Laptop I Bilen,, Hur??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MaZzej

Laptop I Bilen,, Hur??

Inlägg av MaZzej »

Hej!
Nu är det som såhär att jag ska åka en längre biltur och jag skulle gärna vilja använda min bärbara dator under den tiden men batteritiden är för dålig. Jag har en laddare men den är för 230 volt men den ger 19 volt o 3,42 a som datorn behöver. Det är likström den behöver! I cigguttaget har jag ca 12 volt tror jag och då behöver den transformeras upp på nått sätt. Men d går ju inte med likspänning? Hur ska jag göra för att komma undan billigast och enklast??

P.s Såg nån produkt som gjorde att man fick 230 volt i bilen men den kostade 500 kr o det känns lite väl dyrt.

HA D!

MVH Henke
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Jobbar mycket i bil... Kan säga att det inte är speciellt billigt om det skall vara bra...

Har använt ett par billiga DC-AC omvandlare och de har inte fungerat bra. Det lär visst inte vara en speciellt snygg AC som kommer ur dem och alla datorer tivs inte med det. Glöm de som säger 300W och låter dig koppla in dem via ciggutagget... De måste kopplas direkt på batteriet för att palla ett sådan strömuttag som de kräver OM du tänker ta ut 300W (ibland kanske man kopplar in nått annat en laptopen eftersom det skall ju gå...)

Men det finns DC-DC omvandlare till datorer. De skall visst fungera fint...

Clas Ohlson hade en sist jag kollade (ett par år sedan) och ELFA had också då. De vi har på jobbet kostar en del och jag har inte testat billigare så om de duger vet jag inte...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Finns iallafall för 320:- på kjell.om, går säker att hitta billigare.
Länk
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Precis den jag tänkte på... Så CO har kvar den.

Som sagt har jag inte använt den men tänkt att köpa den.... Men det blev aldrig så
MaZzej

Inlägg av MaZzej »

ok! ni är grymma ni! D blir nog en sån då :D Bara för att min hjärna ska förstå detta hur funkar en trafo för likström? På elprogrammet där ja gick har jag för mig att de sa att man bara kunde transformera uppo och ner växelspänning. Hoppas nån kan förklara :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en sån från CO till min Laptop, fungerar kanon.

Edit: Det sitter en Switch-Mode Power Supply i den, översatt kan man väl säga att det sitter en oscillator och ett par transistorer i den, dessa skapar växelspänning som sedan driver en transformator, då denna transformator har ferrit-kärna kan den jobba vid avsevärd högre frekvenser vilket gör att kärna kan överföra fler W per kg.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

vet även att vissa laptopar faktiskt fungerar på 12v med, men batteriet laddas inte då övt
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

Jag har varit sugen på något liknande ett väldigt bra tag. Ska ha med mig laptopen till DH och tänkte använda den på bussen. Men då jag bara har 1½timmes batteritid går inte riktigt det.

Min vanliga laddare ligger på 18.5V 3.5A (65W), men den drar ju självklart inte detta hela tiden, eller aldrig. Men det är iaf en utgångspunkt. Det jag undrar är hur mycket eleminatorn drar från batteriet. Är det 12V 3.5A också? För isf lär ju ett BlyAcc på 12V 18Ah (Art. 80-413 @ Biltema) räcka ett tag. Så vad tycker ni och kommer det att fungera? (Jag får köra med 18V på laddaren)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller så tar man en 12v och en 6v acc av samma kapacitet så får man ca 18-19v i slutändan och kopplar rakt in i datorn :)

från två av biltemaackarna så borde du då kunna få 18v 12Ah och detta borde ju räcka minst 3 timmar, troligtvis mkt längre eftersom datorn inte drar full effekt om batteriet är laddat och sedan beror det ju på vad du använder burken till...

Räcker säkert 5 timmar + det inbyggda batteriets 1½ timme, så om din bussresa inte är längre än 6-7 timmar så räcker det iaf för att sitta med laptopen hela tiden :)

Kom ihåg att ta med batteriladdare så att dom inte är döda på vägen hem :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MarkSlap: 65W @ 12V = 5,42A, med 85% verkningsgrad blir det 6,37A som toppbelastning. Är laptop'en laddad fullt innan avfärd kan du nog räkna bort en del av dessa A, skulle tro att man rakt av kan minska behovet med 30-50% men det kan du ju mäta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

244:- ink frakt, lite billigare iaf:
http://www.tradera.com/12_Volt_billadda ... n-49494764
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

Meduza: Mja, skulle int elita på det där faktiskt. Vill nog ha lite stabilare ström. :)

Icecap: Tackar! Då har jag iaf lite batteritid extra. :)

PHermansson: Tack för länken, men jag har nära och bra till KjellCo från skolan, så jag tror det blir därfrån. =)

//Sebastian
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Till min Dell laptop följde det med en resenätdel som även har prop för cigg-uttag. Har inte de flesta laptop-tillverkare något liknande som tillbehör?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Varför är det aldrig någon som tipsar om julas 12v laptop adapter som kostar 199:-?

Den ser ut som den som clasohlson samt kjell har.
Skriv svar