24 volt logikprob?

Användarvisningsbild
nlinus

24 volt logikprob?

Inlägg av nlinus »

Vore trevligt med en logikprob för 24V system som kan visa både logisk 1 (vet inte riktigt vilka nivåer som gäller, men runt 24 volt) samt logisk nolla (0 volt).
Finfint vore även om den hade möjlighet till injektering (korrekt benämning?) av signal (1 eller 0).

Någon som vet om detta finns? Skulle ju underlätta lite vid felsökning...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska den annvändas i vanlig industri 24v?

i så fall skulle jag ta en vanlig billig spänningsprovare med två lysdioder, eventuellt öppna och sätta två zenerdioder i serie

frågan är vad den skall annvändas till
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo den ska användas industriellt.
En vanlig spänningsprovare med lysdioder visar ju inte nolla, utan bara frånvaro av spänning.
Dessutom går det ju inte att "injektera" signaler.

Något i stil med denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 254378.htm
vore ju trevligt. Fast pulsutgång är inte så intressant.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte särskillt svårt att bygga ihop , några op och en spännings referens , då kan man till och med göra så man kan ställa logiknivåerna så det passar olika systems signalnivåer, då tänker jag på plcingångar

injektorn är ju bara en 24v utgång, eventuellt att man skulle göra den så man kan få en fyrkantsvåg ut så man ser var det blinkar eller liknande

gör man den batteridriven med säg 4 r6 nimh så kan man ha en stepupp awitchagg för 24v ut

en sak som är smifigt på logikprober är att ha en 4040 räknare och 12 lysdioder, då kan man se om man har pulser på signalen, och till och med räkna frekvens lite grovt i huvudet
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jodå, allt går att gära själv men i detta fall tänkte jag att det vore rätt skönt om det helt enkelt gick att köpa något färdigt. I många fall tror jag de hellre tar den extra kostnaden jämfört med att lägga ner en massa timtid på att få till något :)

Hittar jag inget får jag väl ändå överväga att fixa ihop något själv.
Skriv svar