Jag trodde alltid att bussföraren satt i förarsätet på bussen
Åka Buss
Var är du någonstans ?
Netrunner> som även vet var han är.
Ja den var rolig
När jag får frågan i telefon i bilen "Var är du nu ?". Brukar jag svara
"Jag sitter längst fram till vänster"
Ja den var rolig
När jag får frågan i telefon i bilen "Var är du nu ?". Brukar jag svara
"Jag sitter längst fram till vänster"
Hej.
Föraren väljer vilken linje/tur han tänker åka - i 'data maskinen' ligger listan
med hållplatser längs linjen samt hur stort avstånd (i meter) det är emellan.
Anledninen till att använda hjulpulser är givetvis för att de är mer exakt (speciellet i tunnlar).
Föraren kan sedan med 'knapptryckning' hoppa till annan hållplats ifall han kör 'fel' (ja, även
spårvagnar har en förmåga att köra vilse ibland).
'Data maskinen' brukar ha prestanda nägonstans mellan 8088 och Pentium4.
GPS är en nymodighet som jag inte anser varit direkt tillförlitliga innan den senaste (sirf 3/mtk/...)
generationen dykt upp, speciellt inne i storstan. Hållplatsutrop på landsbygden kan däremot
fungera bra med GPS - färre urban canyons samt modernare/nyinstallerade system.
/devlin
Föraren väljer vilken linje/tur han tänker åka - i 'data maskinen' ligger listan
med hållplatser längs linjen samt hur stort avstånd (i meter) det är emellan.
Anledninen till att använda hjulpulser är givetvis för att de är mer exakt (speciellet i tunnlar).
Föraren kan sedan med 'knapptryckning' hoppa till annan hållplats ifall han kör 'fel' (ja, även
spårvagnar har en förmåga att köra vilse ibland).
'Data maskinen' brukar ha prestanda nägonstans mellan 8088 och Pentium4.
GPS är en nymodighet som jag inte anser varit direkt tillförlitliga innan den senaste (sirf 3/mtk/...)
generationen dykt upp, speciellt inne i storstan. Hållplatsutrop på landsbygden kan däremot
fungera bra med GPS - färre urban canyons samt modernare/nyinstallerade system.
/devlin
I gbg har man en platta i marken vid hållplatserna, som den verkar synka mot, iaf vagnarna, vet inte om de används längre eller annat nu.
Tiden som visas på skyltarna på stationerna är beräknad efter bussen/vagnens position, men om det står "ca" framför betyder det att de förlorat kontakten med den vagnen och tiden som visas är från tidtabellen. Såg en terminal i lördags som hängt sig i biosen å hitta ingen bootdisk
Min fråga är varför ingen kan tillverka ett vagn/buss-PA där man verkligen hör vad de ropar ut, här är det utrop mest sporadiskt av hemskt dålig kvalité (värst är när de ropar ut fel/ändringar på hållplatserna, har man tur klarar man att tyda vad dom säger 3e gången de ropar ut). Tunnelbanan i Prag är nog ett föredömme, de har en väldigt bekväm rätt hög ton kvinnoröst som är sjukt tydlig (hörs över allt brus), och alla stationer lagrades i elektroniskt minne redan på 70-talet. När de nyligen byggde ut med nya stationer försökte de ordna någon med samma röst, men man hör liten skillnad (gamla är bättre).
(I prag visar det inte hur lång tid det är till nästa tåg, dock finns det en klocka som visar för hur länge sen föregående gick.. =)

(ja hållplatsen heter Terminal Server 2 på riktigt)
Tiden som visas på skyltarna på stationerna är beräknad efter bussen/vagnens position, men om det står "ca" framför betyder det att de förlorat kontakten med den vagnen och tiden som visas är från tidtabellen. Såg en terminal i lördags som hängt sig i biosen å hitta ingen bootdisk
Min fråga är varför ingen kan tillverka ett vagn/buss-PA där man verkligen hör vad de ropar ut, här är det utrop mest sporadiskt av hemskt dålig kvalité (värst är när de ropar ut fel/ändringar på hållplatserna, har man tur klarar man att tyda vad dom säger 3e gången de ropar ut). Tunnelbanan i Prag är nog ett föredömme, de har en väldigt bekväm rätt hög ton kvinnoröst som är sjukt tydlig (hörs över allt brus), och alla stationer lagrades i elektroniskt minne redan på 70-talet. När de nyligen byggde ut med nya stationer försökte de ordna någon med samma röst, men man hör liten skillnad (gamla är bättre).
(I prag visar det inte hur lång tid det är till nästa tåg, dock finns det en klocka som visar för hur länge sen föregående gick.. =)

(ja hållplatsen heter Terminal Server 2 på riktigt)
Bussbolaget Dalatrafik i Dalarna använder hjulmätning. Där
kommer bussarna aldrig i tid så det felsynkar ganska
snabbt och chauffören brukar stänga av systemet efter ett tag.
Dock tror jag att den synkar om bussen stannar på en hållplats
för att släppa av och på passagerare. Men har den synkat fel
alldeles totalt så den tror att den är på en annan station än
vad den är så hjälper det inte så mycket
Tror även att
chaufförerna kan ändra vilken hållplats bussen kommer till då
jag har sett att det står "Linjeomläggning" några få gånger,
och därefter har rätt hållplats hamnat på skylten.
Däremot vet jag att Bombardiers Regina-tåg använder sig
utav GPS för att veta vilken station de kommer till.
kommer bussarna aldrig i tid så det felsynkar ganska
snabbt och chauffören brukar stänga av systemet efter ett tag.
Dock tror jag att den synkar om bussen stannar på en hållplats
för att släppa av och på passagerare. Men har den synkat fel
alldeles totalt så den tror att den är på en annan station än
vad den är så hjälper det inte så mycket
chaufförerna kan ändra vilken hållplats bussen kommer till då
jag har sett att det står "Linjeomläggning" några få gånger,
och därefter har rätt hållplats hamnat på skylten.
Däremot vet jag att Bombardiers Regina-tåg använder sig
utav GPS för att veta vilken station de kommer till.
Jag var tvungen att fråga SL... 
Här är deras svar:
I bussen finns en dator (BussPC) som två gånger i minuten skickar en signal till en centraldator som då räknar ut när bussen kommer att komma till hållplatsen. På så sätt vet den vilken hållplats som är närmast och som ska ropas upp. BussPC kontrollerar också att bussen fortfarande befinner sig på sin linje. Om bussen avlägsnar sig för långt från den definierade linjesträckan släcks hållplatsvisningen och utropen.
På stombusslinjernas hållplatser finns det även displayer som styrs av BussPC och som talar om hur många minuter bort bussen är.
BussPC ser även till att bussen får prioritet vid trafikljus (om bussen inte ligger före i tabellen, för då slås systemet av automatiskt).
Här är deras svar:
I bussen finns en dator (BussPC) som två gånger i minuten skickar en signal till en centraldator som då räknar ut när bussen kommer att komma till hållplatsen. På så sätt vet den vilken hållplats som är närmast och som ska ropas upp. BussPC kontrollerar också att bussen fortfarande befinner sig på sin linje. Om bussen avlägsnar sig för långt från den definierade linjesträckan släcks hållplatsvisningen och utropen.
På stombusslinjernas hållplatser finns det även displayer som styrs av BussPC och som talar om hur många minuter bort bussen är.
BussPC ser även till att bussen får prioritet vid trafikljus (om bussen inte ligger före i tabellen, för då slås systemet av automatiskt).
Jag fick först samma svar som strombom, men jag frågade vidare.
Tack för svaret, men hur vet bussen vart den är när den skickar signalen till centraldatorn, eller känner centraldatorn vart signalen kommer ifrån?
Isf, är det nån typ av peiling med flera mottagningsantenner som tar ut sändaren i en korsningspunkt?
/// Jojje
Hej Jojje!
BussPC tar hjälp av DGPS (Differnetiell GPS) med högre noggrannhet (5-10 meter) än vanlig GPS.
Enkelt uttryckt fungerar det som så att en signal skickas ut från en satellit till en mottagare på bussen. Från bussens dator skickas sedan en signal till en centraldator (som är placerad på taket till skatteskrapan på Södermalm). Utifrån bussens position beräknar datorn körtiden för bussen fram till nästa hållplats.
Vänliga hälsningar
Snöret
SL Kundtjänst AB
Tack för svaret, men hur vet bussen vart den är när den skickar signalen till centraldatorn, eller känner centraldatorn vart signalen kommer ifrån?
Isf, är det nån typ av peiling med flera mottagningsantenner som tar ut sändaren i en korsningspunkt?
/// Jojje
Hej Jojje!
BussPC tar hjälp av DGPS (Differnetiell GPS) med högre noggrannhet (5-10 meter) än vanlig GPS.
Enkelt uttryckt fungerar det som så att en signal skickas ut från en satellit till en mottagare på bussen. Från bussens dator skickas sedan en signal till en centraldator (som är placerad på taket till skatteskrapan på Södermalm). Utifrån bussens position beräknar datorn körtiden för bussen fram till nästa hållplats.
Vänliga hälsningar
Snöret
SL Kundtjänst AB
Det är AB Thoreb som tillverkar systemet! Dom har på sin hemsida information om hur systemet fungerar! http://www.thoreb.se/index.php?option=c ... &Itemid=58
Finns även andra leverantörer på sådant.
http://www.trivector.se/
http://www.swarco.se/default.asp?menu=414
http://www.wmdata.se/wmwebb/article/art ... asp?id=474
mfl
http://www.trivector.se/
http://www.swarco.se/default.asp?menu=414
http://www.wmdata.se/wmwebb/article/art ... asp?id=474
mfl
