laptop skärm + PCI grafik-kort = möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SNIID

laptop skärm + PCI grafik-kort = möjligt?

Inlägg av SNIID »

Hej
jag har några gammla laptop skärmar här hemma, jag har kollat runt lite på nätet och sätt att folk kan få liv i dom. jag undrar bara hur man ska koppla det hella. jag hitta samtidigt ett gammalt PCI grafik-kort och började fundrara på om man kunde koppla ihop skärmen med kortet.
vad tror ni eller har ni några ideér?
Tacksam för svar :)

MVH Sniid
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan ev använda grafikkort som har en "VESA feature connector". Annars är det FPGA med ram minne som gäller.
Skärmar med single ended ingång vill oftast ha Pixelclock, Horsintalsync, Verticalsync, RGB och display enable=1. Allt i digital form. Antingen 5V el 3,3V nivå.
Jag rekommenderar att du mäter ut på orginal laptopen vad som är GND och Vcc åtminstone. Använd ett oscilloskop eftersom frekvensen kan gå upp till 50 MHz (1024x768 60Hz). Resten av kontaktpunkterna ska vara ingångar.

En del skärmar speciellt stora använder LVDS som är differentiellt (elektriskt). Ibland med TMDS som bara är lite bit trixande. På LVDS trycker man helt enkelt in samma information seriellt, men i några parallella kanaler.

Backlighten kan vilja ha en styrspänning på mellan 0-7V men det beror på model, kolla maxspänning! (mät gärna på orginal laptopen)

Lägga gärna bilder och berätta hur det går, vore kul :D
SNIID

Inlägg av SNIID »

okej..ska kolla lite mer på det:)
Tack

MVH Sniid
Skriv svar