Halvledarmjukstart av trafo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Halvledarmjukstart av trafo?

Inlägg av arvidb »

Nångång kanske jag kommer att bygga klart min förstärkare, och då kan det behövas en mjukstart till trafon. Det typiska är visst att koppla en effektresistor i serie med trafon och kortsluta den med ett relä efter några tiondelar (så här t.ex.).

Jag gillar inte riktigt den lösningen, framför allt p.g.a. vad som händer om reläet av någon anledning inte drar (brand!).

Med tanke på att det behövs en del elektronik runtomkring själva förstärkarna (clip-detektering, DC-detektering, mute:ning av utgångarna vid till- och frånslag och så mjukstarten) så tyckte jag att det nog är värt att använda en mikrokontroller i stärkaren.

Då är frågan: kan man använda en mikrokontrollerstyrd SCR eller TRIAC för att mjukstarta transformatorn? Trafon är ju reaktiv och det får mig att undra hur pass bra det fungerar.

Nollgenomgångsdetektering tänkte jag att man i så fall kunde göra med ett par optokopplare på mcu:ns matning innan likriktningen (så här). Ev. fasförskjutning p.g.a. trafon kan man ju kompensera för i mjukvara.

Arvid
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Man behöver två motkopplade thyristorer där man kan styra varje thyristor separat. Vid starten pulsar man med bara ena thyristorn ett antal gånger för att lägga magnetfälten (??) åt rätt håll. Efter den sista pulsen tänder man båda thyristorerna och transformatorn går igång utan bråk.

Här tror jag principen framgår:
http://www.audin.fr/pdf/documentations/ ... SE6_gb.pdf

Jag var inne på att bygga en sån, men det var billigare att byta till trögare dvärgbrytare :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vadå lägga magnetfältet åt rätt håll, det är AC.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

"lägga magnetfältet åt rätt håll" jaja, magnetism är inte min starka gren.. :roll: Någon annan kan kanske förklara vad det är som händer inne i transformatorn som ger upphov till startströmmarna.

Mer info om mjukstartare:
http://www.emeko.de/en/index2.htm
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag antar att det har med att göra hur mättad transformatorn är.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag ska kolla lite mer på länkarna, men även om själva trafon inte ger upphov till någon startström så kommer det ju att finnas en kondensatorbank efter trafon som också skulle må bra av att "mjukladdas". Så det kanske ändå är bättre att köra på samma princip som en dimmer? (Om det nu funkar.)

Arvid
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vanligt är ju att ta en sånhär som har relativ hög motstånd när den är kall vilket begränsar strömmen (kopplas på 230V sidan), sedan flödar strömmen, den blir varm och den får lägre motstånd.

Kan mycket fint kombineras med ett relä, då får man det bästa av 2 världar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gillar icecap's lösning och har annvänt den många gånger

om man kombinerar den med relä som sagt blir den perfekt, reläet har då suttit direkt på den likriktade spänningen efter trafon

nackdelen med enbart ntc är om man slår av och sedan på direkt så kan man dra säkringen då motståndet är varmt och lågresistivt

innan dess hadde jag relä motstånd och tidskrets
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har kört med NTC ett par ggr
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Möjligheten finns ju att byta ut reläet mot ett solid state relä tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 129017.htm

Bara sätta motstånd + konding på sekundären till dioden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall inte slå på strömmen i nollgenomgången, utan när spänningen är på max. Slås den på i nollan är man garanterad magnetisk bottning innan halvperioden är slut eftersom man startar från nollflöde.

Samtidigt kan det bli en strömspik om trafon är lastad med likriktare och kondingar ifall den slås på i toppvärdet.

Hur man än vänder sig så sitter ändan där bak...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja, jag läste det någonstans (att man inte ska slå på i nollgenomgången - att rumpan sitter bak har jag vetat länge :) ).

Men då tycker jag fortfarande att det verkar trevligt att slå på strax innan nollgenomgången och öka pulskvoten lite lagom långsamt - det borde väl vara relativt snällt mot både trafo och kondensatorer? Eller tänker jag fel? Ingen som vet om det funkar?

Arvid
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det har nog absolut ingen betydelse i vilken del av perioden man drar igång trafon.. Inget man märker av iallafall.

Använd motstånd med högre resistans istället.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag menar alltså att man ska slå på strax innan nollgenomgången, låta SCR:en stänga av, vänta tills strax innan nästa nollgenomgång, slå på, o.s.v. Precis som en vanlig dimmer alltså. :)

Arvid
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Avsevärd mer komplicerat och dyrare än en NTC + relä och därmed mer felbenäget.

Sedan tillkommer det en sak: hur ska du styra denna dimning? Ska du ha en separat nätdel till den dimmer?
Skriv svar