Clock-out?
Clock-out?
Hej!
Håller på och försöker koppla kretsen TLC5940 till en 18f4550. 5940an behöver en klocksignal och jag tänkte så klart använda clockout funktionen, MEN nu är det så att jag kör PICen med en extern kristall.....
Hur kan jag lösa detta? Kan jag på nåt sätt få en klockout från PICen trots att den har extern kristall? Eller kan jag på nåt sätt "koppla-in" mig på kristallen?
Hur brukar man konstruera lösningar där flera kretsar kräver samma klocksignal?
All hjälp och alla ideér är välkomna!
Håller på och försöker koppla kretsen TLC5940 till en 18f4550. 5940an behöver en klocksignal och jag tänkte så klart använda clockout funktionen, MEN nu är det så att jag kör PICen med en extern kristall.....
Hur kan jag lösa detta? Kan jag på nåt sätt få en klockout från PICen trots att den har extern kristall? Eller kan jag på nåt sätt "koppla-in" mig på kristallen?
Hur brukar man konstruera lösningar där flera kretsar kräver samma klocksignal?
All hjälp och alla ideér är välkomna!
Hmmm....tack för svaret......men det är svårt att testa det....jag har inget osciloskop så jag kan kika på signalen och jag vet ju inte om jag kodat och kopplat rätt. Jag får det inte att funka i varje fall, men det är mycket möjligt, för att inte säga troligt att det beror på nåt annat. 
Finns det nåt enkelt sätt att testa?

Finns det nåt enkelt sätt att testa?
OSC2 är utgången från oscillatorn men om den inte kan driva en extra krets kan dat ju bli aktuellt att montera en extern oscillator som driver OSC1 och TLC5940'an.
Men enkel prövning? Koppla och programmera rätt kanske? Blinka en LED på PIC'en, då vet du att den faktisk kör, sedan gör du en extremt enkel kommunikation med TLC'n och ser om det kör (blink LED vid svar kanske?).
Men enkel prövning? Koppla och programmera rätt kanske? Blinka en LED på PIC'en, då vet du att den faktisk kör, sedan gör du en extremt enkel kommunikation med TLC'n och ser om det kör (blink LED vid svar kanske?).
Jag har sett en lösning där man låter kristallen driva en buffer. Som sedan driver ett antal kretsar på kortet.
Har för mig att bara dela på en kristall (dvs. bara koppla insig på OCS2) kan vara lurigt då den var känlig om man ville att den skulle oscillera som förväntat...
Irriterande nog kommer jag inte ihåg hur buffertkresten såg ut.
Har för mig att bara dela på en kristall (dvs. bara koppla insig på OCS2) kan vara lurigt då den var känlig om man ville att den skulle oscillera som förväntat...
Irriterande nog kommer jag inte ihåg hur buffertkresten såg ut.
En inkoppling på OSC2 ger självklart en kapacitiv belastning på den pinne, alltså bör man "trimma" den kondensator man placerar där och jag skulle tro att även om man håller ledaren till "nästa krets" kort kommer den att motsvara ung. hela belastningskondensatorn som alltså då bör tas bort eller minskas kraftigt.
speakman: javisst, det var DÄR jag så ett skåp som oscillerade.
Själv använder jag ett oscilloskop för att se att kristaller svänger och dylikt.
En sak jag alltid har undrat: var köper man mikroskåp? Barnen gilla små lådor till deras "hemlisar" och ett mikroskåp måste ju vara perfekt. Själv önskar jag mig ett stereomikroskop till när det blir pilligt men de kostar ju...
speakman: javisst, det var DÄR jag så ett skåp som oscillerade.
Själv använder jag ett oscilloskop för att se att kristaller svänger och dylikt.
En sak jag alltid har undrat: var köper man mikroskåp? Barnen gilla små lådor till deras "hemlisar" och ett mikroskåp måste ju vara perfekt. Själv önskar jag mig ett stereomikroskop till när det blir pilligt men de kostar ju...