Mitt robotprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
robotnicklas

Mitt robotprojekt

Inlägg av robotnicklas »

Hallå.

Namnet är Christian Olsson (blev robotnicklas i brist på lediga nick) och jag håller på med ett robotprojekt som jag har tänkt göra i många år men äntligen nu kommit i gång riktigt. :)

Det handlar om en pc-baserad robot med inga direkta fasta ändamål ännu. Mest att jag ska ha så mycket frihet som möjligt till att utveckla roboten till att vara så mångsidigt och "intelligent" som möjligt. Allt från sensorer till kameror och mycket annat har jag tänkt mig.

Något sånt här skulle jag aldrig kunna genomborda utan hjälp, så där av sitter jag här och skulle både vilja visa vad jag pysslar med och ha lite hjälp från er mer professionella ingenjörer/hobbyister. :)

Okej, jag har en plattform 4 hjul och 2 motorer till två av däcken (kan visa med bilder sedan), har även en motorkontroller, servokontroller, batteri och lite annat. Så det som står på tapeten nu är att koppla motorer till motorkontroller och den till servokontrollern, samt att koppla batteriet med rätt strömmar och spänningar på rätt plats. Och då förstås också se till att batteriet kan laddas (via något aggregat möjligtvis) och då utan att kopplingen bryts. Jag går en elkretsanalys kurs på min högskola så jag är inte helt borta vad det gäller sånt här, men skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp och tips om hur jag skulle kunna lösa det smidigt och bra. Väldigt tacksam tom. :wink:

Har ritat lite i paint i brist på motivering att använda mig av något professionellare program, i vartfall så ska det föreställa en början till ett kopplingsschema där jag försöker skriva så mycket info att man ska förstå situationen. Hoppas ni gör det.. jag kommer förstås uppgradera bilden med mer info allt eftersom. :)

Nu till lite frågor:
1. Vad tror ni jag borde sattsa på för lösning till laddning av batteriet? Har funderat på att använda av ett ATX-aggregat som det här: http://www.dimensionengineering.com/app ... xguide.htm Fast det borde finnas någon smidigare lösning. Om jag väljer att använda en mini-ITX så kommer även den att behöva kopplas till ett batteri, fast å andra sidan så vore en laptop mycket smidigare då den har eget batteri.

2. Hur borde jag koppla så att man får ut så mycket effekt som möjligt ur motorerna?

3. Andra åsikter om kopplingsschemat? Väldigt tacksam för svar! :D

Bild
Senast redigerad av robotnicklas 6 oktober 2007, 15:50:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag skulle inte ladda mina batterier med ett ATX agg!
robotnicklas

Inlägg av robotnicklas »

Andy skrev:Jag skulle inte ladda mina batterier med ett ATX agg!
Varför och vad skulle du använda?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte bra att hålla ett 12V-batteri på just 12V. Det dör ganska snabbt då. 13,8 bör det iaf vara.
robotnicklas

Inlägg av robotnicklas »

MadModder skrev:Det är inte bra att hålla ett 12V-batteri på just 12V. Det dör ganska snabbt då. 13,8 bör det iaf vara.
Hmm okej "12V 12Ah" var det som stod på förpackningen (samt det andra som står i kopplingsschemat) så det är väl mellan 12 och 13.8 beroende på hur laddat batteriet är? Borde jag använda en spänningsregulator innan motorkontroller-kortet eller vad tycker du?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här kan du läsa lite om hur man håller ett 12V blybatteri friskt.
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Och sen är det inte tillåtet att citera det direkt föregående inlägget. Regel nummer 1. http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18141
robotnicklas

Inlägg av robotnicklas »

Ber så mycket om ursäkt för det. Borde ha läst reglerna innan jag postade. Gör det nu i vartfall.

Hmm trodde inte det var så mycket att tänka på gällande batteriet men där ser man. Tackar så mycket för den länken. :)

Då gäller det att få i ordning en laddarannordning då. Några förslag eller idéer kanske?

EDIT: slängde upp en bild på underredet så ni kanske en hum om vad det handlar om, ber om ursäkt ifall jag vart otydlig. plattformen är förövrigt köpt av trossenrobotics.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Batteriladdarbygge tycker jag verkar vara en utmärkt idé.
Här är ett exempel. http://www.myra-simon.com/bike/charger.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Robotnicklas: Har du en länk eller fler bilder på de svarta hjulen/kulorna?
De skulle passa i ett projekt jag funderat på en längre tid, men jag ser inte riktigt hur de är konstruerade.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Vad är det för motorer du har? :)

Och välkommen till forumet!
robotnicklas

Inlägg av robotnicklas »

MadModder: Intressant, ska läsa vidare där. Synd att det inte är några bilder dock.. Men man får väl lita på sin engelska helt enkelt. :P

JimmyAndersson: De ingick i plattformen så tyvärr så har jag inte så mycket information att ge. Det enda det stod i beskrivningen är "Extra decks (1/8" aluminum)".

Har tagit några bilder till dig dock, hoppas det är till någon hjälp. :)

http://static.pici.se/pictures/plTXeTDrD.jpg

http://static.pici.se/pictures/CLXNPjWQh.jpg

nole: Det står "Model: 3540-1250 (189:1)" på ett klistermärke på dem så det är nog med största sannorlik "37JB6K/3540-1250" här: http://www.ms-motor.com/37JB6K3540.htm
Jag har efterfrågat mer info om dem, som det ser ut nu så vet jag inte ens vilken pol som är plus eller minus på dem (ingenting utsatt) så förhoppningsvis finns det en manual eller spec sheets.

Tackar så mycket för det varma välkommnadet föresten. :)

Edit: En liten fråga till bara: Borde inte batteriets 12-13V bli lite för lite för motorkontrollern? 12-24V är normalt som jag har skrivit i schemat så lite mer spänning borde väl bara betyda mer kräm i motorerna.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror inte att du ska ha 12V motorer till motorkontrollern om du matar den med 24V även om det står 6 till 24V (max 30V) på ritningen du postade. När man anger 12V i en batteridriven krets så är det den nominella spänningen liksom för komponenter i t ex en bil. Det fulladdade batteriet eller batteriet under pågående laddning har en lite högre spänning 13,2 – 14,4V.
På ritningen står ju också hur batteriet ska laddas både cykliskt och för standby.
Laddkretsen som MadModder postade med en L200 är ett mycket bra och lättbyggt alternativ.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

robotnicklas: Aha, det är så de ser ut. Det hjälpte en hel del. :)
robotnicklas

Inlägg av robotnicklas »

Andy: Skulle jag då inte kunna använda en spänningsregulator efter batteriet som ser till så att spänningen är konstant 12V till motorkontrollern och därefter till motorerna? Som en sån här kanske: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12100815 Eftersom jag fick betala en del för komponenterna så är jag inte så jätte sugen på att köpa nya motorer just nu iaf.
Men det låter riktigt bra angånde laddkretsen, jag ska ta och undersöka den riktigt idag. Tacksam för hjälpen som sagt! :D

JimmyAndersson: Vilken tur. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du åstadkommer bara en massa oönskade förluster i de linjära regulatorerna. Ska du använda regulatorer ska du ha switchade, men det är förmodligen inte heller bra eftersom motorerna troligen styrs switchat (PWM). Regulatorerna måste också klara den ström som motorn drar som mest. Håll fast motoraxeln och krämma på med spänning. Motorn tål det en bra stund innan den blir överhetad. Tänk på att motorn drar skapligt mycket mer ström i startmomentet än när den har dragit igång.
Bäst att köra med den spänning som motorn är avsedd för annars får du bara en massa extra förluster eller extra kostnader. Eller om du vänder på det kör med motorer anpassade till batterispänningen.
Edit: Som tidigare sagt tål motorn att anslutas till högre spänning än exakt 12V.
Skriv svar