska tänka på med denna motor?
Har nämligen plockat hem några från apparaten de satt i när den slängdes (den hade 56 stycken) men såg att det fanns 20+ stycken kvar i reserv trots att maskinen slängdes för 5 år sedan... Och ja, mitt fräsbord är under konstruktion, jag hoppas att motorfrågan är löst.
H.O

Inlägg av H.O »

Allt hänger på vad du är ute efter i form av prestanda. Eftersom motorn har relativt hög resistans och induktans (för att inte säga väldigt hög) så behövs det relativt hög spänning för att den ska kunna leverera något moment vid högre varvtal.

Vad är det för drivning du kört med som inte fungerat så bra?

/H.O
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

123Ncm motsvarar 170oz/inch. Detta är inte någon värsting motor som kan köras direkt på ledarskruven, ifall du inte har en stigning som ligger på 1 mm. Dessutom verkar det vara hög vikt i förhållande till momentet. 1.5 kilo brukar kunna ge minst 400oz/inch i hållmoment. Och som H.O sa, den höga impedansen gör att du måste ha väldigt hög chopperspänning för att få ut något av motorerna på höga varv, vilket krävs med tanke på det låga vridmomentet.
Ag2

Inlägg av Ag2 »

Jag var bara lite involverad i det projektet men brorsan byggde en robot (?) med de motorerna där de styrdes av en AVR som direktstyrde transistorer för unipolär styrning. Problemet med dem var att de inte gick att köra över kanske 50 pulser per sek då motorerna tappade synk (!)...
Blev lite nyfiken då du anmärkte på att induktansen var hög, hade inte tänkt på det. Jag räknade lite på det och jämförde med en motor som hade samma hållmoment som mina motorer (56STH56AH-284).

Bild

Min motor är den kurvan som tvärdyker... Om jag ändå skulle använda den, vilken spänning måste man upp på? Kanske mer än vad vanliga stegmotorkretsar pallar och då blir det kanske bättre att konvertera dessa motorer till hantlar eller nåt? Har någon använt liknande motorer till något som funkade bra? Det beror naturligtvis på den mekaniska utformningen men det verkar inte lovande. Motorn är tillverkad i början av 80-talet, visste man inte bättre då eller varför är den konstruerad på detta mediokra vis?

/Gratis är inte alltid så gott...
H.O

Inlägg av H.O »

Motorn är gammal och på den tiden fanns inte den typen av magneter som finns tillgängliga idag. Dessutom har drivelektroniken tagit ett par rejäla steg framåt sedan dess.

Hurvida motorn är dålig eller inte beror ju på den tilltänkta applikationen. Du får ett hyffsat hållmoment med relativt låg ström så i en applikation där låga hastigheter används så kan det vara (ha varit) ett bra val.

Det sättet din bror drev motorn på är det absolut sämsta sättet. Man mer eller mindre MÅSTE ha högre spänning än motorns nominella och på ett eller annat sätt begränsa strömmen för att få någon som helst prestanda. För i tiden gjordes det med stora effektmotstånd men i dagens drivsteg är det nästan uteslutande PWM (chopper).

Om din kurva indikerar fullt moment upp till 50 steg/sekund vid X matningspänning så får du det dubbla med 2X matningspänning osv (i princip).

Om man följer Geckodrives rekomendationer (för deras drivsteg men är nog ändå ganska generellt) så rekomenderas en faktor på 10-20ggr motorn nominella så 55-110V nånstans vore kanske lämpligt. Men det beror ju helt och hållet på vad du tänkt att ha dom till??

/H.O
Ag2

Inlägg av Ag2 »

Aha, det börjar klarna litegrann... Hittade dessa motorer på jobbet, i maskinen som motorerna satt i så användes de till att via varsin snäckväxel och skruv rikta en stållinjal med ganska hög precision (hundradels milimeter). De stod inte med spänning på när de inte användes eftersom man då kunde justera dem manuellt. Systemet behövde dessutom inte vara snabbt då en uppdatering på motorerna kom med några minuters intervall. Jag antar att man valde denna motor för att den var billigare och dög för det som man skulle göra...
I databladet finns det en version som heter samma fast -01 istället för -02 på slutet. Den har specifikationen 0.4 Ohm, 1.4mH och 4.5A /fas, fortfarande med samma hållmoment. Man skulle haft en sådan istället. Jag tänkte använda dem till mitt fräsbord för att driva x och y axlar. Men nu vet jag inte riktigt...
H.O

Inlägg av H.O »

Som du ser så kan uppnå samma resultat på olika sätt och man väljer det som passar bäst för applikationen i fråga. I det här fallet var det nog låg strömförbrukning i utbyte mot lägre hastighet. Den andra modellen hade nog varit att föredra i ditt fall, under förutsättning att man har ett drivsteg som pallar 4.5A.

Varför inte köpa några G203V från Geckodrive och testa - funkar det så är det ju kanon! Om det inte funkar får du skaffa andra motorer - vilket du ju ändå funderar på att göra. G203'orna kommer att funka till dom nya också!

/H.O
Ag2

Inlägg av Ag2 »

Ok, tack för att du pekat min näsa i rätt riktning. Om det funkar så kan jag få tag i 20+ motorer som nästan räcker till världsherravälde, i annat fall så hamnar de i skrotcontainern... Finns det någon svensk återförsäljare på Geckodriven?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, Det enda vettiga stället att köpa geckodrive från är geckodrive.com
Skriv svar