Konsten att tämja en grafisk VFD...

Berätta om dina pågående projekt.

Skulle du vilja ha ett litet experimentsystem baserat på ATmega128?

Självklart vill jag det - jag har längtat så...
11
13%
Kan tänka mig ett om det blir lite cash över...
33
38%
Låter kul men tyvärr, det är inte min grej...
16
19%
Nej, fy farao! Jag kör hellre PIC (eller annan MCU)...
18
21%
Jag vet inte vad du snackar om. ATmega128???
8
9%

Antal röster: 86
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Micke_s skrev:Seriemotstånd på isp pinnarna ska inte behövas om inte det är en fulprogrammerare. Seriösa programmerare har buffrar som drivs från målsystemet och därför bör de hamna i samma nivå som målsystemet.
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla AVR ISP Mk2 för en fulprogrammerare... "Hamna i samma nivå"?? Släpp hörnflaggan!
Nu vet inte jag vad du/ni kopplar in på era pinnar men User Guide för ovan nämnda programmerare anger 6k8 Ω. Sure, det går säkert att köra med mindre. Jag har själv upplevt problem med en MAX1168 på SPI-bussen. Men man gör som man vill...

Illuwatar > "Jag antar att dessa behövs om man kör med något annat på samma pinnar."
Du kör ju med något annat på samma pinnar. SCK drar du ju ut till vad jag förstår är VFDn. PE0, PE1 drar du ut till en "expansionsport". Gud vet vad folk kommer koppla in där... Tekko kommer koppla in 100 Ω där och jag gissar att få programmerare driver 50mA...
JTAG vet jag inget om.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detta börjar bli lite mer förvirrande - skall motstånden sitta mot programmeraren (ISP-porten) eller mot "lasten" (expansionskontakterna)?

Jag har då aldrig använt motstånd på programmeringspinnarna - skulle det uppstå konflikt som hindrar programmering kopplas helt enkelt den skyldige bort. Det är skillnad om man inte kan koppla bort externa enheter vid programmering vilket brukar vara fallet i en slutlig konstruktion.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nu har jag inte läst många kommentarer bakåt på grund av tidsbrist men beskriver inte sida 12 var motstånden ska vara?

http://www.grifo.com/PROG/HBI/avrisp_ug.pdf
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för det - med andra ord, motstånden skall sitta i den utrustning som kopplas till kortet. Och då behöver jag inte lägga in dem i mitt bygge.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Slutlig ritning klar och kortet är 100% routat.

http://web.comhem.se/illuwatar/diverseb ... er-r1a.pdf
http://web.comhem.se/illuwatar/diverseb ... rawing.pdf

Jag lade till ett av de omtalade motstånden - mot displayanslutningen (SCK). De två övriga pinnarna får man fixa utanför. Stör FTDI-chippet programmeringen är det bara att ta bort byglarna på JP2.

Ren tillverkningskostnad för 25 kort hamnar på ca 1300 SEK, vilket ger ca 50-lappen per kort. Postfrakt (~ 20kr för brev) samt lite ersättning för jobbet skulle ge 100 SEK jämt per styck. Detta utan komponenter, bara rent PCB. Tull och sådant trams är inte aktuellt när pcbcart skickar sina grejer...

Så nu vill jag veta hur många kort skall jag få tillverkade?
Senast redigerad av Illuwatar 27 september 2007, 13:38:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jag trodde att 6pin ISP var vanligast....
jag har den på min AVRISPmkII.

så hade gärna velat ha 6pin kontakten.

skriv upp mig på 1 kort!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Blir det någon mängdrabatt på flera kort?
Skriv upp mig på två.

Edit: Trodde också 6 pol var vanligast. Men det spelar ingen roll.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag vill ha två kort.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Av alla kommersiella labsystem och prototypkort som jag har tittat på så är 10-pin ISP vanligast. Därav ändrade jag min design. Det var en 6-polig från början. Det kanske har med att JTAG-porten också är 10-pin och då kan man använda samma kabel till båda portar.

För två kort kan vi köra på 180 kr, då frakten inte lär öka.

Vad jag kan se så är fem kort redan bokade. Kör jag en batch på 25 kommer 15 kort till finnas tillgängliga (behåller 5 själv). Frågan är om det räcker eller kommer det finnas intresse för fler?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Även AVR Dragon har 6-poliga kontakten. Och i företagets konstruktioner används den 6-poliga.
Även STK500 använder ju 6-polig. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har lagt tillbaka 6-pin ISP. Så nu kan man välja vilken man vill (6-pin ISP, 10-pin ISP samt 10-pin JTAG).

http://web.comhem.se/illuwatar/diverseb ... er-r2a.pdf
http://web.comhem.se/illuwatar/diverseb ... rawing.pdf

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 27 september 2007, 13:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hehe, smart. ;)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

25 kort beställda nu hos www.pcbcart.com

Det tar ca 2 veckor innan jag har korten hos mig, så det finns tid att lägga beställningar. Totalt 20 kort kommer bli tillgängliga för de som är intresserade.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är det självköp och självlöd av komponenterna ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är bara PCB utan komponenter det handlar om. Skulle jag sitta och handlöda dem alla skulle det bli bra mycket dyrare. Dessutom skulle jag behöva en billig källa till komponenter.

En del personer ville dessutom köra ATmega1281 eller ATmega2561, andra kanske inte vill ha USB-delen, så med ett naket PCB är det öppet vad man monterar.
Skriv svar