Vad kan man göra med en 2 kvadrants motor styrning?
- Strömmen kan gå från + genom den övre transisitorn till motorn, altså man kan styra vridmomentet men inte riktningen på motorn. Altså bromsa accelera men bara åt ett håll.
- Man kan skifta polaritet men inte ström riktning, kan man bara accelerar i valfritt håll.
Jag förstår inte frågan?
Med den övre lösningen så kan den bara snurra åt ett håll.
Med den undre kan den snurra åt valfritt håll med valfritt moment. Med en enkel PWM styrning så väljer du riktning och genom att införa elektronik för "dödtid" (enable till båda transistorerna eller separat styrning (vilket du behöver ändå för att förhindra att dom leder samtidigt)) i styrningen så kan du även variera momentet om det är tillräcklig massa i de roterande delarna.
Eller har jag missat något.
Tycker precis så, översta kan bara snurra åt ett håll och accelerera(posetiv ström)/bromsa (negativ ström). Medans på den nedre så kan man styra åt båda hållen samt strömmen kan vara både posetiv och negativ (4fall?).
Var otydlig i frågan, skall snarare vara:
Vad kan man göra med en 4 kvadrant (typ h-brygga) som man inte kan göra med den nedre?
Bortsätt från att det räcker med Vdd-Gnd.
Hur ser kopplingen ut för en 2 kvadrant där man bara kan styra håll men inte moment?
Enda skillnaden mellan den nedre och det du kan göra med en H-brygga är att du slipper den extra spänningen.
Så vilket blir billigast, en extra spänning eller två transistorer till, i 99 fall av hundra två transistorer till!
Momentet kan du alltid styra med att variera till/från tidern på den sidan som skall vara till (med avseende på önskad riktning).
Men jag kan inte komma på någon bra metod att åstadkomma två riktningar med två transistorer på ena sidan.
Utan relä eller en extra spänning.
Men om man lägger en transistor till 0V på varje sida om motorn och sedan en resistor till matning på varje sida om motorn så får man ju en snikvariant av H brygga (dock med väldigt dålig verkningsgrad). (ingen transistor till =stillastående och ingen ström. En transistorn fullt till maximalt moment/fart som begränsas av motståndet. Genom att variera tilltiden så kan momentet regleras. En oanad fördel med en sådan styrning är att det är ofarligt att slå till båda transistorerna samtidigt och det ger en effektiv broms av motorn då rörelseenergin kortsluts via 0V. Med en förhöjd matningsspänning så torde motorn att kunna jobba inom hela sitt arbetsområde men motstånden gör att man förlorar systemverkningsgrad.
Vad skall du med denna information till egentligen?
Jag läser elektroteknik och har en dugga (litet prov) nästa vecka.
Hade nämnligen fått för mig att av nedanstående 2kvadrant så kunde man byta riktning men inte retardera.
Men jag får inte ihop det riktigt.
Stämmer detta då: (Den övre figuren)
- Accelerera framåt (q1 på q2 av), strömmen flyter från V1 genom q1 och in i L,e och sedan tillbaks.
- Retardera (q1 av q2 på), strömmen flyter från e genom spolen in i q2 och sedan tillbaks in i e
Har inte riktigt greppat när strömmen flyter i genom dioderna.
Är detta då man har generator drift? Altså när det inte ligger någon spänning på V1?
Ok då förstår jag och skall anpassa svaret.
Dina båda påståenden stämmer.
Dioderna sitter där för att skydda transistorerna.
Om dom inte satt där skulle motorns beteenden vi avstängda transistorer kunna få transistorerna att "se" en för hög eller för låg spänning som ligger utanför transistorernas arbetsområden varvid dom skulle gå sönder.
Detta beror på att när motorn roterar utan att vara driven så fungerar den som en generator varvid den energin som skapas måste ta vägen någonstans (dioder eller förstöra transistorer).
Tack för hjälpen då har det lossnat en del (Ibland så kan man "haka" upp sig på saker )
>Detta beror på att när motorn roterar utan att vara driven så fungerar den
>som en generator varvid den energin som skapas måste ta vägen
>någonstans (dioder eller förstöra transistorer).
Vad menar du med "utan att vara driven", menar du när både Q1 och Q2 är av (ungefär som att kretsen är avslagen).
När Q2 är på och Q1 av så bromsas den. Men ifall båda är av "frirullar" den då?
Nja... det är knappast EMK som dödar transistorer, det är den induktiva "spiken" som tar kål på dom. En motor är ju rätt besett en induktans och har du klämt fullt med ström i spolen och den sedan släpps mycket abrupt blir det en spänningspik som begränsas av den belastning som finns, oftast begränsat av den kapacitiva belastningen.
På lågspänningssidan av en tändspola matat med 12V blir det pulser på ca: 800V har jag mätt, därav kondensatorn över brytarspetsen i ett "vanligt" brytarkretslopp.
På en motor kan det bli höga spänningar också och dessa kan ganska lätt överstiga Vcemax på transistorer, därför kan man montera dioder till att kortsluta dessa spikar.