Lågpass, högpass samt bandpass filter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kango

Lågpass, högpass samt bandpass filter.

Inlägg av Kango »

Fick aldrig något direkt svar på min fråga. I alla fall hur kan man se på en krets (utan datablad) om det är ett LP, HP eller BP filter. Jag har för mig att det finns några enkla regler, t.ex. om kondensatorn ligger i serie med resistor och skickar signalen till GND...

Tacksam för svar. :roll:
peter555

Inlägg av peter555 »

Kondensator i serie med signalen, HP.
Motstånd i serie, LP.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Google ger mycket info om lågpassfilter etc. Och en sökning på RC filter gav detta. http://www.es.lth.se/ugradcourses/grundel/svarbode.pdf
Kango

Inlägg av Kango »

peter555 skrev:Kondensator i serie med signalen, HP.
Motstånd i serie, LP.
Skulle du kunna utveckla ditt resonemang?
Mindmapper skrev:Google ger mycket info om lågpassfilter etc. Och en sökning på RC filter gav detta. http://www.es.lth.se/ugradcourses/grundel/svarbode.pdf
Jo, givetvis, har kollat en del där men tänkte om något erfaren kunde berätta
lite små tips och trix :)
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

jag brukar tänka så att höga frekvenser tar sig "lätt" genom kondensatorn.
Om kondensatorn "ligger i serie med signalen" så kommer mer höga frekvenser ta sig igenom men inte låga, d.v.s högpassfilter.
Om kondensatorn är kopplad till jord kommer höa frekvenser att kopplas till jord och bara låga frekvenser tar sig förbi, d.v.s. lågpassfilter.
xxargs

Inlägg av xxargs »

peter555 skrev:Kondensator i serie med signalen, HP.
Motstånd i serie, LP.
Men allt blir knepigare om det är bandpassfilter, bandspärrfilter (notch-filter) samt allpass-filter (ändrar bara fasgången/fördröjning över frekvens, ej amplituden). För att snabbt identifiera så måste man känna till ett antal typkopplingar och hur de kan kombineras i rad - så det är bara att läsa på lite och helst sätta upp dessa i Spice-simulator och leka runt lite...

det kan också finnas en del 'smartkopplingar' där man försöker få in så mycket som möjligt på en enda OP-amp och dessa kan vara hemskt svåra att analysera.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jo så fort det kommer in aktiva prylar så blir det betydligt mer svårbegripligt, min tumregel gällde främst passiva RC-filter.
Skriv svar