Tändningsproblem - nytt system baserat på nuvarande stator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo

Tändningsproblem - nytt system baserat på nuvarande stator

Inlägg av Flummo »

Bara för att jag gillar att dunka huvudet i väggen har jag köpt en moped (Piaggio Ape 50) med diverse elektriska fel. Det som får mig att klia mig i skallen är tändningen, eller kanske snarare avsaknaden av sådan.

Tändsystemet är av CDI-typ, alltså Capacitor Discharge Ignition. (För er som inte vet hur det fungerar: en kondensator laddas upp till några hundra volt, en tyristor laddar ur den genom tändspolens primärlindning och man får en gnista, något förenklat givetvis.) På statorn finns två spolar för tändsystemet:
Strömförsörjning, ger ca 150VAC peak obelastad när startmotorn körs
Givare, ger en negativ puls på ett par volt
Så långt verkar det hyfsat okej, även resistansmätningarna ger ganska rimliga resultat så statorn verkar vara frisk - men det är lite svårt att vara säker.

Elektroniken och tändspolen är ingjuten ihop i någon hård ingjutningsmassa, så det enda man kan säga där är att den ser bra ut utvändigt. Mätningar är ganska lönlösa utan siffror att jämföra med, och det har jag inga... Men i alla fall, statorn verkar ju frisk och tändsystemet består bara av stator och denna (så kallade) CDIn, så jag är ganska övertygad om att felet finns dolt någonstans inne i denna stenhårda epoximardröm. Enda sättet att veta säkert är att prova att byta ut delarna, men med en prislapp från 1000kr styck och uppåt är det ganska ointressant. Att försöka öppna CDIn undviker jag också helst så länge jag inte är SÄKER på att den är död. Är den det inte från början lär den ju vara det efteråt. :roll:

Det uppenbara alternativet blir ju att bygga ihop elektronik själv, och jag har gjort det en gång förut, men det systemet hade positiv utsignal från givaren = busenkelt att trigga tyristorn.

Så, äntligen, här kommer frågan: Har någon några bra, billiga, enkla förslag på hur jag kan göra om den negativa pulsen till positiv? (Det FINNS ett 12V batteri så ström finns tillgängligt, men jag vill helst undvika att använda det då det skulle göra det nästan omöjligt att starta med tomt batteri.)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

http://sportdevices.nmine.com/ignition/ignition.htm
http://www.molla.org/DIY-CDI/
Ska även ha några fler länkar som jag inte hittar just nu.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Tackar, men de sidorna har jag redan hittat i mitt sökande efter kunskap om CDI-system, har dammsugat nätet efter sån info så gott jag har kunnat. :wink: Och tyvärr kan jag inte se en direkt lösning på mitt problem där.
bearing

Inlägg av bearing »

Är givaren induktiv?
Isf borde den ge både positiv och negativ puls.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Den är induktiv, men den och magneterna på svänghjulet är konstruerade så att givaren bara ger en puls per varv, och den råkar vara negativ tyvärr. Svårt att förklara hur det ser ut, men järnkärnan är konstruerad som ett U, vars ändar givetvis är vända mot svänghjulet. Magneterna är formade så att en gång per varv passerar en nordpol förbi ena änden av kärnan och en sydpol förbi den andra samtidigt (då man får pulsen), resten av varvet passerar samma pol förbi båda ändarna samtidigt = ingen puls.
bearing

Inlägg av bearing »

Hm, okej. Förstod inte tror jag, heh. Gör inget.
På dom jag sett brukar givaren ge en positiv puls när magneten närmar sig kärnan och en negativ när den går ifrån kärnan.

Går det inte att vända på sladdarna då?

Tillägg: Kanske går att koppla en kondensator mellan gaten och givaren, med en diod mellan jord och gaten. När signalen är negativ laddas kondensatorn, när den sedan blir positiv igen så triggas thyristorn. Fast det flyttar ju iofs tändläget.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Skulle det inte fungera att vända på sladdarna eller med en kondensator, kan du använda en pulstransformator.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Vända på sladdar skulle fungera utmärkt om det fanns mer än en. Nu är den tyvärr jordad direkt där den är fastskruvad. :cry:
Pulstrafo kan säkert fungera, ingen aning. :oops: Samma gäller kondensator.

Om tändläget flyttas lite gör inget, tändplattan går vrida 360 grader. Så länge det är någorlunda jämnt oavsett varvtal.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Pulstransformator är nog det säkraste kortet, jag har tidigare letat på Elfa efter dylikt men inte hittat. Sådana brukar man använda för att styra tyristorer i kraftelektronik-sammanhang, så det bör fungera bra.
Flummo

Inlägg av Flummo »

En pulstrafo skiljer sig från en vanlig på vilket sätt?

Jag har en ferritkärnetrafo av den sorten man får linda själv (från Elfa), kan den fungera? Kanske två lindningar med 100 varv 0,1-0,2mm vardera.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag vet inte, har aldrig använt någon, men dom är ju rätt små, behöver inte klara några stora effekter, och ska helst klara av att överföra så långa pulser som möjligt.
Men är jag inte för trött nu så borde dom ha rätt många lindingsvarv, så att det tar lång tid att mätta dom, dvs man kan ha långa pulsbredder..

Testa, har du ett oscilloskop och funktionsgenerator går det snabbt att testa
att det verkar fungera.

Pulsen ska ju gärna ha samma amplitud och form på bägge sidorna om transformatorn.

Sedan vet jag inte hur mycket ström det du kopplar in pulsen till kommer att dra?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Ett stenåldersoscilloskop har jag, men ingen funktionsgenerator. Men det borde gå testa med en 555 kanske? Puls som puls, om än inte likadan.

De tyristorer jag har hemma är TIC106D och TIC126D vilka har en triggström på 0,2 och 20mA. 0,2mA tycker jag borde vara ganska lätt ordnat, snarare problem med triggning av störningar om det blir några problem alls.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ok, Det går nog bra, testa med en 555'a som generator, försök få till samma
bredd på fyrkants-signalen som pulsen så är det ungefär samma sak.

Men vet du med dig att givaren klarar att leverera den strömmen då?

(OBS notera att jag inte alls vet hur tändsystemet fungerar..)
Flummo

Inlägg av Flummo »

Givaren har på ett eller annat vis klarat att trigga tyristorn i orginalgrejerna, även om jag tyvärr inte vet hur elektroniken i den boxen ser ut. Jag har svårt att tänka mig att det har förbrukat mindre än 0,2mA med orginalgrejerna i alla fall, det var den mest lättriggade tyristorn jag hittade när jag letade användbara alternativ.

iofs är det nog nästan lättare att lasta med en hög elektronik och testa olika grejer på moppen direkt. Funkar det där så funkar det, funkar det hemma behöver det däremot inte funka där. :roll:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jo, det är sant. Har du möjlighet att att dra ut oscilloskopet till moppen så.
Lycka till!

Rapportera gärna hur det gick..

edit:

Föresten, eftersom du bara har en negativ puls så måste transformatorn av-magnetiseras under tiden det inte är någon puls.
Förmodligen kommer av-magnetiseringen gå genom
givarens spole, men annars kan man sätta en resistor och en diod
parallellt med transformatorns primärsida i detta fallet.
Så att av-magnetiseringen går genom den istället.

Förmodligen blir det inte så mycket upplagrad energi i transformatorn som behöver avmagnetiseras i detta fallet, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Skriv svar