seriekoppla 12V generator?
seriekoppla 12V generator?
Jag vet att ifall man parallelkopplar ett bilbatteri så får man dubbla Ah med bibehållen volt. Seriekopplar bilbatteri så ökar man volten men bibehåller Ah.
Hur blir det ifall man seriekopplar 4 st 12V generator på 100Ah?
Kommer man kunna ladda 100Ah och få ut 48Volt eller kommer generatorerna brinna upp eller dyl?
mvh
Acke
Hur blir det ifall man seriekopplar 4 st 12V generator på 100Ah?
Kommer man kunna ladda 100Ah och få ut 48Volt eller kommer generatorerna brinna upp eller dyl?
mvh
Acke
kan du bara montera dom rätt så är det inga större problem, strömmen är visserligen beroende på last
om du tänker på vanliga bilgeneratorer så behöver du bara hålla koll på så du inte kortsluter dom via höljena, men det finns ju plast
och strömmen är i A inte Ah
är det bara en ren frågeställning eller vill du ha fyra generatorer för att få 48v?
om du tänker på vanliga bilgeneratorer så behöver du bara hålla koll på så du inte kortsluter dom via höljena, men det finns ju plast
och strömmen är i A inte Ah

är det bara en ren frågeställning eller vill du ha fyra generatorer för att få 48v?
haha
Tekko: jo, jag visste att höljet var minus sidan
Grym: Okey, så det är inget som kan brinna upp ifall man seriekopplar generatorer på nått sett, det känns ju bra
Det är en sålänge en tankeprojekt som har flytit i skallen ett tag och där skulle det vara bra att kunna ha tillgång till laddström som är högre en 12V eller 24V på "Rullande basis".
Så då skulle man teoretiskt sett montera 12st 12V generatorer i serie och kunna få ut 146V och 100A vilket innebär 14600watt att ha i tillgång?
Detta är om jag har förstått det rätt 14,6Kw och ca 20Hk... Stämmer detta?
Mvh
Acke

Grym: Okey, så det är inget som kan brinna upp ifall man seriekopplar generatorer på nått sett, det känns ju bra

Det är en sålänge en tankeprojekt som har flytit i skallen ett tag och där skulle det vara bra att kunna ha tillgång till laddström som är högre en 12V eller 24V på "Rullande basis".
Så då skulle man teoretiskt sett montera 12st 12V generatorer i serie och kunna få ut 146V och 100A vilket innebär 14600watt att ha i tillgång?
Detta är om jag har förstått det rätt 14,6Kw och ca 20Hk... Stämmer detta?
Mvh
Acke
japp, men jag frågade lite om generatorerna här i forumet och då kom det fram att vanliga bilgeneratorer har usel verkningsgrad, kanske 50% som sämst
så jag hadde nog valt en annan sorts generator om man ska ta ut lite effekt
allt är ju relativt, jag har funderat en del på reservkraft för egen del och stannade vid 12v batteri och 230v växel
man bör nog fundera på vad man vill ha det till och gå från det hållet och välja saker som passar
så jag hadde nog valt en annan sorts generator om man ska ta ut lite effekt
allt är ju relativt, jag har funderat en del på reservkraft för egen del och stannade vid 12v batteri och 230v växel
man bör nog fundera på vad man vill ha det till och gå från det hållet och välja saker som passar
Det går alldeles utmärkt att seriekoppla generatorer om alla är likadana. Men som nämnts måste de isoleras eller kopplas om invändigt så att höljet inte är anslutet till negativ.
Det blir 48V 100A och dom brinner inte upp. Det går annars att ta 2st 24V generatorer för att få 48V eller om man inte måste ha 100A så kan man linda om en generator till 48V.
Det blir 48V 100A och dom brinner inte upp. Det går annars att ta 2st 24V generatorer för att få 48V eller om man inte måste ha 100A så kan man linda om en generator till 48V.
- Electricguy
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nästan alltid bättre att skaffa rätt generator. 24V generatorer är lättillgänliga på marin eller lastbilsskrot - dessa brukar också ha lite högre effekt än normala bilgenaroter. Trefas synkrongenerator - 6-pulslikriktare och styra spänningen med magnetiseringen är nog den elegantaste lösningen - avviker spänningen för mycket ifrån det du önskar så sätt en 2:1 trafo eller liknande innan likriktaren.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja och nej. Bilgeneratorn har en normalförlust som är rätt stor över lindningarna till skillnad emot den normala synkrongeneratorn som brukar användas i elverk - dessutom är frekvensen kraftigt mycket högre i bilgeneratorn. Så de är barn av samma moder, men tämligen olika i sitt utförande. Ungefär som att jämföra en Smart med dumper.... Visst båda har hjul och drivs av förbränningsmotorer och är byggda till stor del av metall, men likheterna i övrigt (och även användningsområdet) är klart väsenskilda...
Stämmer inte det till 100% med en bilgenerator? Ska man ha ner frekvensen behövs det större grejer. Men jag håller med om att det skiljer mot en 230/400V 50Hz generator. Det är ganska stor skillnad.bengt-re skrev: Trefas synkrongenerator - 6-pulslikriktare och styra spänningen med magnetiseringen är nog den elegantaste lösningen
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visst bilgenratorn är mindre och smidigare, men har lägre verkningsgrad och är "störigare" samt att den har kortare livslängd.
Vill man få en optimal generator så är permanentmagnets moving magnet generatorer bättre både i livslängd (inget kolslitage), verkningsgrad och storlek, men kräver å andra sidan klart mycket mer avancerad elektronik. Allt beror på vad man vill ha.....
Vill man få en optimal generator så är permanentmagnets moving magnet generatorer bättre både i livslängd (inget kolslitage), verkningsgrad och storlek, men kräver å andra sidan klart mycket mer avancerad elektronik. Allt beror på vad man vill ha.....
Jag vet inte vilken typ av trafo man skulle kunna använda här om man inte kör på ett konstant varvtal. Frekvensen är ju beroende av varvtalet och en trafo som har bra verkningsgrad är ju inte direkt bredbandig om man säger så.
En bilgenerator (12V) kan ge lite högre spänning men inte om man tar ut märkströmmen endast isf med lätt last. Vill man ha annan spänning får man linda om eller som nämnts skaffa en generator från ett 24V system, buss, lastbil eller båt.
En bil generator har ganska bra verkningsgrad i förhållande till vikt och format.
Kolslitage, jovisst men med tanke på att en bil kan gå 20 000mil och mer utan att byta kol i generatorn.............!
En bilgenerator (12V) kan ge lite högre spänning men inte om man tar ut märkströmmen endast isf med lätt last. Vill man ha annan spänning får man linda om eller som nämnts skaffa en generator från ett 24V system, buss, lastbil eller båt.
En bil generator har ganska bra verkningsgrad i förhållande till vikt och format.
Kolslitage, jovisst men med tanke på att en bil kan gå 20 000mil och mer utan att byta kol i generatorn.............!