Solpanel med trasigt glas, hur laga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Solpanel med trasigt glas, hur laga?

Inlägg av gunne »

Tjena. Jag har fått tag på en trasig solpanel som jag planerar att anvnda till min segelbåt. Det härdade glaset har spruckit i 1000 delar som ni ser på bilden.

Bild

Fler bilder och info om panelen finns här.

Nu till frågan. Hur tror ni det är bäst att gå till väga för att laga den? Att sätta en ny härdad glasskiva ovanpå hela klabbet är ju enklast, men frågan är hur mycket effektförlust man får. Det är ju ganska många ställen som ljuset kommer brytas och reflekteras. Är det försumbart?

En annan variant är att plocka bort alla glasbitar och lägga dit en ny skiva. Det är extremt pilligt och svårt. Man kanske skadar själva cellerna oxå när man pillar. Någon som har nån teori om hur den är limmad? Kanske kan man lösa upp limmet med något för att göra det enklare?

Solcellen är egentligen lite stor för oss (80W, 120*53cm) så om det är nån som vill byta mot en mindre panel (40W, hälften så stor?) i helt skick så vore det super! :) Ska man ha den i mindre utsatt miljö, t.ex. sommarstugan, så funkar den ju bättre.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hur sitter glasskivan?? är den fastlimmad på cellerna?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde försökt få upp den och byta skivan, ingen tveken om den saken
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det skulle jag oxå satsa på även om det är mycket jobb, för att man tappar SÅÅ mycket effekt annars
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jo, så är det antagligen. Jag har inte skivan här, men som ni ser på bilderna så är det ganska många bitar som behöver plockas bort. Sen är det massa tunna små skärvor som lossnar och fastnar i fingrarna. :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du får väl montera isär ram och allt, annars får du aldrig dit nytt glas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla att ev ersättningsglas släpper igenom dom våglängder som solcellerna använder för att omvandla ljus till elektrisk energi.
I övrigt skulle jag nog satsa på att få väck det gamla glaset genom att demontera ramen försiktigt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Visst ljuset diffuderar i ett sådant spräckt glas, men jag är inte så säker på att man tappar jätte mycket effekt bara för att det är på detta sättet. - det är ur fuktinträngningssynpunkt, tålas att trampas på etc. man vill fixa glaset, misstänker jag.

Av mönstret att dömma ala sönderslagen bilruta så ser det ut som ett laminerat glas med plastkikt i mitten, och då kommer borttagningen av skivan bete sig på samma sätt som att knacka bort bilruteglas, dvs glaskutsar och inte så mycket fint glassplitter - frågan är om båda sidorna har gått... hur eller hur måste du få isär ramen på något sätt för att få in ny ruta.

ta det till en glasmästare och få kostnadförslag - du måste ändå hitta rätt sorts härdad ruta, då du förr eller senare ändå kommer att sätta foten eller handflatan med tyngd på panelen monterad på segelbåten, bra om den håller då...

Att sätta extra glas ovanför och behålla det gamla glaset som det är kommer att ge 4-8% instrålningsförlust i bara ytreflexer, förutom glasets egna förluster, tål man inte denna försämring så är det nog bara att byta ruta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Laminatglas blir inte sådär. När vindrutan (som inte är härdad av olika anledningar) på en bil krossas blir det inte såna små runda bitar. Det blir mest långa smala bitar. Som en sol runt där något träffade glaset. Resten av rutan förblir hel. Hur skulle det se ut om hela rutan sprack i miljoner bitar vid stenskott...
De härdade olaminerade sidorutorna blir det däremot många små runda bitar av.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Dom körde härdat glas i vindrutorna ett tag. Väldigt tåligt mot stenskott, men den dagen det blir ett märke ryker hela rutan i småbitar. Lite otrevligt att det helt plötsligt inte går se ett dugg genom vindrutan, om den hänger ihop på plats... Av uppenbara skäl är det inte lagligt med sånt glas där längre.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Problemet är att glaset verkar vara limmat mot solcellerna, så det är inte enkelt att få bort. Jag har mailat tillverkaren av solcellen och frågat vad som tycker att man ska göra. Bara att vänta på svar...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hej,

Det går inte att reparera en kraschad solpanel.
Det som ev går att göra är att ta panelen till en glasmästare och sätta ett nytt glas ovanpå det gamla.
Det är viktigt att inte fukt tränger in till cellerna.

Innan du gör detta bör du mäta panelen i dagsljus och kontrollera att du får ut spänning (volt) så att det inte är något avbrott mellan cellerna.

Med vänlig hälsning

SUNWIND ENERGI AB
Hmm... Kanske blir till att sätta en till härdad skiva ovanpå och leva med förlusten. Egentligen behöver vi inte 80W så det kanske inte gör så mkt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

personligen tror jag inte på att det inte går att laga, men det kanske kostar mer än vad det är värt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så länge som inte solcellerna i sig är skadade eller kommer att bli skadade vid en ev reparation så ser jag personligen ingen direkt anledning till att det inte skulle kunna gå att fixa.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Polarn (som har panelen hemma hos sej) har mätt upp ca 10V tomgångsspänning, så den är nog hel. Det blir ett litet vinterprojekt som allt annat på båten :)
Skriv svar