Såg också dessa sedan om det nu är någon av dessa det handlar om vls. Men om jag inte hade haft någon och haft en del pengar över så hade jag ändå inte tagit ialf den översta då den har en för låg pumphastighet för min diffusionspump som vill ha runt 3.2 m³/h medan denna bara klarar lite drygt 2, och den hade blivit för dyr bara att ha även om den rent allmänt verkar vara helt ok. Den undre sedan är bra bättre på detta med sina i runda slängar 14 m³/h men där finns det inte så bra garantier som för den andra och man vet inte heller hur använd och då hur sliten den är. Dessutom verkar frakten bli bra dyrare på den undre då den väger 28kg exkl vad nu emballage skulle väga.
Jag har ingen erfarenhet av högvakuumsystem, men den där pumpen ser väl helt rimlig ut för ändamålet.
En Edwards-representant i Sverige är
Advanced vacuum Sweden
040 53 40 70
(Jag har endast handlat olja av dem i jobbet.)
Denna är helt ok för det du skall ha den till och ett riktigt bra pris om den fungerar som den skall för reparations kit till en sådan här märkespump kan kosta lika mycket och mer än det du betalade för den. Men att byta detta sedan är dock sådant man kan göra själv om man har lite koll inom området. Jag gissar förresten på att den kan behöva runt och ev lite drygt en halv liter olja för det brukar ligga runt detta om dom inte är så mycket större. Jula pumpen jag har behövde runt 2dl och denna är ungefär hälften i storlek av din.
Lite knepig betalning tycker jag ingen Paypal där vad jag kunde se men det går kanske med visa kort. Står inte något om frakt.
hcb: vet du hur deras pris är i förhållande till markanden? Fanns inga som helst prisuppgifter på deras sida vad jag kunde se. Beställer grejer jag behöver från England men dessa kanske kunde vara något att kolla upp lite.
Om du nu menade skicket så säg inte det den kan vara mer eller mindre ok ändå, även om jag kanske tvivlar lite lätt beroende på priset du fick den för. Men det kan ju kanake vara så att dom tex bara velat bli av med den då en sådan här Edwards har några år på nacken fast då brukar dom tyvärr också vara en del slitna då dom brukar användas flitigt. Sedan så har du nog tyvärr inte så mycket att be för då du redan vunnit auktionen. Kan ju kanske annars bara hoppas på att frakten inte springer iväg för mycket.
Henry: Jag har för mig att 4 liter kostade 550 kronor + moms.
Menar du hur Advanced Vacuums priser är? Ingen aning---att jag handlade hos dem var för att de (efter viss guidning från mig) lyckades hitta rätt olja till en pump modell ä.
Pumpar har jag ingen riktig koll på vad de kostar; hos Sigma-Aldrich, som med stor säkerhet tar rätt bra betalt, kostar 3/4-hk pumpar ca 1800 Euro + moms...
hcb: 4 liter för 550 + moms är lite mycket tycker jag men det är förstås helt beroende på vilken typ av olja det var. Köpte 0.94L (1 quart) kvalitets olja som bla används till högkvalitativa lamellpumpar inom bla industrin för runt 100 lappen inkl frakt och moms från England i somras, men då hade jag räknat om fraktsumman för just denna olja då det var en hel del annat jag beställde samtidigt så paketet vägde några kg så enbart denna olja hade kanske kunnat bli lite billigare i frakt än så. Det bästa med denna olja är att den går till mer eller mindre alla lamellpumpar på marknaden om det inte är några väldigt speciella krav man har då det finns andra dyrare oljor att välja.
1800 Euro + moms för lamellpumpar låter lite väl saftigt även om det är stora pumpar. Så jo begagnat är nog mer eller mindre ett krav att man får leta upp då det hade kostat alldeles för mycket annars. Om det jag fått tag på hittills hade köpts helt nytt och en ordentlig lamellpump så hade jag fått ge över 25000:- för det.
Tekko: Inte för att vara sån men kollade du inte upp det innan du budade? Betalar du inte så blir det väl ett rött kryss i protokollet?