Skarva ihop olika tjocka axlar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
BJ

Skarva ihop olika tjocka axlar

Inlägg av BJ »

Jag undrar om det finns några bra grejer för det.
Jag vill sätta ett kuggremshjul på en chuck från en borrmaskin. Axeln bakom chucken är lite för kort, så jag behöver både göra den längre och byta diameter.
Den är 8,65 mm bred, och ska sättas ihop med en axel som är 6 mm för att passa till kuggremshjulet.
(Sen är det möjligt att jag byter chuck i framtiden, men då får jag ta det då.)

Jag har tittat på Elfas axelkopplingar. Det är ju i närheten: 8 mm eller 10 mm, men jag hittar ingen som passar precis.
Har ni nåt förslag?

Jag ska även skarva ihop en 4 mm-axel med en som har en annan diameter.

Jag kanske borde ha en annan chuck? Den här hade jag liggandes, så den kostade ingenting nu. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

svarva ner axeln till lämplig diameter?
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, det är ju ett sätt. Men jag har inte tillgång till maskiner så. Jag tänkte om det finns några grejer som man kan köpa.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Du kan göra en "fuling" :lol:
Du skimsar in axeln på kopplingen, men risken för kast är ganska stor. Billigast är annars att be någon snäll själ att svarva till en för några tior.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom du verkar bo så nära mig, för jag bor också i en stad, så kan du komma över å låna min svarv.
BJ

Inlägg av BJ »

Tack, Jojje. Det var snällt. :) Men jag gör hellre på nåt annat sätt. ;)

Fräsen:
Jag funderar faktiskt på nåt sånt, fast att man täcker alla sidorna lika mycket. Ungefär som med gängtejp eller nånting...
Jag har inte provat det än, så jag vet inte hur stabilt det går att få det.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du inte ska köra över några större moment så är gummislangskoppling och slangklämma en lösning. Tjock bränsleslang från en mack duger säkert gott.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja :), det borde ju fungera. Stora moment... Det kan det ju bli, även med små hål. Men jag får prova. Det är ju enkelt och billigt i alla fall.
Man kanske får en gratis slirkoppling... Det vore ju inte fel. (Överbelastningsskydd för motorn.) Annars är det ju bara att fila lite så att det blir
lite lagom ojämnt. Då sitter det nog fast. Då hänger det bara på om överförings-biten av slangen klarar den kraften. Men jag provar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag använder soppaslang till Lillsyrrorna. Det finns hydraulikslang och glasfiberarmerad slang. Någon borde hålla för det du ska ha det till.
BJ

Inlägg av BJ »

Jaha... Det hade jag missat. Jag såg det nu när jag läste lite om den. Ja, jag får prova.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag hittade en chuck med bättre fäste på Clas Ohlson. 30-8745. Den klarar 1 till 13 mm och har en invändig ½"-gänga. Det blir alltså 12,7 mm.
Om jag vill göra riktiga fästen till den, finns det delar till det då? Alltså en gängad stång, eller nånting med M-gängor och ½"-fäste i ena änden?
Och finns det lager (helst med hållare) och låsmuttrar för ½"? Hittills har jag inte sett nån chuck som har vanliga M-gängor som fäste.
Fördelen med invändig gänga är att jag kan göra axeln hur lång jag vill, så att den blir stadig åt sidorna.

(Anpassningen till nästa del sen, får bli med en slangbit.)

Tillägg:
Dom här verkar ha skruvar och låsmuttrar i tum-format: http://www.sifvert-skruv.se, om jag nu kan beställa därifrån.
Jag gissar på att "1/2 UNC" passar... Sen skulle man ha några lager också.
Vad avancerat det ska vara, bara med skruvar och så... ;)
BJ

Inlägg av BJ »

Jag skrev på ett annat ställe och frågade efter plastklossar att sätta en gängad stång i, men det verkar som att det inte kommer att hålla.
Så jag kanske borde köra med släta axlar hela vägen.

Finns det nån som har möjlighet att svarva ner en gängad ½"-stång i ena änden så att den blir rund och slät och 6 mm bred?
Några fler grejer som jag funderar på är en 4 mm-axel som är fyrkantig i ena änden för att passa i en motor. Jag får mäta lite i så fall...
Och till sist... Borra och gänga hål i navet på kuggremsskivor.

Är det nån som kan tänkas ha möjlighet att göra det, och sen skicka grejerna på posten?
Vad kan det kosta i så fall, på ett ungefär? Är det svårt att göra sånt?
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

För vissa är det nog lika svårt att svarva ett nav i ett kuggremshjul som det är för Sodjan att blinka en LED med en PIC...
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, just det. :)

Det där med axlarna tycker jag låter väldigt svårt i alla fall. Men... jag kan inte sånt. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som jag har skrivit tidigare, så hade det nog hjälpt betydligt på viljan hos oss andra medlemmar om du bytt ut "En_stad" mot där du bor. Det behöver inte vara på gatunummernivå, men iaf så man får lite hum om vart du håller hus. Sen ser det mera seriöst ut.
Skriv svar