Öppna skärm på laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Öppna skärm på laptop

Inlägg av dayzleaper »

Jag har nu under några år haft en Acer Aspire 1355LC i min ägo. Dock så har skärmen börjat spricka i nederkanten på baksidan. Tydligen så är det ett vanligt fel på dessa datorer, men fortfarande lika irriterande. Min tanke är nu att försöka limma ihop de bitar som lossnat och fylla ut med epoxylim så att det sitter som det ska.

Problemet är att jag egentligen inte har någon aning om hur dessa skärmar öppnas. Jag vill helst inte jaga runt kanterna med skruvmejseln och göra fina repor överallt. förmodligen sitter de med såna där snäppfästen som allt har nuförtiden, och som i 9 fall av 10 går av när man försöker öppna apparaten i fråga.

Så - är det någon som har en servicemanual eller liknande som förklarar hur man öppnar locket på skärmen? Och hur pillar man lättast upp såna där snäppfästen?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ett bra tips är att använda t.ex. ett kreditkort eller likande istället för mejsel. Som du säger så lämnar mejslar nästan alltid märken efter sig...
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har ingen manual, men jag kan ju ge ett litet tips om det där med fästen. För att det här ska fungera så måste man veta var dom är.
På grejer som är lite mjuka så kan man försöka dra halvorna åt olika håll för att göra det lättare att öppna fästet.
Det brukar gå lättare ju mjukare plasten är. På vissa kan man även stoppa in en skruvmejsel och trycka kanten inåt lite bredvid fästet.
Då kan det lossna lite lättare. Men det är olika på olika sorters fästen också.
Senast redigerad av BJ 8 oktober 2007, 11:57:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Till slut, efter mycket om och men, har jag lyckats få loss locket på skärmen. Det blev några mindre märken i kanterna, men det är gjort nu iaf :)

Nu ska jag bara försöka hitta de bitar som lossnat och försöka limma ihop allt igen. Det kan bli intressant...
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kan bara instämma med ovanstående talare.
När jag plockade isär en Dell-LCD så blev det en hel del fula märken, vilket inte gjorde något då jag inte planerade att sätta ihop den igen. Men det jag fann när jag gått runt hela skärmen med skruvmejsel var att om jag från början bara hade pillat upp 2 st "huvudfästen" så hade det antagligen varit mycket enklare och gått att ta resten med ett kreditkort. Det fanns dock inte någon möjlighet att veta vart dessa satt innan man fått isär skärmen.
Så det gäller nog att hitta en servicemanual eller nån guide på internet för någon som plockat isär just den skärmen.
Ett tips kan vara att kolla till exempel http://www.lumenlab.com i deras foum. Det handlar om hembyggda projektorer. Till dessa används en strippad LCD och det skrivs en hel del om det. Det är dock inte särskilt vanligt att använda laptop-lcd (om det inte är WUXGA) eftersom kontrollerkorten till dess oftast är dyrare än en "vanlig" LCD men det kan väl vara värt en sökning i alla fall.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

Har en service manual till din dator tror jag

http://oldgubbz.kicks-ass.org/download/as1300sg.rar
Skriv svar