Funderingar kring projektarbete; FM-sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoniX

Funderingar kring projektarbete; FM-sändare

Inlägg av JoniX »

Hejhopp!

Nu är det så att jag sitter och funderar på vad jag ska göra som mitt projektarbete. Och jag har kommit fram till att bygga något elektriskt skulle vara skoj, och just nu lutar det åt en FM-sändare med en ljudingång (åt att plugga in en MP3-spelare osv).

Så nu tänkte jag fråga om lite experthjälp/råd :wink:

Jag är hyffsat bra på att löda. Och jag kan grunderna i elektronik; jag vet vad en resistor, transistor, kondensar, diod och spole är och fungerar.
Men det är ungefär där mina kunskaper slutar, jag har ingen aning om hur man ska koppla upp dem för att skapa olika saker, så mitt enda hopp är om jag hittar ett kopplingschema 8)

Men nu till lite frågor..

1. Hur pass svårt skulle det vara att bygga en sån?

2. Om jag ska bygga något, hur kopplar man enklas samman dem? Typ anvädner ett såndär universal-mönsterkort (kommer inte på vad de heter), eller borde man beställa något 'custom' kort?

3. Någon som har tips på vart man kan hitta kopplingsscheman och så? Så slipper man googla så intensivt :roll:

4. Något man borde tänka på vid bygge av en FM-sändare?

5. Tips på andra projektarbete/byggen utifall detta inte blir av? :D

Och så var det något mer jag tänkte på, men jag kommer inte på vad.. så kommer nog posta mer senare :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

1. Beror helt på dina krav. Frekvens? Deviation? Uteffekt?

2. Bäst är ett kretskort, speciellt på högre frekvenser. Går med veroboard för lägre frekvenser.

3. Beror helt på vilken frekvens du skall sända på. FM betyder frekvensmodulation, ingen frekvens. Så lite mer info får du nog komma med.

4. Finns hur mycket som helst att tänka på. Desto högre frekvenser du sänder på, desto mer får du att tänka på.

Sedan bör du också skaffa tillstånd av PTS för att använda sändaren.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

4. att det är olagligt
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Eftersom du troligen inte kommer att få arbetet godkänt (om du inte har licens som radioamatör) p.g.a att det är olagligt kanske en radio-mottagare vore något?

Det finns en IC som heter TDA7000 som skulle kunna göra det ganska enkelt för dig men samtidigt troligen vara utmanande nog för att det skall kännas lockande :)
JoniX

Inlägg av JoniX »

Jo om det skulle vara olagligt har jag funderat på. Minns att jag läst om (färdiga) radiosändare till iPods och allt såntdär och att dom varit olagliga, men så hade jag för mig PTS släppte på det där så att man fick använda dem.
Hur ligger det till? Om de är lagligt med färdiga, vad är det för skillnat motför att bygga en egen? (bara funderar)

Den frekvens jag hade tänkt sända på är någon som man kan ta emot i en vanlig radio (vad är det på dem då? 85-109 MHz?), och inte mer än ett par meter isåfall.

Men om det skulle vara olagligt, finns det något frekvensband som är lagligt att sända på? Isåfall skulle jag kunna bygga en sändare och en mottagare för den frekvensen.
mr_fatise

Inlägg av mr_fatise »

Byggde en FM-sändare i ett av mina Projektarbeten, då verkade de inte va några problem iaf, vet inte exakt hur lagen är skriven men det är ju inte olagligt att inneha en sändare i varje fall.

Hur som helst så tror jag de är lite i överkant om man inte har hyfsat koll på elektronik, brukar sluta med dåligt resultat och att de mest blir en självsvängande Oscillatorkoppling av nåt slag i slutändan.

Vi byggde iaf en väldigt enkel Fm-sändare på labbkort som man iaf fick in bärvågen o lite sprak på en vanlig radio. Ska se om jag har kvar schemat.

Annars e TDA7000 väldigt enkel, behövs inte mycket mer komponenter i kring för att få den att fungera.

God luck anyway!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också byggt några små sådana här dock ej i skolan och som fungerat helt perfekt med helt ok ljud. Dock visade jag så mycket hänsyn som jag kunde då jag gjorde dessa genom att bla begränsa uteffekten från dessa så dom inte skulle störa grannarna men framför allt att även lägga frekvensen på ett område som inte störde någon och som inte användes till något alls, då alltå inte inom rundradiobandet. Men då fick jag förstås också använda en handhållen scanner för att få in frekvensen från den.

Om de är lagligt med färdiga, vad är det för skillnat motför att bygga en egen?

Dom som säljs i affärer är godkända för att användas till just det dom är godkända för och det är också därför vem som helst får använda dom, men ändrar man däremot något i dom som tex uteffekten så blir dom omedelbart olagliga då det då blir en annan uteffekt än det dom var godkända för. Det du bygger är inte godkänt för att användas i något avseende alls och är således olaglig att använda.

..finns det något frekvensband som är lagligt att sända på?

Nej, inte utan godkänd sändarutrustning och i vissa fall inte heller om du inte har licens för att få sända.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har sett att det skrivs mycket om godkännanden och tillstånd för radiosändare.

Vad jag förstår så gäller samma regler som för andra produkter inom EU.
De ska uppfylla aktuell standard och kunna CE märkas.

Det innebär i sånt fall att den som gör apparaten själv kan ansvara för att den uppfyller standarden och inget godkännande krävs.

I det här fallet bör 6 §, 2a st vara tillämpligt.

http://pts.se/Archive/Documents/SE/2007 ... likten.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Förutsatt att man inte överskrider den effekten, håller sig i rätt frekvensband och har koll på deviationen.

Men det kräver ändå ett godkännande och kontroll så att utrustningen är utformad så att den verkligen håller sig till rätt frekvens och inte sprider ut sig över närliggande frekvenser. Sådana kontroller gör iofs PTS då och då, så om något är galet så lär man få reda på det...
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Peter555: Nej du måste ha tillstånd för att bygga och experimentera med
radiosändare både för amatör och proffesionellt bruk. CE märkning har inget
att göra med det utan skall visa att

* Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö
* Föreskriven kontrollprocedur har följts

Annars om "vem som helst" (vilket ändå börjar bli fallet då det är mycket
enkelt att ta amatörcertificat) fick bygga hade etern snart fyllts av övertoner,
spegelsignaler, brus, personer som driver i frekvens och vem vet vad mer
och i alla fall jag vill inte ha det så.

Det blad du länkar till beskriver endast rätten att inneha samt använda en
proffsbyggd radio med låg uteffekt och har inget med att bygga den o göra.

Jonix:
Vill du börja med radio så är det en rolig och trevlig hobby som jag och
många andra har fått mycket nöjje ur, i vilken del av Sverige bor du? talar
du om det kan jag se om det finns någon radioamatör förening i närheten
som kan hjälpa dig ta certet för att bli radioamatör.
JoniX

Inlägg av JoniX »

Hmm okej.

Om det är lagligt eller ej tror jag inte har någon betydelse för projektarbetet. Minns att min lärare sa att någon gjorde ett PLC-program åt en hembrännare fört en gång, och det fick han ju betyg för. Det är ju själva utförandet av projektet de går efter, inte slutprodukten.

Det är ju som sagt ett projektarbete jag ska göra, så är det olagligt kan jag ju ta med fakta om det. Går det att få den godkänd så kan jag ju försöka med det med :wink:

Men som sagt är mina kunskaper begränsade inom det här området.. men borde jag ändå försöka? Något jag borde läsa på isåfall? Jag brukar inte ha svårt för att lära mig, speciellt inte något så logiskt som elektronik :wink:

nole: Direkt intresserad vet jag väl inte om jag är. Tänkte mer bara göra detta som ett projektarbete för jag tyckte det verkade skoj.
Men iaf så bor jag i Söderhamn, i Hälsingland/Gävleborgs län/Södra Norrland.. beroende på hur man vill se det :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är inte olagligt att bygga en FM sändare, däremot att sända ut i etern är det utan tillstånd osv. Men man kan faktiskt testa en FM-sändare genom avskärmning runtomkring och l'ägga mottagaren där också.
peter555

Inlägg av peter555 »

nole:

Jag håller inte med dig.

Jag kan inte finna att det krävs något myndighetsgodkännande av radiosändare däremot ska de harmonisera med EU´s föreskrifter, alltså CE-märkning.

Inte heller finner jag att det krävs något tillstånd att tillverka eller saluföra dessa så länge de hamnar i gruppen ej tillståndspliktiga.

Jag har tittat på de lagar som hänvisas till på PTS hemsida.

http://pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162

Du får gärna ange en referens till den lagtext som du åberopar.

Sedan att det kan vara svårt att själv kontrollera att utrustningen uppfyller de aktuella föreskrifterna är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att en radiosändare ska uppfylla de gällande krav är en del av CE-märkningen, dessa krav ställs upp av PTS så att CE-märka den är att skriva under på att den uppfyller alla krav.

Men till topic: "alla" kan bygga en FM-sändare till sin iPod, konsten är att bygga en BRA sändare. Om vi frånser effekten (10µW på de nya godkända) är det ganska svårt att få en stabil frekvens, bra modulation och ska man sända musik måste den självklart vara i stereo.

Det går självklart men det är inte triviellt. För att få stabilitet på frekvensen kan man välja att blanda olika frekvenser, en FM-modulerade frekvens och en fast frekvens som ger en gemensam högre frekvens.

Att få kristallfrekvensen stabil är knappast ett problem men att få den FM-modulerade frekvensen stabil kring ett mittpunkt är inte så enkelt, då kommer en PLL (faslås) in i bilden och plötsligt kan man likaväl ta steget fullt ut med en mikroprocessorstyrd faslås och en LC-oscillator med en variocap på till modulering + frekvenskontroll.

Nu är det lite analogt och mycket digitalt och skapligt komplicerat. Sedan är det frågan för att få slutsteget rätt, ta bort övertoner osv.
peter555

Inlägg av peter555 »

Håller med om att det inte är lätt att bygga en bra sändare dock har det blivit betydligt enklare än det var för många år sedan då man själv höll på med sådant.

Idag finns det enchipslösningar för såväl MPX enkoder som frekvenssyntes. Beträffande uteffekten får man snarast för mycket effekt direkt från oscillatorn så en dämpsats krävs för att hålla sig inom ramrna.
Skriv svar