Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag ställer mig lite frågande till varför det nya tvärstödet ska gå så långt in i sidorna, som man ser här: http://jojje.eu/Lillasyster/Montering/t ... tt_bak.jpg

Över halva tjockleken. Räcker det inte med runt 5mm?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helst skulle den gått hela vägen igenom. Då får den bäst vickstöd, men då har man inget att skruva fast den med. Limma går inte heller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jamen den plankan är väl mest till för att hindra svängningar i horisontalplanet? Flerlagersbalken ovanför håller ju i andra ledden.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, men det blir vridningar och andra saker. Det blir iaf inte sämre med att den sitter stadigt fast i alla ledder. Det är inte så lätt att ta reda på vad som händer om man gör ändringar. Skulle nog varit bättre om man satte sig in i hur Cosmos funkade, eller nåt annat liknande program. Det är så små ändringar för varje grej man gör, så det kan vara andra saker som också spelar roll. Jag har iaf gjort så bra jag kunnat med min kunskap och erfarenhet. Nu får alla försöka hjälpas åt att göra det bättre, men först måste vi ha nåt att utgå ifrån och en fräs att göra nya saker på. Rom byggdes inte på en dag. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jo... Jag tänkte bara på att ju tunnare materialet är som man skruvar fast tvärplankorna med, ju mindre area blir det som fördelar ut krafterna i gavlarnas material, och det delamineras lättare. Tänk om det bara skulle vara 5mm kvar, och så tar man händerna och dunkar till på sidorna från varsit håll. Då sticker ju MDF:en direkt och plankan åker rakt genom med skruv och allt. Man får göra en avvägning där.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Limmar man tvärbalken i sidospåren så tror jag att det kan bli minst lika bra som tidigare.
Dels pga stödet i själva tvärbalken, men även att MDF-fibrerna och laminaten går åt olika håll i de olika bitarna, vilket tillsammans med limmet gör att det blir en förstärkning. "Två blir en", för att tala Gyllerne-Tideriska. :)

Men det går ju att testa andra varianter senare.
Som sagt: Rom bryggs inte på en dag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, lim är bra. Men då går det inte att montera isär längre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, det har du ju rätt i. Men om hålet för tvärbalken är precis lagom stort (så man måste pressa in den en aning), så kan det nog bli bra ändå. Annars är ju inte metall och trä en bra kombination eftersom metallen nöter på träet. Men jag förstår hur du menar.

Finns det inget mellanting mellan lim och skruv? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag fick hem delarna till min Lillasyster idag. :) :)

Var bara tvungen att berätta. :D
Nu är det lite ont om ledigt utrymme här, men jag ska göra klart mitt rack så fort jag bara kan. Sedan kommer det en tråd med massa bilder på förberedelserna och ihopsättningen av Lillasystern. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra att ni gör en egen tråd, den här går det tyvärr inte att hitta ett skit i längre, och min monteringstråd blir snart likadan. :D
Men den kan vara bra att fråga generella saker i.

Nu blev din Lillasyster säkert glad när hon fått ett ombonat och mysigt hem att trivas och bo i. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det minimala tomrummet i kartongen påminner ganska mycket om lägenheten, så hon kände sig som hemma direkt. Om hon sedan tycker att ombonat och mysigt är samma sak som "fullt med grejjer överallt", så kommer hon trivas väldigt bra. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad bra då.
Man måste ju vara mån om vart Lillsyrrorna hamnar. Som en ansvarsfull förälder som man är, vill man ju inte att någon av dom ska börja första jobbet på en bakgata i Saigon, eller en kulvert i Moskva. :D
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Olika material har olika konstanter som används vid beräkning av vilken matning osv... man ska ha, där igår antal skärm och typ på fräsen. Ska fråga farsan... Minns att det liknade ohms lag :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Upptäckte nyss när jag skulle borra nya hål för reglarna under, att på versionen av bordsskivan jag har, är allt förskjutet 2mm åt ena långsidan. Även hålen för sargsprintarna längs kortsidorna. Lustigt nog passar två exakt med gavelhålen, men det tredje kommer spänna en del.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hur ser det ut med utleveranserna?

Kom att tänka på en sak. Om jojje har de gavlarna färdiga som m&m med flera fått så skulle jag gärna ta ett par såna och försöka få mer stabilitet utan att förlora arbetshöjd. :)

Kanske laminera dom med aluminium, HDF som storebror(?) eller någon annan lösning.
Skriv svar