Liten varmluftspistol

Användarvisningsbild
nlinus

Liten varmluftspistol

Inlägg av nlinus »

Finns det väldigt små varmluftspistoler? Typ i pennform med en diameter på 20-30 mm. Vore himla smidigt när man ska värma krympslang på plats i diverse elskåp. Lättare att handskas med, och mindre risk att man värmer en massa saker runtomkring. Behöver ju inte vara något speciellt högt flöde...

Har kollat runt lite, men inte hittat något. Inte hos Classe, Biltema eller Jula iaf.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Gasdriven lödkolv, det följer med ett hetluftmunsycke.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... tm&lang=se
tobbe

Inlägg av tobbe »

Hur mycket effekt krävs det?
Den här såg ut att kunna vara väldigt smidig. http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs ... SE-701230&
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

För krympslang och sånt som inte kräver speciellt mycket precision så kanske en sån här duger? Länk

En hundralapp på classe
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Tobbe:
Den såg inte så dum ut. Liten och smidig. Kanske blir en sån :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fräsen

Inlägg av Fräsen »

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80644

36,90:-

Kan det bli billigare? Köpte själv en större variant för några år sen. Då medföljde en massa olika munstycken för olika sorters lågor och lödspetsar men den hittar jag inte nu. Still going strong som de säger over there...
tobbe

Inlägg av tobbe »

Den som ovan tipsade om är också fin, jag är inne på min andra och då kan jag påpeka att det var fel från min sida som dräpte den första.
Ingen eltändare eller annan lyx som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Den på biltema blir nästan för varmt för krympslang tyckte jag :roll:
tobbe

Inlägg av tobbe »

jo men blir int alla dessa brännare det? eller funkar dom med munstycke för endast värme nå bra?
Jag brukar bara se till att ha lite alufolie bakom det som ska bli varmt och hålla avstånd med lågan så funkar det bra för mina snabbmek.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Grejen är väl bara den att när man har några hundra märkningar att montera så ska det gå hyffsat kvickt och smidigt. Hålla på och joxa med folie känns lite jobbigt. Tycker den lilla elektriska varmluftspistolen verkar smidig.
Den gasdrivna kanske är bra, men jag blir lite tveksam till hur länge tändaren i dessa håller.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Piezo tändardelen i sig (för dom om har det och som är väldigt vanligt) har jag aldrig varit med om att gå sönder, det som däremot kan hända är att gnistan slår över någonstans där det inte skall av olika orsaker.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har en billig från Conrad och den är väl hyfsad. Lite liten att hålla i, lätt att bränna sig. Lite knölig att fylla på. Annars fungerar den bra, piezotändare och knapplås gör den lättanvänd.
Till krympslang tycker jag annars en vanlig ciggtändare är bra, hur skulle det funka med en grilltändare? Eller är det det du provat?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hittade denna hos Classe. Ser väl bra ut. Tror det blir en sån nästa gång man har vägarna förbi.
Skriv svar