Delningsfilter till antenner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Delningsfilter till antenner

Inlägg av Kraco »

Tjena gott folk... Nu tänkte jag bygga någon form av delningsfilter för att koppla ihop 4 st halvtaskiga antenner till en schysst.
T.ex. 31 MHz, 80 MHz, 150 MHz, 440 MHz. Givetvis ska varje antenn få täcka upp så stort spann som möjligt utan att det blir problem.

Någon som har något tips att ge här? har aldrig byggt något delningsfilter med 4 in och 1 ut någon gång liksom ;)

Edit: Heeeey, nu kom jag på en frän idé!! Det ska ju endå byggas in i en låda med BNC kontakter på både in och ut, vilket betyder att jag kommer kunna byta ut antennerna. Då borde ju varje ingång ha ett ställningsbart delningsfilter, om jag t.ex. kopplar in en antenn som är avstämd för en annan frekvens... Går det?
Senast redigerad av Kraco 25 september 2007, 12:32:22, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jaså fyra dåliga antenner blir bättre om man kopplar ihop dom, möjligen färre kablar.

Det är inte så enkelt att bygga en sån pryl. Du kan söka på diplexer så får du lite tips.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Hm jao, om jag vet rätt så peakar ju en antenn som är avstämd för 79 MHz på den frekvensen och en som är avstämd för 446 MHz fungerar bäst där, och vill man ha bra mottagning på båda i en radio så måste man väl lämpligtvis koppla ihop dessa?
peter555

Inlägg av peter555 »

Alternativet är att ha en multibandsantenn eller en antennomkopplare.Du skulle kunna använda ett TV-delningsfilter om du tar ett för band 1, FM band 3 och UHF så får du in alla. Trots att det är för 75 ohm så blir det antagligen bättre än att försöka göra ett eget. Ska du göra ett eget så behöver du en nätverksanlysator för att få till det.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Ska du lyssna eller sända? Ska du sända kan jag förstå behovet men om det är lyssna du vill göra så borde du klara dig alla tiders med en lyssnar diskon mellan 10 Mhz - 1.3 Ghz.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Enda vettiga verkar vara en antennomkopplare. Men det är ju svårt att veta när du inte talar om vad du ska koppla antennerna till för något.
Skriv svar