Ford Radio CD6000
Ford Radio CD6000
har tyvärr fått en ny firmabil med en "storfront radio" som jag skulle vilja slänga ut och sätta i min egen Sony mp3/cd/radio i men det hade vart kul om man kunde använda fjärren på ratten .. jag vet att ford säljer en cd/mp3 spelare till bilen men att betala 8000 papp för en radio som är sämre än min .. då tänkte jag att om någ on vet om sony har en lite box eller om det e svårt att bygga en trådfjärr till min somy?
/J
/J
Jag har byggt några såna lösningar till olika bilar, dock inte till en ford ännu.
Du måste kolla upp vad Ford använder för signalering från knapparna i ratten, en del fabrikat kör med olika spänningsnivåer för olika knappar, en del skickar en bitström och en del kör CAN buss, finns säkert fler.
När du väl kan detektera vilken knapp som någon tryckt på så kan du generera rätt kod till din egen stereo.
Finns det ingen trådkoppling för manövrering av den nya stereon så får du generera koder som du skickar via IR.
-- Jonas
Du måste kolla upp vad Ford använder för signalering från knapparna i ratten, en del fabrikat kör med olika spänningsnivåer för olika knappar, en del skickar en bitström och en del kör CAN buss, finns säkert fler.
När du väl kan detektera vilken knapp som någon tryckt på så kan du generera rätt kod till din egen stereo.
Finns det ingen trådkoppling för manövrering av den nya stereon så får du generera koder som du skickar via IR.
-- Jonas
De som jag gjort har jag utvecklat tillsammans med en firma i stereo branschen och någon leverantör av bilar.
Hittills har vi gjort det för Infinity, BMW, Saab och Hummer.
Ska man göra en box för en bil så vill kunden förmodligen inte betala den.
Gör man ett antal så brukar priset hamna runt 1500 Sek, eller så, beroende på vad den ska kunna så klart.
XC90, och andra volvos, har det varit lite hum om en stund så den kanske vore intressant att titta lite närmare på.
Hittills har vi gjort det för Infinity, BMW, Saab och Hummer.
Ska man göra en box för en bil så vill kunden förmodligen inte betala den.
Gör man ett antal så brukar priset hamna runt 1500 Sek, eller så, beroende på vad den ska kunna så klart.
XC90, och andra volvos, har det varit lite hum om en stund så den kanske vore intressant att titta lite närmare på.
Hittade detta på nätet
http://www.panuworld.net/minidisc/fordsony/index.htm
Men jag har aldrig programerat en pic.
Är det någon annan som har en bättre enklare idé om hur man kan göra?
Men jag har aldrig programerat en pic.
Är det någon annan som har en bättre enklare idé om hur man kan göra?