PIC18LF452 vill inte bli raderad eller programmerad
- Illuwatar
- Kontakt:
PIC18LF452 vill inte bli raderad eller programmerad
Jag har ett litet konstigt problem med mina PIC18LF452-I/PT som jag använder till Minimig. Det går inte att radera dessa (även om programmet säger att det är OK) och det går bara att programmera dem en gång (första gången). Jag använder en Wisp628 och programmen BumbleBee och XWisp2w.exe (command line version).
PIC'en körs på 3.3V och jag använder ICSP via Wispen (den körs på 5V). Jag kan läsa ut ID och dumpa ut minnesinnehållet. Första programmeringen går bra. Radera påverkar inte innehållet i chipet och det går inte att lägga på ett nytt program (det ser ut som det går, men verify misslyckas och vid utläsning ser man att det gamla ligger kvar). Att FPGA'n är inkopplad har ingen betydelse - resultatet blir det samma utan FPGA'n monterad.
PIC'en körs på 3.3V och jag använder ICSP via Wispen (den körs på 5V). Jag kan läsa ut ID och dumpa ut minnesinnehållet. Första programmeringen går bra. Radera påverkar inte innehållet i chipet och det går inte att lägga på ett nytt program (det ser ut som det går, men verify misslyckas och vid utläsning ser man att det gamla ligger kvar). Att FPGA'n är inkopplad har ingen betydelse - resultatet blir det samma utan FPGA'n monterad.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Liten spekulation: Intern MCLR aktiverad? (om det finns)
http://www.jescab.se/InternMCLR.html
http://www.jescab.se/InternMCLR.html
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag tjuvkopplade ett av korten (utan FPGA och annat monterat) så PIC'en kördes på 5V. Då var det inga problem med att radera eller omprogrammera. Så det är 3.3V-matningen som spökar.
Lösningen på detta blir en bootloader och därefter programmering via serieporten. Detta skall fungera även vid 3.3V.
Skall det göras fler Minimig-kort kommer jag modifiera konstruktionen lite så att 5V-matning kan kopplas till PIC'en för äkta ICSP (utan att haverera FPGA'n).
Lite surt att inte AVR användes i detta för övrigt eminenta bygge, fast jag har aldrig testat att köra ISP vid 3.3V - det kanske muppar sig då också...
Lösningen på detta blir en bootloader och därefter programmering via serieporten. Detta skall fungera även vid 3.3V.
Skall det göras fler Minimig-kort kommer jag modifiera konstruktionen lite så att 5V-matning kan kopplas till PIC'en för äkta ICSP (utan att haverera FPGA'n).
Lite surt att inte AVR användes i detta för övrigt eminenta bygge, fast jag har aldrig testat att köra ISP vid 3.3V - det kanske muppar sig då också...
Med "ultrakortlivade" avser jag 100 garanterat och 1000 typiskt mot 10.000 garanterat och 100.000 typiskt på de vanliga +5V. En faktor 100 sämre tycker jag definitivt inte är en bagatell som man kan bortse från när det handlar om så här pass låga siffror. 100 tester kommer man upp i väldigt snabbt, undrar hur vanligt det är att någorlunda komplexa amatörprojekt klarar sig inom denna gräns?