Mata dator med mindre ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus

Mata dator med mindre ström

Inlägg av zeus »

Har en LG bärbar på 1kg, välidigt liten alltså. Nu är det tyvärr så att batterieliminatorn med sladd väger nästan lika mycket och är väldigt klumpig.

Skulle vilja bygga, eller köpa, en eliminator som gör att datorn precis klarar sig på strömsparläget och inte laddar batterierna. Tänker mig något som mer liknar en mobilladdare.

Orginal matas datorn med 18,5V likström och 3,5A.

Skulle behöva mellan 10 och 20w, ca 0,5-1A@18,5V) för att klara mig utan problem.

Min fråga till er är om ni ser något problem med detta, att mata med för lite ström än orginal?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Clas Ohlson har en universaladaptor som inte är speciell stor eller dyr...

Men som svar på din fråga: mycket beror ju på hur laddstyrningen är men jag kan inte se att en adapter blir speciellt mycket mindre för att den ger 1/3'del av effekten. Detta låter lite konstigt men 230Vac ska ju likriktas och switchas, det ska likriktas och regleras, kontaktdon osv.

Totalt sett är det man kan spara på att själva ferrit-transformatorn kan ha lite mindre kärna och switch-transistorn kan ha lite lägre strömtålighet, resten kommer att fylla det samma ändå.

Så av plats sparar du ganska lite på det vis men en annan adapter med en högre switchfrekvens kan möjligen vara en del lättare och mindre.

Jag är ganska säker på att en adapter som "bara" kan hålla laptop'en körande inte skadar, bara för att ge ett tydligt svar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fungerar inte, eftersom det är datorn som bestämmer strömförbrukningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nätagget kan väl helt sonika stänga av sig när strömuttaget överstiger en viss nivå. (laddning etc..)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du behöver mäta upp hela datorns effektprofil först.
Ström under uppstart, drift, belastning, HD down, strömsparläget mm.
Tag ur batteriet ur datorn.
Gör om alla mätningarna.
När man vet alla dessa strömmar (mätt med ett peeklagrande instrument) så kan man börja fundera på hur lösningen kan se ut. Vilken kostnadsbudget har du?
Enkla snabblösningar är annars, tillverka en ny nätsladd som har en bättre men avsevärt dyrare isolering (typ silikon) i "rätt" längd. Korta ned kabeln från laddaren.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tänkte mig en budger på ca 400:-, effektiviteten hade ju inte behövt vara så bra.

Men då får det bli så att jag bara kortar och byter kablarna till den jag har idag.

Tack för svaren!
Skriv svar