LED styrning 400 kanaler Matris

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

LED styrning 400 kanaler Matris

Inlägg av colliman »

Hej och tack för att jag fick bli medlem på detta forum.

Min första fråga, (om jag nu kommit rätt) lyder.

Jag vill styra ca 800 LED med 400 kanaler, kan serie koppla dioderna så dom drar 20mA ca 4V.

Helst vill jag koppla matriskoppling 20 X 20 kanaler där dioderna ligger mellan
x och y axeln (kan man skriva så).

Jag behöver inte kunna dimma utgångarna, men finns möjligheten så gillas den.

Helst skulle jag villa kunna programera blinket av LEDarna via DMX men andra
gränssnitt kan gå bra, hellst dock Mac kompatibla.

Sug på den karamellen.

Vänligast Colliman

:D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Några http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4910 och FTDICHIP du kör i SPI läge kanske.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

LED styrning

Inlägg av colliman »

Jo tjena ba!

Här går det undan, hann knappast lägga ut frågan så svara Micke_s.

Nu är det så att gubben är gammal, över 40 år,
det betyder att jag var med på TTL kretsarnas tid, ja även radiorören.

Dock är dagens mer kompexa digitalkretsar och gränssnitt lika lättfattliga som Grekiska för en Turk.

Är det nån som orkar med den i dagsläget ej uppgraderade gubbfan, jag läste som snabbast igenom MAXIM kretsen med dess fulständiga beskrivning.

Dock fick jag redan efter första sidorna en känsla av att aldrig fatta hur jag skulle koppla.

Finns det nån applikations shema eller kan någon hjälpa mig på traven.

Å tusen tack för det snabba svaret.

C-man :oops:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det mesta är digitalt nuförtiden och mycket läggs i applikationsnivåer istället för hårdvaran.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Lite mer om LED drivern

Inlägg av colliman »

Tack Micke-s för ditt tålamod.

Jag har nu kollat lite närmare på tråden du sände.

Kommer att köpa ett kit att labba med, finns komplett med USB från PC.

MAX6960EVKIT http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/5052

Har dock Mac men får väl skaka fram en knä PC.

Fattar jag det hela rätt så kan jag bygga en egen LED matris av mina lösa LEDar.

Det gäller bara att få polariteten rätt, eller kan 50 cm flatkabel ställa till problem?

Verkar vara dags att flytta den här tråden till Ide´banken.

Ses där.

C-man :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag tror "sodjan" här på forumet sålde LED-matriser om inte annat. Låter ju lite smidigare att hålla på med i den här storleken. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jopp, men de är 64x8 LEDs. Colliman vill ha (krav ?) 20x20 LEDs.
Men, det är nästan omöjligt att svara på om det skulle fungera
med den lilla informationen. Samma sak med Maxim kretsen.
Det vore en väldig tur om den först föreslagna kretsen (av de
100 tals som Maxim har) skulle vara just den som passar bäst... :-)
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

sodjan skrev:Jopp, men de är 64x8 LEDs. Colliman vill ha (krav ?) 20x20 LEDs.
Nja är det verkligen det jag vill ha.

Helst skulle den vara 4 rader med 100 dioder.

Men jag tänkte kanske fel om jag bara räknar på antal kanaler.
Sedan ska det ju gå att programera dom något så där smidigt.

Iden och tråden är flyttad till Idebanken, vilket du ju har koll på.

Svara gärna där...

C-man
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eval kit är ju i alla fall det snabbaste sättet att komma igång.

Sodjan: Jag gav bara några tips vad han kan börja titta på för kretsar.
För sedan kunna välja ut rätt kretsar så behövs det självklart en mer utförlig specifikaion över kraven.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo du tänker rätt när det gäller antalet kanaler. För det som är intressant är hur många kanaler du vill ha, i andra hand kommer ju utforminingen. Ska de placeras på 4 rader med 100 kolumner skulle man ju kunna koppla det som en 4x100 matris, men det skulle ju kräva en krets med 104 utgånger. Då vore det smidigare att koppla det som en 20x20 matris och på sätt bara använda upp 40 pinnar. Dock gäller det ju att kretsen som styr lysdioderna kan driva dem på ett sådant sätt som önskas.

Jag personligen hade nog använt mig av en såkallad "mikrokontroller", altså i princip en liten dator där man lägger in programvara. Dock kan de vara rätt knepiga att komma igång med och om man bara ska göra ett enda projekt som är baserat på en mikrokontroller är det nog inte lönt att lära sig det själv. Samma sak gäller andra programmerbara kretsar såsom FPGA, CPLD, DSP, med mera.

Min rekomendation är iaf att försöka hitta någon färdig krets som antingen kan driva allting, eller som går att koppla ihop med flera likadana kretsar och på så vis får kapaciteten att styra allting.

Att styra via DMX är ingenting jag skulle rekomendera ändå. Nu snackar vi ju ändå 400 kanaler. DMX klarar ju trots allt bara 255 kanaler och då skulle man behöva använda sig av flera "världar", altså, flera separate DMX-interface som styr varsin del. Jag hade iaf satsat på att koppla det direkt till en PC via antingen RS232 (COM-port) eller USB. RS232 börjar ju bli lite föråldrat och jag gissa på att din Mac inte har det då det (så vitt jag vet) inte levereras några Mac:ar med COM-port, eller är jag ute och cyklar? USB är i dagsläget inte mer avancerat än RS232 är när det gäller konstruktion av hårdvaran.

Sen kommer ju den biten som troligtvis är den jobbigaste, och det är att programmera ett styrprogram som körs på datorn. Är det något du ska göra själv, har du någon som gör det åt dig eller har du helt enkelt ett befintligt program du tänkt koppla in systemet i?

Några andra alternativ som finns är även att du låter någon annan bygga den åt dig mot att du betalar för det. Dock kan det ju dra iväg rätt mycket i pengar. Men då finns ju alternativ två. Att någon bygger själva kortet som jackas in i datorn och skickar ut styrsignalerna, och du själv kompletterar med allting annat såsom försärkning av signalerna så den kan driva alla lysdioder, tillverkning av nätdel, chassi med mera. Om du hittar någon vänlig själv som ställer upp på det så skulle du nog kunna få ner priset till en nivå som ligger ganska nära det priset du kommer hamna på i slutändan om du till exempel ska köpa utvecklingskit och andra grejer.

Annars så kan man nog hitta en del färdiga ritningar på internet som man faktist skulle kunna använda sig av. Finns nog fler än du som byggt liknande applikationer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

chille: såvitt jag vet så klarar DMX 512 kanaler? :)

Jag skulle faktiskt tycka att en lösning med en µC som tar emot DMX inte
är en helt dum ide, för att interfaca på datorsidan så kan man skaffa sig
tex en www.usbdmx.com som har stöd för mac och öppen spec att koda mot.

Fördelen med att gå över DMX är att det blir kompatibelt med vanliga ljusbord...

Annars så kan man styra den över RS232 men sätta en av FTDI-kretsarna
som skapar en serieport över USB på kortet så att det bara är att koppla in
usb-kabeln från datorn.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Sen är väl varje kanal styrd av en byte vilket är 8 bits om jag inte läste helt fel på wikipedia, vilket skulle betyda att man kan styra upp till 4096 lysioder AV/PÅ med hjälp av dmx. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Meduza: Hoppsan. Jo självklart är ju DMX 512 kanaler, är ju trotsallt därför den senaste DMX-standarden kallas för just USITT DMX 512 :). Jag blandar nog ihop med att det är 255 olika nivåer för dimmning, eller 256 om man räknar in att den kan vara helt avstängd också.

Dessutom så var det väl FTDI-chip jag tänkte på. Glömde dock att säga det. Altså jag syftade på att en FT232R (heter den väl?) är lika lätt att koppla in som till exempel en MAX232 eller liknande.

Självklart kan man ju använda enkla ljusbord och liknande. Problemet ligger väl snarare i att det kanske inte alltid är så väldigt användarvänligt om man ska styra 400 kanaler. Har man 400 kanaler känns det mer som om det är någon form av display, avancerad miljöbelysning eller liknande. Då kanske man vill ha lite mer avancerade funktioner än att bara ställa in några reglar på rätt nivå och spara som ett preset. Till exempel kanske man vill ha en virtuell display där man ritar ett mönster, eller kanske någon form av sequencer där man snabbt kan klicka ut hur de ska bete sig under en viss tid.

007sweden:
Jo, självklart kan man ju göra det, men det blir ju däremot lite knepigt att styra med ett vanlig ljusbord. Men om man nu vill använda ett egenutvecklat program som använder DMX för kompatibilitetens skull så är det ju smart. Kanske redan finns DMX-kablar dragna i kåken och man vill undvika att behöva dra en ny kabel. 8)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Hehe sant, skulle gissa att JimmyA har DMXkablar färdigdraget i hela huset? :D
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Tja alla skrivglada.
Eftersom tråden flyttats har jag inte tittat här på rtt tag.

Du skrev:
Dessutom så var det väl FTDI-chip jag tänkte på. Glömde dock att säga det. Altså jag syftade på att en FT232R (heter den väl?) är lika lätt att koppla in som till exempel en MAX232

Det låter intressant med ett annat styrsätt, kan du utvekla idén.eller liknande.
Jag har just funderat på hur att programera DMXén.

För närvarande jobbar jag på en Matris kopplad LED drivare, men dess programering har jag inte satt mig in i ännu.

Se tråden på ide´banken LED 400.

Tack för att ni finns och ger respons...

C-man
Skriv svar