Få bort brumm när man använder nätspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greger!

Få bort brumm när man använder nätspänning

Inlägg av Greger! »

Jag har en förförstärkare som är kopplad till en 10W förstärkare, när man matar dom med nätspänning så hörs det ett brumm i bakgrunden.
Men om jag däremot använder en blyacc så är ljudet helt perfekt, altso inget brumm i bakgrunden, frågan är nu vad man kan göra för att få bort brummet när man använder nätspänning.

Jag har även en 3300uf kondensator kopplad parallellt med spänningskällan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde väl gå att sätta ett lågpassfilter på matningen. Lite spolar och kondingar.

[edit] lågpass naturligtvis... hur kunde jag skriva högpass... :P
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är inte alltid bra att ha jätte-kondensatorer på matningen. Rippelströmmen genom en så stor kondensator blir rätt hög. Ett tips kan vara som MadModder skriver att stoppa dit några induktorer på matningarna. Sedan kan man sätta dit en spänningsregulator som trycker ner brummet ytterligare. Tänk på att dragningen av nollan är extremt viktig för att hålla ner brum. Se till att inte returströmmen i regulator och kondensator går samma väg som signalnollan utan koppla ihop dessa i en enda punkt tex minus på kondensatorn.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Kopplade in en spole och nu blev det mycket bättre! Tack MadModder och rehnmaak!
Skriv svar