Namnet är Christian Olsson (blev robotnicklas i brist på lediga nick) och jag håller på med ett robotprojekt som jag har tänkt göra i många år men äntligen nu kommit i gång riktigt.

Det handlar om en pc-baserad robot med inga direkta fasta ändamål ännu. Mest att jag ska ha så mycket frihet som möjligt till att utveckla roboten till att vara så mångsidigt och "intelligent" som möjligt. Allt från sensorer till kameror och mycket annat har jag tänkt mig.
Något sånt här skulle jag aldrig kunna genomborda utan hjälp, så där av sitter jag här och skulle både vilja visa vad jag pysslar med och ha lite hjälp från er mer professionella ingenjörer/hobbyister.

Okej, jag har en plattform 4 hjul och 2 motorer till två av däcken (kan visa med bilder sedan), har även en motorkontroller, servokontroller, batteri och lite annat. Så det som står på tapeten nu är att koppla motorer till motorkontroller och den till servokontrollern, samt att koppla batteriet med rätt strömmar och spänningar på rätt plats. Och då förstås också se till att batteriet kan laddas (via något aggregat möjligtvis) och då utan att kopplingen bryts. Jag går en elkretsanalys kurs på min högskola så jag är inte helt borta vad det gäller sånt här, men skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp och tips om hur jag skulle kunna lösa det smidigt och bra. Väldigt tacksam tom.

Har ritat lite i paint i brist på motivering att använda mig av något professionellare program, i vartfall så ska det föreställa en början till ett kopplingsschema där jag försöker skriva så mycket info att man ska förstå situationen. Hoppas ni gör det.. jag kommer förstås uppgradera bilden med mer info allt eftersom.

Nu till lite frågor:
1. Vad tror ni jag borde sattsa på för lösning till laddning av batteriet? Har funderat på att använda av ett ATX-aggregat som det här: http://www.dimensionengineering.com/app ... xguide.htm Fast det borde finnas någon smidigare lösning. Om jag väljer att använda en mini-ITX så kommer även den att behöva kopplas till ett batteri, fast å andra sidan så vore en laptop mycket smidigare då den har eget batteri.
2. Hur borde jag koppla så att man får ut så mycket effekt som möjligt ur motorerna?
3. Andra åsikter om kopplingsschemat? Väldigt tacksam för svar!