Jag har 50 stycken, men också stegmotor och mekanismen som hade passat utmärkt om vi ville bygga oss en svepande funktion (något jag har funderat på) jag plockar in det jag har i bilen så kan vi kolla på det ikväll..speakman skrev:nole: Hur många har du? Jag har en färdigslaktad Scanner modell hög, perfekt lämpad för lite projekt ikväll...
Mest överarbetade UV-boxen?
Nu har jag provkört!
Min digitalkamera har gått sönder, så det blir sunkiga mobilbilder.
Jag gjorde ett testkort med linjebredd 10 mil. Vet dock inte vad det blir vid utskrift. Använder en HP bläckstråleskrivare för OH-utskrifter.
Jag antog att det skulle behövas längre exponeringstid än de 2:45 som jag använt i solariet.
Testkortet exponerades bit för bit under 2:30, 3:00, 3:30, 4:00, 4:30, 5:00, 6:00, 7:00, 8:00 och 10 minuter.
Så här blev det: Det var egentligen bara den kortaste exponeringen som blev lite suddig.
Jag gjorde några kort till, och valde att exponera 3:15.
Etsning: Ett accelerometerkort samt ett par Wisp628 som utfyllnad.
Resultat: över förväntan!
Klippt:
Min digitalkamera har gått sönder, så det blir sunkiga mobilbilder.
Jag gjorde ett testkort med linjebredd 10 mil. Vet dock inte vad det blir vid utskrift. Använder en HP bläckstråleskrivare för OH-utskrifter.
Jag antog att det skulle behövas längre exponeringstid än de 2:45 som jag använt i solariet.
Testkortet exponerades bit för bit under 2:30, 3:00, 3:30, 4:00, 4:30, 5:00, 6:00, 7:00, 8:00 och 10 minuter.
Så här blev det: Det var egentligen bara den kortaste exponeringen som blev lite suddig.
Jag gjorde några kort till, och valde att exponera 3:15.
Etsning: Ett accelerometerkort samt ett par Wisp628 som utfyllnad.
Resultat: över förväntan!
Klippt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av RRacer 16 december 2010, 15:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Tackar och bugar för den positiva kritiken 
Normalt fyller jag oanvända ytor på korten för att spara etsmedel och etstid, men för ett litet testkort orkar jag inte bry mig.
Kan ändå inte använda vätskan tills den är slutkörd.
Den sista bilden stoppade jag i scannern för att få vettig bildkvalitet.
Hmm... man kanske skulle kombinera scanner och UV-låda...?

Normalt fyller jag oanvända ytor på korten för att spara etsmedel och etstid, men för ett litet testkort orkar jag inte bry mig.
Kan ändå inte använda vätskan tills den är slutkörd.
Den sista bilden stoppade jag i scannern för att få vettig bildkvalitet.
Hmm... man kanske skulle kombinera scanner och UV-låda...?

Kan ju upplysa om testet jag gjorde för ett par år sen,
vet inte om det är andra led's idag men antagligen är det väl samma som då.
Stoppade in UV led's från Best Hong-Kong samt LSDiodes i en spektrumanalysator och resultatet blev följande:
BHK:

LSDiodes:

Ingen av dom låg på dom specade 385nm eller vad det nu var,
men dock hade LS-Diodes _mycket_ mer uteffekt som synes.
Det märks också tydligt om man belyser tex körkort/sedlar.
Bara så att folk inte kastar bort pengar på BHK's skräp....
vet inte om det är andra led's idag men antagligen är det väl samma som då.
Stoppade in UV led's från Best Hong-Kong samt LSDiodes i en spektrumanalysator och resultatet blev följande:
BHK:

LSDiodes:

Ingen av dom låg på dom specade 385nm eller vad det nu var,
men dock hade LS-Diodes _mycket_ mer uteffekt som synes.
Det märks också tydligt om man belyser tex körkort/sedlar.
Bara så att folk inte kastar bort pengar på BHK's skräp....
Intressanta mätresultat Ashsama!
Jag chansade på Hong Kong-dioder från eBay, och mina första tester visar att det funkar över förväntan!
Hade det inte funkat bra, så hade jag nog parkerat UV-lådan i förrådet tills det gick att få tag på bättre dioder till ett vettigt pris.
3 minuter och 30 sekunder verkar vara en lagom exponeringstid.
Längre än de 2.45 som jag använde i solariet, men nu blir ställtiden minst 15 minuter kortare.
Jag chansade på Hong Kong-dioder från eBay, och mina första tester visar att det funkar över förväntan!
Hade det inte funkat bra, så hade jag nog parkerat UV-lådan i förrådet tills det gick att få tag på bättre dioder till ett vettigt pris.
3 minuter och 30 sekunder verkar vara en lagom exponeringstid.
Längre än de 2.45 som jag använde i solariet, men nu blir ställtiden minst 15 minuter kortare.
Säger bara: eBay!
Snablar i lådan vilka affärer man kan göra där...
För ett par timmar sen hamnade jag här tack vare att jag funderade, likt många andra, att UV går att få ifrån LED's, så jag frågade dem på Kjell & company hur det stod till med våglängd och sånt.
Fick inget svar på det dock, men däremot en länk till den här forumsidan.
Blev fett inspirerad av idén med en gammal purken scanner, vilket är ypperligt då jag har en gammal skrutt som funkar apa, dvs. inte alls.
Anledning okänd... Sitter några isoteriska kretsar på den, därför har jag inte orkat brytt mig.
Idag, efter att ha läst forumet rev jag fram mejseln och vräkte ur innanmätet ur skiten, och nu sitter jag och funderar på hur jag ska få i massor med UV-dioder på bästa vis.
Vann faktiskt en auktion på 100 st UV-dioder, och jag har 3 andra på G, varav 100 st är vita dioder (Som jag bara 'måste' ha till annat ql), så om jag vinner samtliga så har jag 300 st UV-dioder för omkring 270 spänn inkl. frakt! Kanske t om. billigare eftersom jag räknade lite snabbt med individuell frakt.
Enda dumma är att det är ganska hög våglängd på ca. 395 nm
Hade varit perfekt om det fanns 385 nm, men det verkar inte finnas tyvärr.
Vilket iofs är ganska logiskt eftersom de är skadligare...
Man kan iaf göra djävulusiska klipp på eBay har jag märkt.. Vann en annan auktion på 20 st 8255A:or för ca. 120 kr inkl. frakt från Staterna. Det är inte illa.
Snablar i lådan vilka affärer man kan göra där...
För ett par timmar sen hamnade jag här tack vare att jag funderade, likt många andra, att UV går att få ifrån LED's, så jag frågade dem på Kjell & company hur det stod till med våglängd och sånt.
Fick inget svar på det dock, men däremot en länk till den här forumsidan.
Blev fett inspirerad av idén med en gammal purken scanner, vilket är ypperligt då jag har en gammal skrutt som funkar apa, dvs. inte alls.
Anledning okänd... Sitter några isoteriska kretsar på den, därför har jag inte orkat brytt mig.
Idag, efter att ha läst forumet rev jag fram mejseln och vräkte ur innanmätet ur skiten, och nu sitter jag och funderar på hur jag ska få i massor med UV-dioder på bästa vis.
Vann faktiskt en auktion på 100 st UV-dioder, och jag har 3 andra på G, varav 100 st är vita dioder (Som jag bara 'måste' ha till annat ql), så om jag vinner samtliga så har jag 300 st UV-dioder för omkring 270 spänn inkl. frakt! Kanske t om. billigare eftersom jag räknade lite snabbt med individuell frakt.
Enda dumma är att det är ganska hög våglängd på ca. 395 nm

Hade varit perfekt om det fanns 385 nm, men det verkar inte finnas tyvärr.
Vilket iofs är ganska logiskt eftersom de är skadligare...
Man kan iaf göra djävulusiska klipp på eBay har jag märkt.. Vann en annan auktion på 20 st 8255A:or för ca. 120 kr inkl. frakt från Staterna. Det är inte illa.
Grattis till resultatet! Kul att det funkade
Det beror på vad man avänder för etsmedel. Etsar man med saltsyra + väteperoxid som jag gör är det inte alls farligt. Har etsat dubbelsidiga 100*160 kort där det har varit bara några få ledare eller ibland helt tomt på ena sidan pga att jag bara köper dubbelsidiga nuförtiden, och vanligt mönster på andra sidan.squiz3r skrev:Går det inte åt oändliga mängder etsmedel när man inte har nått jordplan??![]()
Mycket bra resultat tycker jag!
Mvh...