Maxspänning över en stegmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

Maxspänning över en stegmotor?

Inlägg av Rocky_AL »

Finns det någon generell maxspänning man måste hålla sig under när man använder stegmotorer?

Om jag tänkte använda t.ex. denna:
http://www.elfa.se/pdf/54/05446224.pdf

Tänkte använda en NJM 3717 styrkrets som kan köras i max 40V, men den kan även användas med yttre transistorer så man kan ju hamna betydligt högre.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Generellt håller man den maxspänning som är angiven om man inte kör med drivkretsar som har strömbegränsning som den krets du tänkt att använda. Då får du hålla dig till maxspänningen som anges i databladet till kretsen. Dock måste du hålla utströmmen som anges i motordatabladet.
H.O

Inlägg av H.O »

Svårt att säga så där generellt. En del motorer har det skrivet på sig eller i databladet men dom flesta har det inte. Vill man ha någon-så-när prestanda så bör man väl ligga på minst 5X märkspänningen. Ju högre spänningen är desto högre hastighet kan du uppnå innan moment-kurvan "dör ut" men desto högre blir också förlusterna i motor och drivsteg = värme.

Det hela hänger ihop med hur snabbt och på vilket sätt drivkretsen switchar strömmen genom lindningen. Geckodrive rekomenderar upp till 20 gånger märkspänningen men det är för deras drivsteg.

Påståendena ovan gäller självklart bara om man har ett drivsteg med strömbegränsning, chopper eller (gud förbjude) effekt motstånd ;-)

/H.O
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

jo men denna krets är byggd för att kunna använda sig av yttre transistorer, dvs jag kan fortfarande begränsa strömmen, men ha en mycket högre spänning. För jag är ute efter hög hastighet och med yttre transistorer till kretsen kan man teoretiskt ha 100-tals volt över motorn, men var går gränsen för motorn? Se inte frågan som ett riktigt problem utan mer som en allmän fråga, hur hög spänning klarar en stegmotor med strömbegränsande drivers?
dreglar över att köra stegmotorer i flera 100 volt :drool:

Edit: med denna motor och drivkrets kan jag precis ha 5x motorns angivna spänning. med en trafo med 24V på sekundärsidan får jag ca 35V på motorn, inte jätte mycket med andra ord.
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, det skiljer från motor till motor. Dels på isolationsförmågan i själva lindningstråden och dels på de förluster som fås i lindningen. Den enda som egentligen kan svara på vart absolut max är nog motortillverkaren. Om du ändå ska ha externa transistorer så testa - när motorn blir över, typ 65-70 grader på ytan efter att varit igång en timme så börjar du nog närma dig max (förutsatt att du håller strömmen i schack, vilket du gör).

/H.O
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om man skall vara petig, så är det förluster i järnkärnan snarare än lindningen som sätter gränsen. De flesta stegmotorer är byggda med järnplåt och då har man ommagnetiseringsförluster (hysteres) och virvelströmsförluster. Det finns även de som är gjorda med ferrit och de klarar högre frekvens. Skulle tro att järnplåt kan köras upp till ca en kHz och ferritbaserade en storleksorning högre. Sedan sjunker vridmomentet alternativt motorn blir överhettad, och då hjälper det inte med högre spänning.
Skriv svar