Satt och surfade efter komponenter och kom in på zenerdioder, har ju sett att en del använder dem för att få en annan spänning om man inte behöver så mycket ström.
Men, i "vanligt" utförande så klarar de 0,5w vad jag har sett, men det finns ju även de som klarar 10w tex, innebär det att om jag har en 12v application där tex en krets och lite annat smått ska ha tex 5 volt så kan jag köra en zenerdiod för att få just den spänningen från 12v och då kunna belasta den med 10w eller ?
Har för mig att jag såg dessa i moppen till styrboxen på den när jag var "ung"
Zenerdiod - dum fråga
Förstår inte helt vad du menar men man kan använda zenerdioder på 2 sätt:
* Shunta bort överspänning.
* Montera i serie med matningen och därmed "tappa" spänning över den.
Grejen med att shunta bort är att shunten ska vara dimensionerat till att klara av att leverera ström nog till högsta belastningen och det som belastningen inte tas vid lägre behov måste zenerdioden käka upp.
Problemet med att montera den i serie med matningen är att regleringen beror på den inkommande spänningens stabilitet samt belastningen.
Ingen av dessa metoder är speciellt bra och därför använder man oftast en linjär regulator (t.ex. 7805) om man har 12V och behöver 5V.
* Shunta bort överspänning.
* Montera i serie med matningen och därmed "tappa" spänning över den.
Grejen med att shunta bort är att shunten ska vara dimensionerat till att klara av att leverera ström nog till högsta belastningen och det som belastningen inte tas vid lägre behov måste zenerdioden käka upp.
Problemet med att montera den i serie med matningen är att regleringen beror på den inkommande spänningens stabilitet samt belastningen.
Ingen av dessa metoder är speciellt bra och därför använder man oftast en linjär regulator (t.ex. 7805) om man har 12V och behöver 5V.
-
De tillfällen då det kan vara bra med zenerdioder är mestadels som spänningsreferenser vid lägre effektnivåer. Eller att använda dom i serie med en resistor för att trigga överspänningsskydd t.ex. När effekten är högre än en antal tiondels watt är det i regel bättre med linjära (edit: eller switchade) regulatorer.
Effektklassningen för en zenerdiod är vad zener'n tål, precis som effektklassningen för resistorer.
Dividera effekten med spänningsfallet så får du maxströmmen.
För låg ström funkar inte heller så bra; Spänningen stiger med ökad ström tills man passerat zenerknäet -då planar spänningen ut.
T.ex. BZX55 serien (0,5W) vill ha ca 5mA
Ett enkel stabb baserad på zener:
B,C & E är anslutningarna på en NPN-transistor.
Tänk / räkna så här:
Dividera Utströmmen med transistorns hFE, och lägg till minsta ström zenern behöver, så får vi den minsta ström R behöver ge.
(I praktiken lite till)
Pz / Uz ger maxström.
Uin-Uz ger spänningsfall över R
Sen är det bara Ohm's lag för att få min & max R
Dividera effekten med spänningsfallet så får du maxströmmen.
För låg ström funkar inte heller så bra; Spänningen stiger med ökad ström tills man passerat zenerknäet -då planar spänningen ut.
T.ex. BZX55 serien (0,5W) vill ha ca 5mA
Ett enkel stabb baserad på zener:
Kod: Markera allt
(Vcc)-----[R]---[B]---|<|---(GND)
|_________[C]
[E]---------(Out)
Tänk / räkna så här:
Dividera Utströmmen med transistorns hFE, och lägg till minsta ström zenern behöver, så får vi den minsta ström R behöver ge.
(I praktiken lite till)
Pz / Uz ger maxström.
Uin-Uz ger spänningsfall över R
Sen är det bara Ohm's lag för att få min & max R