Antenn för flygbandet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_xyz
Kontakt:

Antenn för flygbandet

Inlägg av Micke_xyz »

Har letat lite efter en utomhusantenn för flygbandet till min scanner. Är mitt enda alternativ en stor disconeantenn? (Som antagligen blir föga populär att sätta upp framför grannens balkong.)
Provade att göra en egen dipolantenn c:a 56 cm lång men det fungerade inget vidare, scannern öppnar för Rix Fm på nästan hela flygbandet av någon underlig anledning.
Jag vill alltså ha en antenn för flygbandet som är mindre än 115 * 108 cm som en eventuell disconeantenn skulle vara.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

"Öppnar för Rix FM" det har ju inget med antennen att göra utan vilken frekvens du scannar på. förklara mer i detalj hur du gör.
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Jag scannar några olika kanaler på flygbandet, dvs mellan 118-136 Mhz. Med dipolantennen inkopplad (via koaxkabel utifrån) hör jag Rix Fm på bl.a. 128.2 och 120.15 MHz.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan det vara spegelfrekvensen av starka RIX sändare dvs. 2 * mf lägre än din flygsändare? Om mf är 10,7MHz skulle det bli 106,8 och 98,75MHz. Dipolen är en balanserad antenn så du använder väl balun för att anpassa till scannern. Skulle nog prova en gp-antenn istället. Den är inte lika bredbandig, storleken skiljer inte mycket, men mindre iögonfallande än en diskone.
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Min dipolantenn var ett experiment som uppenbarligen inte fungerade.
Det här vore ju perfekt: http://www.vhfteknik.se/pdf/eng-AGP130AWB.pdf men där kan inte vanliga dödliga handla verkar det som.
Var köper jag en passande GP-antenn för flygbandet, eller bygger jag enklast en själv?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror nog inte allt beror på antennen. Vilka frekvenser sänder RIX på? Bygga en gp är lätt en antennkontakt och lite mässing (lod för hårdlödning) eller något liknande styv tråd.
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Nu är antennen bortkopplad, nu har jag bara en 8 m koax från där antennen satt och in till scannern. Upplever ingen större skillnad mot när antennen var inkopplad, får fortfarande in Rix Fm i bakgrunden. Kommer ett bra antennval inte eliminera det här problemet?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tror inte en antenn kommer göra så mycket vare sig till eller från. Det låter mest som om mottagren är olämplig för ändamålet. Så skarpa filter att du kan skära bort Rix FM (vilken välgärning, dock!) men släppa igenom flygbandet är inte heller helenkla att fixa. Tror jag, iaf :)
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Det är en handburen scanner bl.a. för just flygbandet, Uniden UBC30XLT, med en BNC-kontakt för möjlighet att koppla in extern antenn, man tycker det borde funka.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Det är inte så att det är någon ligist i ditt område som byggt sig en liten pirat sändare för att streama tex Rix FM? det skulle ju kunna förklara en del..
Skriv svar