"Tristaterelä"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
erikbrannlund

"Tristaterelä"

Inlägg av erikbrannlund »

Hej!

Kanske inte riktigt en uP-fråga men i alla fall.
Jag har byggt en HTPC och funderar på att hänga en "44780-display" på printerporten. Men eftersom den bara fungerar när PC:n är påslagen så tänkte jag komplettera med en AVR som tar över displayen när PC:n är frånslagen. Alltså behöver jag en switch som låter "aktiv-port" kommunicera med displayen. Eftersom jag inte varit i närheten av logikkretsar på åtskilliga år så kan jag inte komma på med vad och hur jag ska koppla.

Några förslag?

/Erik
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har du någon färdig applikation som redan kommunicerar med parallellporten?
Annars skulle iaf jag kör seriekommunikation mot AVR:en och låta den rita allt på displayen. Då kan man ju få en snygg och enkel "handover"...
erikbrannlund

Nej jag har ingen färdig applikation men skulle i alla fall föredra lösningen med mitt "relä". Jag kan betydligt snabbare ändra koden på PC:n i stället för att programmera om AVR:en.

/Erik
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ett par 74HC125 kanske?

Om datorn är på, aktivera bufferten och sätt AVR'ns portar som ingångar. Annars sätt buffertern i tristate och skicka data till LCD från AVR. Nåt åt det hållet kanske funkar?
erikbrannlund

Hej!

Då återstår frågan hur jag ska koppla. Kommunikationen är ju dubbelriktad på i vissa trådar.

/Erik
Skriv svar