Miniprojekt: LED display för parallelport [bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Miniprojekt: LED display för parallelport [bilder]

Inlägg av squiz3r »

Byggde ihop en liten enkel LED display för att koppla till parallelporten, då jag tänkte lära mig styra den från ett C++ program.

Bara en vanlig sju segmentare (+ en punkt) som är kopplad till varsin av datapinnarna på parallelporten. Senare när jag har lärt mig styra p-porten från C++ så ska jag bygga en PIC som man kopplar in på p-porten för att få flera ingångar, utgångar sammt annaloga in- och utgångar. :)

Bilder på skapelsen:

Display'en.
Bild

Kontakten itryckt bak på datorn.
Bild

Och när den är igång :)
Bild

Nu styrs den av ett färdigt program som finns för gratis nedladdning. (paraport), Nu är den instäld på att visa en 7'a.

Bild

Vad tycks? :D

Mvh.. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt litet projekt. :)
Just sådana LED-displayer och exprimentkort påminner mig väldigt mycket om de första gångerna som jag beställde från ClasOhlson. :)

Du hjäpte mig just med en grejj. Jag letade efter det programmet, men jag trodde det hette "Parport". Inte konstigt att jag hittade fel program. :)

Bild nr2: Du har muskontakt-skydd ser jag... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Du hjäpte mig just med en grejj..."
Alltid roligt att hjälpa :D Hade det problemet själv en gång att jag inte riktigt komihåg vad detta programmet hette :)

"Bild nr2:.."
Jepp, Har jag inte sett, måste blivit när jag monterade moderkortet :P (ca. 1,5 årsedan)

".... första gångerna som jag beställde från ClasOhlson."
Får man fråga varför? :D

Mvh.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varför jag beställde?
Jag hade börjat läsa elektronik (klass 7). Jag var intresserad av elektronik långt tidigare, men kände inte till något ställe som sålde elektronikprylar. I skolan skrev jag av adresserna till ClasOhlson och Elfa och beställde katalogerna. Ibörjan köpte jag komponenter av läraren, men sedan övergick jag till ClasOhlson och Elfa. Det var på den tiden som man skrev beställningslistor för hand och skickade med post. :D

Jag lärde mig den grundläggande elektroniken snabbt i 7an och fick då tid över att plöja igenom resten av "Elektronik För Alla"-serien. Vi hade en mycket bra lärare, så under sommarlovet mellan 7an och 8an så lånade jag hem en labbplatta för att lättare kunna exprimentera med diverse projekt. Byggde bl.a en klocka som visade tiden med lysdioder på en urtavla. Men sedan upptäckte jag LED-displayer, av precis samma typ som du har i bilderna. I 9an byggde jag en peruk av fiberoptik-trådar som ändrade färg i takt med musiken... :lol:

Hjälp vad tiden går fort. Det är ca 19 år sedan jag etsade mitt första kretskort. :shock:
Naturligtvis gjorde jag standardmissen med att det blev spegelvänt... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Varför jag beställde?"
Menade mera varför det påminde dig om första gången du beställde (vilket jag har fått svar på nu):) (Jag är uttråkad och behöver ha något att läsa, men ditt svar gjorde några minuter roliga och intresanta i alla fall :D)

Jag lyckades facktiskt låta bli att göra kortet spegelvänt första gången, men det berrode inte på skicklighet, utan att jag ville ha det spegelvänt, men så gjorde jag fel så det blev rätt :wacko:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hm, så parallellporten klarar så pass mycket ström på alla pinnar samtidigt. Det hade jag aldrig trott.

Men varför ska du koppla PICen på parallellporten? Är ju skapligt smidigare att köra den på serieporten istället! :)
Och har du ingen serieport (vilket du förmodligen har om du har en parallellport) så kan man använda en USB->Serial Converter.
Lawicel har även tagit hem några riktigt häftiga sådana, där du från en USB-kabel på drygt en meter får ut TX/RX/RTS/CTS + Vdd och GND i en hylslist!

För 5 volt
För 3.3 volt
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Inbillar mig att det är lättare att kontrollera p-porten än serie porten :D
(Är bara nybörjare på C++)

Och även från PIC'ens sida är det lättare att komunisera med p-porten, me dock lite osmidigae som du säger, men det skadar inte mig såmycket :)

Är det nån strömbegränsning på p-porten så man inte skadar den om man drar för mycket ström??

Mvh..
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Parallellporten klarar rätt mycket.
MarkSlap här på forumet (ny) stoppade in lysdioder i varenda kontakt på sin dator, inklusive parallellporten, helt utan motständ. Vad jag vet gick inget sönder =).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hur kan det vara enklare att kommunicera med PICen via pporten än seriellt?
Om du ändå måste bygga upp någon form av protokoll, så är det garanterat enklare seriellt. Läs om det lite så ser du snabbt!
Även serieporten under C++ är enkelt - du slipper bl.a. specialdriver för att få direktaccess till minnesområden som med parallellport.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

486-Moddare... Inget man ska kopiera efter! Att MarkSlap kortslöt varenda kontakt på sin dator och inget gick sönder var bara tur. Visserligen har många kretsar idag kortslutningsskydd men det är inget man ska ta för givet.
För har man inget strömbegränsningsmotstånd så är en lysdiod en nästintill ren kortslutning.
BJ

Inlägg av BJ »

På tal om digitalsiffror och Clas Ohlson... :)

Dom hade några som jag tyckte var väldigt fina. Är det nån som vet vilken modell det var? Märke, nummer och så? Kanske nån har datablad?
Dom var röda. Och så var alla streck kantiga, ungefär som på Elfas 75-050-84.
Strecken där uppe och där nere satt alltså inte "inne i siffran" (som dom gör på squiz3r:s och på nån av Elfas).
Den hade en prick där nere till höger, och benen satt i två vågrätta rader. En uppe och en nere.

Är det nån som vet vilka det var? Jag har saknat dom lite. :)
tgr

Inlägg av tgr »

Fin liten pryl.

När jag ville lära mig koda lite C mot paralellport byggde jag denna.
Bild
(stor)
Klädnypan är till för att fästa objektet på sidan av laptopskärmen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

speakman: Jag slipper ha en RS232 converter eller liknande, jag slipper använda speciella register i PIC'en för komunikation osv.. Då använder jag de åtta dataledningarna på en port på PIC'en och sen en "enable" signal, så när EN blir hög flytar jag bara över informationen från PORTX till en variabel, sen har jag överfört hela den byte'n :D

tgr: Jag gillar din pryl :D

486-Moddare och Andax: Låter inte helt optimalt :p

Mvh. Daiel Andersson
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

För er som är intreserade av kopplingsschemat (Inte för att det är så mycket men :P) så finns det på min hemsida. (http://www.crazycasemod.se) under "Moddar o Byggen".

Mvh..
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vad är skillnaden på det du gör mot att ställa några register fast, och sedan skriva in byte för byte till ett enda register?
Hur man ställer iordning UART:en lär ju finnas på 1000 sidor, du lär inte ens behöva tänka är jag rädd.
Dessutom lär du dig något.
Skriv svar