Nu ändrade du ditt inlägg, så nu vet jag inte om vi tänker likadant. Men jag har lärt mig att motsols är samma som moturs.
Det är lättare att se en klocka framför sig.
I så fall blir det rätt med spänningen. Dom där två fungerar likadant, så om vi tittar på den som står upp, och tänker oss den som en klocka:
Motstånds-banan går från benet till vänster (klockan halv 8 ) och upp över hålet, och ner på andra sidan till det högra benet (halv 5).
Pilen på schemat rör sig också där emellan, så om du vrider den moturs så kommer den närmare det vänstra benet, och det hade du ju kopplat till +.
Då borde spänningen öka (eftersom det blir närmare till + än till -), och det skrev du ju också.
Men sen blev jag lite osäker. Minskar motståndet mellan höger- och mitten-benet när du vrider den moturs? Eller menade du medurs med "motsols"?

Just nu så hänger jag inte med riktigt... Det är ju lätt hänt att man skriver fel ibland också...
Att det är den delen med högst motstånd som har högst spänning stämmer om man mäter nerifrån och upp till pilen i schemat (så som
Zyxel615 troligen menar), för alla spänningar jämförs med 0-nivån.(Om man inte mäter spännings-
skillnad.)
Tillägg: Den här meningen blev inte riktigt bra, för här använder man minus-spänning också... Texten här nedanför är nog lättare att förstå.
Msn kan tänka ungefär så här: Till pilen från ändarna så finns det två vägar som strömmen kan ta. Uppåt och neråt.
Om pilen är i mitten så är det lika stort motstånd åt båda hållen (om man har en linjär potentiometer).
Om U+ och U- är lika stora, och det är "lika långt till dom" (som det är när pilen är i mitten) så blir det värdet i mitten, som blir 0 V.
Vrider man pilen uppåt i schemat så blir det lägre motstånd ovanför och högre nedanför. Då blir det svårare för strömmen att gå där nere, och
lättare att gå där uppe. Pilen blir alltså "mer kopplad till +", och mindre till -", så då ökar spänningen.
Så här som jag skrev brukar man inte säga när man pratar om elektronik, men det var för att förklara.
Rättelse: skrivfel. (- och inte 0.)