Elgiganten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Elgiganten

Inlägg av prototypen »

Elgiganten försöker rensa ut lite bildskärmar, 22" Widescreen från View Sonic.
5 ms responstid, 1680 x 1050 i upplösning både VGA och DVI för 2000 spänn (jo den kostar 1990 men det ska väl parkeras också för 10 spänn).

Är det någon som provat en sådan, är den bra?? Barnen kommer att köra spel.

Prototypen
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla att den har skärpa, och har klara färger istället för urblekta.
Varning för ElFjantens priser på kablar o likn :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tyckte väl inte det var något superpris... Funderar själv på en Acer AL2216WSD eller Mirai DML-522W100. Acern fick riktigt bra betyg och Mirai blev bästa budgetval i DMZ för några nummer sedan. Acer kostar 2280:- och Mirai 2480:-.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är väl typ samma panel i alla 22"?

Kör själv med en 22" mirai men med samsung-fot.

Tycker det fungerar mycket bra, snygg och bra bild.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Zeus: Inom det här prissegmentet ja, köper man dyrare skärmar så är det andra betydligt stabilare paneler som faktiskt kan användas för proffesionellt bruk.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Skall barnen spela spel rekommenderar jag att du undviker widescreen skärmar då få spel är bygga för dessa och detta kan medföra att det ser underligt ut.
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

nole skrev:Skall barnen spela spel rekommenderar jag att du undviker widescreen skärmar då få spel är bygga för dessa och detta kan medföra att det ser underligt ut.
Jag spelar visserligen inte mycket men de spel jag har provat har alla varit bättre med widescreen. Aldrig fått några utdragna pixlar utan bara lite bredare vy.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Rossen skrev:Zeus: Inom det här prissegmentet ja, köper man dyrare skärmar så är det andra betydligt stabilare paneler som faktiskt kan användas för proffesionellt bruk.
Det är väl barn som behöver stabila skärmar, proffs vet att man inte ska peka på skärmen och inte tappar de skärmen heller, den får stå ifred. Barn ska iväg på LAN-party, in och ut, upp och ner.

Spel i 4:3 borde bara ge sorgkanter på en wide screen och inte försöka töja ut bilden. Är det inte operativet som fixar till upplösning och bildformatet eller det kanske bara är i Mac.

Prototypen
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Kan inte svära på att det ställer till problem för dig men det jag minns var att många spel som körde i traditionella 4:3 fick bilden flyttade neråt äsch det fungerar säkert nuförtiden problem brukar ju fixas.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Blev faktiskt lite sugen när jag såg reklamen ändå :)
Skärmen verkar få ganska bra betyg, lite problem med genomlysande backlight bara. Och ett par som gått sönder fort... Foten verkar ostabil, precis som kvalitén. En del tycker den är perfekt, andra att det är skräp. Är tydligen ingen äkta ViewSonic utan någon 'sub-brand'.
Det finns tre återförsäljare enligt prisjakt och kommentarer om den från april, antagligen en utgående modell.

Nja, jag avstår nog trots priset...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har fått hem Acerskärmen jag funderade på ovan nu och den är inte dum! Visst är det en budgetmodell, men det är inget fel på bilden. Och jag är fortfarande fascinerad över storleksskillnaden mot en 4:3 17". Bilden känns inte stor, den känns enorm! :)
Praktiskt dessutom, känns inte längre så nödvändigt att koppla in den gamla skärmen som 2a-skärm.

Edit: Fast nu blev den extraskärm ändå, med Twinview aktiverat i Linux Mint. Total upplösning, cirka 2900x1050. Känns som det räcker ett tag :)
Onekligen smidigt med en jätteskärm att arbeta med och en mindre för epost, mediaspelare och sånt.
Skriv svar