Jan Lodströms rörförsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Jan Lodströms rörförsteg

Inlägg av PHermansson »

Igår så tänkte jag arbeta vidare på mitt femårsprojekt, en rörbaserad RIAA-förstärkare. Har några kopior från Elektronikvärlden 1991 med några artiklar av Jan Lodström där det finns schema att bygga efter. Problemet är nu att jag byggt det mesta, och upptäckt att det saknas ett par värden i schemat (kondensator och motstånd mellan RIAA och linjesteg).
Nu hade jag tänkt lägga ut en bild på schemat, men hittar det inte på hårddisken. För scanna in det i värsta fall, men jag vet att det har funnits i PDF-form på nätet. Kanske nån som har det i datorn?
Nån som vet vilka värden det ska vara?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Menar du högpassfiltret? Det kan också ses som "rumble filter." Formeln ser ut så här: f = 1/(2 x Pi x R x C). C i uF.

0,47uF och 470k borde duga. Det är inte så noga så länge det hålls lägre än 20Hz. 1Meg, eller 1uF, är säkrare eftersom motståndet är parallellt med motståndet som jag antar finns i linjesteget.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack vare Soundbrigade har jag nu fått hela artikelserien Rörbyggnadsskolan och Remus i digitalt format, tack!
Här är schemat, komponenterna jag funderar på sitter mellan volymkontrollen och röret längst till höger.

Bild
Skriv svar