Bygga adapter till 68HC11E9

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
bose

Bygga adapter till 68HC11E9

Inlägg av bose »

Det är så att jag ska programmera ett 68HC11E9 chip i PLCC52 kapsel och behöver bygga en converter till DIL48 för att kunna programmera den i den beeprog+ jag har tillgång till.

Hur ska jag dra banorna? Ska jag
1) "konvertera" mitt plcc52 chip till motsvarande DIL48 chip i samma processorserie (alltså t.ex dra ben 1 på PLCC till ben 22 på dil) eller ska jag
2) dra ben 1 på PLCC till ben 1 på DIL48 och låta de sista 4 benen hänga i luften?

Kanske finns någon därute som har en originaladapter att kolla på?

Original adaptern finns på länken men kostar 1500kr därav denna bygglust =)
http://www.elnec.com/products/device-pr ... IF_68HC11/

mvh bose!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om programmeraren inte skall veta om att det är en PLCC-version du kör borde du få till DIP48'an att vara identisk med en äkta 48-pin DIP. Du behöver bara använda de pinnar som behövs för programmeringen (hur det nu ser ut på 68HC11) samt matningsspänning.

Annars brukar labb-adaptrar mellan ytmonterat och hålmonterat vara 1:1 (dvs pin 1 på SMD-kapseln går till ben 1 på adaptern osv).
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Tack för det snabba svaret!

Det går ju att välja i programmet sen att man ska programmera just PLCC52 chippet mha deras adapter.

Men om jag kopplar som du skriver överst ska jag alltså välja att det är just dip48'an jag håller på med i programmet och inte PLCC52?

mvh bose
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I teorin - Ja. Har bara lekt med AVR och PIC och där har kretsformen ingen betydelse, bara programmeringspinnarna ligger rätt mot programmeraren. Om nu inte MCU'n har någon form av ID som programmeraren kontrollerar så borde du kunna fejka en 48-pin om du kopplar den enligt det mönstret.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Okej då ska jag testa med att låta programmeraren tro att det är ett dip48 chip istället och hoppas att det ska fungera!

Tack så mycket illuwatar!

mvh bose
Skriv svar