Mätning av gods

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BoF
EF Sponsor

Mätning av gods

Inlägg av BoF »

Funderar lite på hur man skall kunna mäta tjockleken på plåtgods.

Mätare som jag har kommit i kontakt med verkar mäta med ultraljud dessa måste ha god kontakt med godset.

Finns det andra metoder att mäta tjockleken med utan att ha god kontakt med godset?

Lite lösa funderingar runt detta är välkomna.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Laseravståndsmätare från båda håll med bra placerade mätare så man får bra precision?

Eller vill du mäta enbart från ena hållet?
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Metoden som är aktuell (eller som jag far efter) är att man mäter från en sida, man har inte tillgång av den andra sidan.
H.O

Inlägg av H.O »

Är det plana plåtar eller rör, fyrkantsprofiler, I-balk? Hur noga vill du mäta och i vilka intervall, typ mm, cm, meter?

/H.O
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Runda, tjockleken är mellan 3-8mm, tanken är att en anordning skall mäta ett rörs slitage, mätningen görs invändigt av röret, utsidan är inte tillgänglig.
H.O

Inlägg av H.O »

Ahh, ok, då blev det lite klurigare.
Ända sättet jag känner till är just ultraljud men det kräver som sagt god kontakt med underlaget och oftast nån form av gegga, typ gelé. Sen finns det något som kallas virvelströmsmätning men jag tror att det används för att lokalisera och djupbestämma sprickor etc. Vet inte om det går att använda för tjockleksmätning.

Men om du vet inre och yttre diameter på röret när det var nytt så kan du ju mäta den inre diametern och räkna ut tjockleken...?

/H.O
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man borde kunna använda det fysiska fenomenet med totalreflektion när en signal försöker gå från högdensitets material till lågdensitet.
Och ljudvågor för att få rimliga tidsrymder att jobba med.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

röntgen?

vag tanke på något från flygplansmätning, eddy probes?

borrmaskin :eh: :tyst: :wacko:
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

H.O: Mätningen blir då får grov, rören är valsade inte bearbetade så både diameter och tjocklek kan variera mellan rören.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför får det inte komma i kontakt med rören?

och på vilket avstånd kan man göra mätningarna?

kan man göra det så man kan mäta tvärs igenom röret eller bara en sida
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

>varför får det inte komma i kontakt med rören?

Röret är smutsigt så man kommer inte i kontakt med godset.

>och på vilket avstånd kan man göra mätningarna?

Första tanken var att man skull mäta från centrum inne i rört, rörens diameter är mellan 300-600mm
Röret kan få punkt förslitningar är detta som jag funderar på hur man skall kunna mäta för att upptäcka.
Då röret inte är bearbetade så kan diametern variera antagligen med flera mm.

>kan man göra det så man kan mäta tvärs igenom röret eller bara en sida

Man kommer enbart åt att mäta inne i röret, utsidorna kommer man inte åt.

När man mäter tjockleken med tex. ultraljud så rengörs godset på alla punkter som skall mätas plus man lägger på något som ger god kontakt mellan givare och godset, det kommer inte finnas möjlighet till att rengöra ytan då man inte kommer åt.

Förutsättningarna är kanske för svåra, men jag tänkte att om jag slängde ut frågan så kanske det kom upp något frö som man kunde jobba vidare på.

Men åt andra sidan så har inte jag sett något annat sätt än med ultraljud, eftersom jag inte jobbar med sådant här så är det svårt att veta vad för metoder det finns för tjockleks mätning av plåt.

Så jag är verkligen ute på djuptvatten här, kanske dags och simma tillbaks till lite grundarevatten!

Förutsättningarna är:
- Mäta tjockleken i godset.
- Mätningen måste göras inne i röret, utsidan av röret är inte åtkomligt.
- Rörens innediameter är mellan 300-600mm
- Godstjocklek 3-8mm
- Rörets insida är smutsigt.
- Rören är ovala då dom inte är maskin arbetade på något vis.

Om finns en metod för mätningen utifrån dessa förutsättningarna så kommer jag att gå vidare med en/ett ide/projekt,
Men somt sakt är ute på djuptvatten!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Går det att fylla rören med vatten under mätningen?

I så fall vore UL en möjlighet fast på höga frekvenser (tänk UL på BB, 4,5MHz). Då ville vattnet ge kontakten och om inte smutsen är mycket gummiaktig gåt det att se igenom med UL. Tolkningen av signalen kan däremot blir besvärlig att ha fullautomatisk men det borde gå.

Problemet är ju att "alla" sorters mätning är beroende av ett exakt känd avstånd mellan sensor och ämne, detta gör det mycket svårt att mäta magnetavvikelse t.ex. där utslaget varierar med kvadraten på avståndet.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Man kan fylla rören med vatten, ett problem blir med kostnaderna då det blir en hel del kubik som går åt, vattnet måste pumpas ut igen. Rör längden är 300-1400m som isåfall måste fyllas,
Det lär vara väldigt smutsigt så tex. en slamsugare måste ta hand om vattnet, skulle jag förmoda så det lär bli några lass för denna.
Men helt klart så är det intressant att göra ett överslag vad kostnaden skulle tänkas bli.

Hela tanken med eventuella ide/projekt mitt är att man idag har en visuell avsyning med kamera, vad jag har förstått så är det inte lätt att tolka bilden, man ser egentligen slitaget försent och får akut reparationer istället för planerade, akuta reparationer blir oftast mycket dyra i förhållande till planerade. Slitaget är svårt att förutse samt var det sker i röret utan erfarenheten är vad man har tillgång till här för att försöka bedöma slitaget.

Stod och tittade på en filmning av rör för många år sen, vad jag såg fick killen som skötte kameran berätta vad det verkligen vad som man såg, så med andra ord man måste ha lång erfarenhet för att kunna tolka bilden.

Men efter som detta kommer att bli ett hobby projekt i första hand så kan man göra vissa försök med vatten i ett mindre ämnesrör, medians man fundera vidare på problemet om det huvudtaget går att lösa på något annat sätt.

Borde ju gå att använda en PIC plus UL och göra enklare försök med detta. Får bli ett mindre delmåls projekt av detta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det borde gå att få samma avstånd till metall, om man har knivformade hjul och spänner an mot andra sidan
sedan mäter med spole

en annan fråga, hur stora/små är förslitningspunkterna, eller rättare sagt hur smått måste man mäta?

det är ju skillnad om man kan 10 kvadratdecimeter eller 5 kvadratcentimeter åt gången
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Jag har egentligen inte funderat så där mycket runt hur stor mätpunkten skall vara eller måste vara, utan börjat fundera om det är möjligt att mäta godset på något vis med ett tillförlitligt resultat under ställda krav.
Men mättpunkten kan vara stor då jag är ute efter att mätta slitage på ett större område.

I stort ser jag väl en tänkbar lösning i att ha någon sorts släde (som idag används för filmning i rör etc.) som förs fram i röret.
Här är också en rolig utmaning hur förflyttar man denna? Kan tänka mig att vissa tänker med en gång på någon sorts robot :)
Sen tillkommer givetvis ett annat problem och det är att man vid varje mättpunkter skall mätta runt röret också.

Vad jag än bara sett så har man en styv dragtråd som man buntat i hopp med kablen som man föser in i röret. Vilket vad jag sett leder till problem ibland när metrarna börja bli lite väl långa.

Beroende på mätpunktens storlek så avgör denna hur långt man flyttar släden för nästa mätområde. Önskvärt är att mätområdet är så stort som möjligt då slitaget breder ut sig i ett större område.
Jobbet att kontrollera är längre stäcka som mycket väl kan vara 10-20 meter per område, och antal områden kan vara uppemot 50 talet per gång. Med tanke på detta så är det önskvärt att förflytta släden med stora steg för varje mättning.

Men som sakt så är första steget att försöka hitta någon metod att mäta godsets tjocklek mättområdet är inte så viktigt utan ju större desto bättre, skulle detta hinder övervinnas så får man fundera på om man kan applicera detta till att mäta slitage längs ett rör (från insidan).

Jag får fundera vidare ikväll på hur jag skall gå vidare med problemet (har en liten viktigare sak att göra innan dagen är slut), men jag kommer att testa dom olika förslagen som kommer upp i tråden i några mini projekt, så alla förslag är intressanta för mig angående mätningen.

PS.
Börja kännas som tråden tillhör Idebanken snart.
Skriv svar