Hjälp mig med batteriladdare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaste

Hjälp mig med batteriladdare!

Inlägg av jaste »

Hejsan forumet!

Har just skaffat mig en T-amp (liten 12-volts stärkare, låter bra) och driver den nu med ett gammalt 12-volts batteri. Nu har jag dock varit på biltema och köpt mig ett par slutna 12volts blyaccar och en MC-batteriladdare

På laddaren står det dock att den är till för batterier som är öppningsbara och talar om för mig att jag måste ladda vädrat och öppna alla påfyllningshål i batteriet. Jag tycker det borde funka och att jag inte kommer spränga mitt skrivbord men hur är det egentligen, lirar denna laddare med mina batterier och är det bara att koppla upp dom och låta dom ladda tills de verkar klara?

Tack på förhand!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man får absolut inte öppna korkarna på ett underhållsfritt batteri - då förstörs batteriet när luftens syre oxiderar upp blysvampen i blyplattorna då plattorna inte är som i gamla 'våta' batterer - täkta av vatten/syra-lösning som höll luften borta utan bara fuktat mha. glassflossen/kiselgelen.

Beskrivningen att man skall ta av korkarna är typ reflexmässigt skriven text från typ 50-talet då det bokstavligen var av kork eller gummi utan ventilationshål ungefär.

Så länge jag har sett 'valiga' korkar på 'våta batterier' så laddas dom bäst med dom påskruvade eller möjligen något lossade korkar om man snabbladdar med typ 50 ampere med en startsnabbladdare - då slipper man att svavelsyran stänka upp genom hålet och blöter med batteriets ovansida (med korriderade poler som följd) samt hindrar skräp att ramla ned - korkarna har syrafällor som leder tillbaka syran in i batteriet när den ventilerar ut gasen vid normalladdning - eller om man säger så här - hur ofta lossar du korkarna på batteriet innan du startar bilen/MC:n ??? - generatorn kan ladda 50 -100 ampere medans din hemladdare kanske ger max 3-5 ampere...

---

Om du skall ha laddaren konstant inkopplad så duger inte dom här 'väggvårte- omvandlarna för billig peng - dom kommer att koka sönder batteriet inom någon månad - du skall ha en laddare med reglering och automatisk underhållsladdning. Dom kostar några hundringar mer, men är värt pengarna då du kan glömma bort dom i åratal efter inkoppling utan fara för batteriet.

---

(vad är det för biltema artikelnummer på laddaren ??)
jaste

Inlägg av jaste »

Ok, men dom här batterierna är helt slutna och kan således inte öppnas ändå. Dom är görbilliga så om dom tar lite skada är väll inte det hela världen, är mer orolig över min omgivning.
Artikelnr till batterierna är 80-405 och 80-406 , batteriladdaren 37-707.

Väldigt tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

två allternativ

ladda, mät med multimeter tills det kommit upp till 13.8 , sluta ladda

eller bygg något som gör den saken åt dig
men då är väggvårteladdaren inte så lämplig, har för låg utspänning för en enkelt seriereglerad laddare med en 78xx/lm317/e.t.c

men går att göra med en spänningsref, en op och lite smått vid sidan av
Skriv svar