Nätagg trasigt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samot

Nätagg trasigt?

Inlägg av Samot »

Hej!

Jag har en hemmabioanläggning LGxxxx. Den startar, men det går inte att te.x öppna dvd´n. Den ger heller inte ljud ut på någon kanal. Jag har mätt på nätagget, och alla spänningar som är märka på olika utgångar finns ej där. Det sitter 3st elektrolyter på kortet, 2 av 3 är nerkladdade med rostbrun sörja som har stelnat och är hårt. Någon kvalificerad gissning om de är trasiga. Själv tror jag det lutar åt det.

Ska fixa en bild asap.

// Tomas
Samot

Inlägg av Samot »

Det gick fortaren än jag trodde.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är nästan helt säker på att det är lim. Det brukar inte bli någon gegga från sånahär kondensatorer när de går sönder. Trasiga elektrolytkondingar brukar lukta ungefär som när man luftar element. :) Lite sträv "unken" instängd lukt med inslag av metall...

"Den startar, men det går inte att te.x öppna dvd´n. Den ger heller inte ljud ut på någon kanal."

Hur ser du då att den har startat? Det är inte bara så att någon lysdiod eller display tänds?

Tänker på detta:

"alla spänningar som är märka på olika utgångar finns ej där."

Svårt att starta en apparat om inte spänningarna finns där. :)
Samot

Inlägg av Samot »

Ok, ska klargöra lite.

Med att den startar menar jag att den tänds upp. Displayen startar och skriver DVD, aux, osv osv. Man kan bläddra i menyn mao. Men det är också det enda som går att göra. Släden är 'död', och den har några ljudingångar till sin förstärkare, men den är också helt död. I min snabba felsökning så såg jag att den inte ger ut spänning i alla nivåer som är specade på kortet. Kanske kan bero på att den är olastad vid mätningen?

Men lim säger du, vad är motivet till att placera limmet så där. Ser ju ut att göra varken från eller till.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Limmet är transportsäkring, det är billigare än att skruva fast de tyngre komponenterna.
Samot

Inlägg av Samot »

Ok, så då kan jag utesluta det! Synd, nu blir det svårare att hitta felet!
peter555

Inlägg av peter555 »

Du bör nog mäta på aggregatet under belastning, det är inte säkert att det startar som det ska obelastat.

Av din problembeskrivning att döma låter det mer som om ett mekaniskt problem. Det brukar sitta switchar som känner av luckan mm. De brukar glappa, det kan också vara en drivrem som slaknat.
Samot

Inlägg av Samot »

Hej igen!

Nu är jag framför kortet igen. Ny ledtråd. Det är 2 kontakter med 11 pinnar på varje. De ger lite olika spänningar, från 3.3 - 34 volt. På ena kontakten har jag rätt spännigar inte på den andra. Precis när jag trycker på onknappen så hörs ett ljud från agget som jag närmast kan likna vid en "pneumatik-kolv" som åker och stannar i sitt ändläge. Varar i ungefär 0.5 sekunder. Under de 0.5 sekunderna rycker det till i spänningen på den döda kontakten för att sedan försvinna.

EDIT2: Ljudet kommer troligtvis från komponenten som är märkt "pilupp 008V" och som är längst ner på kortet.
Idéer?

// Tomas
Samot

Inlägg av Samot »

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... f8a42193e8

Denna länk beskriver nog samma sak, tyvärr kan jag inte fixa ett nytt då detta har en ganska unik konstruktion.
peter555

Inlägg av peter555 »

Gör några tydliga foton på fram och baksida så är det lättare att komma med några förslag.
Skriv svar