Ford Radio CD6000

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Ford Radio CD6000

Inlägg av Ostboll »

har tyvärr fått en ny firmabil med en "storfront radio" som jag skulle vilja slänga ut och sätta i min egen Sony mp3/cd/radio i men det hade vart kul om man kunde använda fjärren på ratten .. jag vet att ford säljer en cd/mp3 spelare till bilen men att betala 8000 papp för en radio som är sämre än min .. då tänkte jag att om någ on vet om sony har en lite box eller om det e svårt att bygga en trådfjärr till min somy?
/J
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag har byggt några såna lösningar till olika bilar, dock inte till en ford ännu.

Du måste kolla upp vad Ford använder för signalering från knapparna i ratten, en del fabrikat kör med olika spänningsnivåer för olika knappar, en del skickar en bitström och en del kör CAN buss, finns säkert fler.

När du väl kan detektera vilken knapp som någon tryckt på så kan du generera rätt kod till din egen stereo.
Finns det ingen trådkoppling för manövrering av den nya stereon så får du generera koder som du skickar via IR.

-- Jonas
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Finns det inte en marknad för ett tillbehör till stereon för olika bilmärkens inbyggda fjärrkontroller?.. hmm..

Intressant onekligen.

Hittar du någon lösning så posta det här.. Har en mondeo med 6000 i. funderar också på att byta ut den.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Här är en till med en Mondeo -99 och en 6000 som funderat på samma sak.
Per
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

DeVille: Det är klart att det finns en marknad, annars hade jag inte gjort några olika boxar för det här.

Sen att jag kanske egentligen inte vill att det ska finnas billiga allmänna lösningar för problemet, det kan ha mer med min egen ekonomi att göra.... 8) :wink:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så var kan man köpa dina boxar och vad kostar dom? Har du även lösningar för att koppla externa signaler till MOST-baserade system? (jag vill ah in back-kamera till min XC-90) :P

/PeterH
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

De som jag gjort har jag utvecklat tillsammans med en firma i stereo branschen och någon leverantör av bilar.

Hittills har vi gjort det för Infinity, BMW, Saab och Hummer.

Ska man göra en box för en bil så vill kunden förmodligen inte betala den.
Gör man ett antal så brukar priset hamna runt 1500 Sek, eller så, beroende på vad den ska kunna så klart.

XC90, och andra volvos, har det varit lite hum om en stund så den kanske vore intressant att titta lite närmare på.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo det finns många intressenter i Volvo-forumet för sådana boxar...

Ett litet "aber" dock är att exempelvis XC-90 använder MOST-bus medans 60/70/80 använder CAN-bus, och till dom finns redan en ganska bra lösning.

/PeterH
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Hittade detta på nätet

Inlägg av Ostboll »

http://www.panuworld.net/minidisc/fordsony/index.htm

Men jag har aldrig programerat en pic.
Är det någon annan som har en bättre enklare idé om hur man kan göra?
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

tycker att det var en ganska enkel lösning.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

tja.

Inlägg av Ostboll »

Om man kunde hitta nån som kunde programmera pic'en till ett jättebilligt pris och kanske rent av etsa ett kort till den lösningen ....*kollar lite*
:D
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag har byggt mig en hårddiskbaserad mp3 spelare till min ford cd6000 (2004) som styrs via cd-växlaruttaget. Den baseras på yampp3 och koden fanns på nätet. Dock har jag inte en ratt med styrning :-) vilket var det ni undrade över....

Mvh
/&&
Skriv svar