OBDinterface till ganla bilar innan 1997... ?
OBDinterface till ganla bilar innan 1997... ?
Tjaba
Ju det är så att jag är tokintresserad av bildiagnostik och har hållt på lite men har nu bytt bil och sålt interfacet.
Jag har länge letat efter en interface som klarar bilar innan 1997, alltså de med icke OBD2 uttag utan blandat. Jag har nu hittat ett interface som har flera namn beroende på vart man köper den i världen (Uniscan, Euroscan och Soloscan). Grejen är att dessa kostar drygt 3000 kr + kontakter och dyl
När jag hade audi kostade interfacet drygt 600kr vilket är mer överkomligt.
Dock skulle dessa enbart fungera på VAG bilar som andvände K och L lina.
Grejen är bara att jag var igår hos en kille som introducerade en sånn där Uniscan, och den hade också K och L lina som man kopplade in sig på.
Idag har jag en Citroen xm och Uniscan ska kunna klara det men aftersom han inte hade rätt kontakter så kunde vi inte testa DOCK så kopplade han in sin bil som var en gammal passat och där funkade det att få ut felkoder. Men det klarar ju min sålda interface också för 600kr.
Finns det möjlighet att altingen att det passar rakt av eller att man bygger om en såkallad "KKL" interface för att kunna fungera som en uniscan interface??
Nästa problem är ju att uniscan fungerar ENBART under DOS och WIN95/98,
Ej XP och dyl samt att man måste ha 2 comportar. Men KKL interfacet (där man också kan få den i USBversion istället för RS232) fungerade klockrent
under XP, vad kan man hitta på där?
Bifogar lite bilder:
Detta ska tydligen vara en KKL interface:
http://www.blafusel.de/bilder/obd2/usb_sch1.png
http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw_usb-interf.html
Och en solocan interface:
http://techgsm.com/admin/img/car_diagno ... r-Seat.jpg
Mvh
Acke
Ju det är så att jag är tokintresserad av bildiagnostik och har hållt på lite men har nu bytt bil och sålt interfacet.
Jag har länge letat efter en interface som klarar bilar innan 1997, alltså de med icke OBD2 uttag utan blandat. Jag har nu hittat ett interface som har flera namn beroende på vart man köper den i världen (Uniscan, Euroscan och Soloscan). Grejen är att dessa kostar drygt 3000 kr + kontakter och dyl
När jag hade audi kostade interfacet drygt 600kr vilket är mer överkomligt.
Dock skulle dessa enbart fungera på VAG bilar som andvände K och L lina.
Grejen är bara att jag var igår hos en kille som introducerade en sånn där Uniscan, och den hade också K och L lina som man kopplade in sig på.
Idag har jag en Citroen xm och Uniscan ska kunna klara det men aftersom han inte hade rätt kontakter så kunde vi inte testa DOCK så kopplade han in sin bil som var en gammal passat och där funkade det att få ut felkoder. Men det klarar ju min sålda interface också för 600kr.
Finns det möjlighet att altingen att det passar rakt av eller att man bygger om en såkallad "KKL" interface för att kunna fungera som en uniscan interface??
Nästa problem är ju att uniscan fungerar ENBART under DOS och WIN95/98,
Ej XP och dyl samt att man måste ha 2 comportar. Men KKL interfacet (där man också kan få den i USBversion istället för RS232) fungerade klockrent
under XP, vad kan man hitta på där?
Bifogar lite bilder:
Detta ska tydligen vara en KKL interface:
http://www.blafusel.de/bilder/obd2/usb_sch1.png
http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw_usb-interf.html
Och en solocan interface:
http://techgsm.com/admin/img/car_diagno ... r-Seat.jpg
Mvh
Acke
Hej tqacke,
Jag har en del erfarenheter med både Euroscan och KL-interface.
Uniscan-interface har en microprocessor i sig för att mjukvaran (VISA) skall kunna identifiera hårdvaran innan programmet fortsätter med diagnosen. Har man inte rätt interface så får man ett felmeddelande i VISA.
D.v.s ett vanligt KL-interface fungerar inte med Uniscan VISA.
Din andra fråga är lite otydlig, men jag tror att du undrar om man kan få Uniscan att fungera under WinXP med ett vanligt KL-interface?
Svar: Nej, tyvärr inte. Det finns olika hack och fulknep med speciella DOS-emulatorer men det fungerar inte. Man kan få VISA att känna igen och godkänna interfacet under WinXP, men när man kör diagnos mot en bil så ballar det ur. Det är viktigt att timingen är perfekt i kommunikationen mellan dator-styrdon och därför kör man i äkta DOS-läge.
Det finns många diagnosprogram för olika system som använder sig ett standard KL-interface. Bl.a WBHdiag och VAG-COM för hela VAG-familjen, Vol-fcr för Volvo, Webasto Thermo Test för Webastovärmare osv, osv...
Vad jag vet så finns det inga diagnosprogram för Citroen som använder sig av ett vanligt KL-interface.
Jag har en del erfarenheter med både Euroscan och KL-interface.
Uniscan-interface har en microprocessor i sig för att mjukvaran (VISA) skall kunna identifiera hårdvaran innan programmet fortsätter med diagnosen. Har man inte rätt interface så får man ett felmeddelande i VISA.
D.v.s ett vanligt KL-interface fungerar inte med Uniscan VISA.
Din andra fråga är lite otydlig, men jag tror att du undrar om man kan få Uniscan att fungera under WinXP med ett vanligt KL-interface?
Svar: Nej, tyvärr inte. Det finns olika hack och fulknep med speciella DOS-emulatorer men det fungerar inte. Man kan få VISA att känna igen och godkänna interfacet under WinXP, men när man kör diagnos mot en bil så ballar det ur. Det är viktigt att timingen är perfekt i kommunikationen mellan dator-styrdon och därför kör man i äkta DOS-läge.
Det finns många diagnosprogram för olika system som använder sig ett standard KL-interface. Bl.a WBHdiag och VAG-COM för hela VAG-familjen, Vol-fcr för Volvo, Webasto Thermo Test för Webastovärmare osv, osv...
Vad jag vet så finns det inga diagnosprogram för Citroen som använder sig av ett vanligt KL-interface.
Tjaba
Okey
Vart kan man få tag på information om vad för "protokoll" citroen har jäntemot VAG. Jag menar ifall nu bägge andvänder K och L lina för att kommunicera borde man kunna ändra lite i nån program som ändrar alla baud tider och vad allt heter för att hitta nått som fungerar med citroen kanske
Kan man skriva ett eget program som klarar av att läsa felkoder utan större finesser och kunna identifiera samtliga felkoder som airbag och abs samt motokoder? Kanske tar lite vatten över huvet men intresset finns varför frågan kommer upp
Hur stor skillnad (Tror du) är mellan mellan soloscan interfacet och KKL interfacet till VAG förutom idetifieringen?
Mvh
Acke
Vart kan man få tag på information om vad för "protokoll" citroen har jäntemot VAG. Jag menar ifall nu bägge andvänder K och L lina för att kommunicera borde man kunna ändra lite i nån program som ändrar alla baud tider och vad allt heter för att hitta nått som fungerar med citroen kanske

Kan man skriva ett eget program som klarar av att läsa felkoder utan större finesser och kunna identifiera samtliga felkoder som airbag och abs samt motokoder? Kanske tar lite vatten över huvet men intresset finns varför frågan kommer upp

Hur stor skillnad (Tror du) är mellan mellan soloscan interfacet och KKL interfacet till VAG förutom idetifieringen?
Mvh
Acke
Kan du Franska?
http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fich ... .htm#fenix
Där är en länk till hur man kör diagnos på en Citroen XM med hjälp av blinkkoder. Man kopplar en strömbrytare och en lysdiod till diagnoskablen.
Jag misstänker att Euroscan använder sig av den metoden för att läsa ut felkoder och att testköra olika komponenter (bränslepumpsrelä, insprutare osv...) Citroen XM är märkt som långsam diagnos i dokumentationen för Euroscan.
Och det kan vara en utmärkt start för dig om du vill komma igång med att skriva diagnosprogram för fordon. Tekniken är enkel och det finns beskrivningar på hur det fungerar lite överallt. Kolla i Autodata eller någon annan litteratur för att få reda på timingen för blinkningarna.
Tyvärr räcker det inte att ändra lite baudinställningar för att få igång VAG-
COM till en gammal Cittra...
Om du tittar vidare på Blafusel så ser du att VAG använder sig av ett protokoll som heter KW1281.
Nyare bilar (VAG och andra märken) kör också diagnos på ISO 9141 och 14230. Det finns en mängd olika standarder, och jag har svårt att hålla isär dom.
http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw1281.html
Sedan är bilfabrikanterna tydligen ganska duktiga att avvika från standarderna som är satta, vilket gör det mycket svårt att skriva egna diagnosprogram som fungerar. Att ringa Citroen och be om info om deras diagnossystem kan man nog glömma, utan du får göra som de flesta andra. Skaffa ett original diagnosverktyg och sätta in en serieportsniffer mellan diagnosutrustningen och bilen. Då får du lite fingervisningar om vad som händer när man kör en komplett fordonsdiagnos.
Skillnaden mellan ett Euroscan och KL-interface är identifieringen och att ett KL-interface använder samma COM-port för att skicka och ta emot information på K och L-linan. Euroscan använder ena comporten till K och den andra till L.
Det finns mängder av olika scheman på nätet över Euroscan och KL-interface om du är intresserad av att bygga ett själv. Där kan du också se de skillnaden på hur de är uppbyggda.
Lycka till!
EDIT:
Hittade en svensk länk för diagnos på Citroen. Om diagnosuttaget har två kablar, så pratar motorstyrdonet också ISO9141.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0a955ec572
http://pepon1.free.fr/CITROEN%20XM_fich ... .htm#fenix
Där är en länk till hur man kör diagnos på en Citroen XM med hjälp av blinkkoder. Man kopplar en strömbrytare och en lysdiod till diagnoskablen.
Jag misstänker att Euroscan använder sig av den metoden för att läsa ut felkoder och att testköra olika komponenter (bränslepumpsrelä, insprutare osv...) Citroen XM är märkt som långsam diagnos i dokumentationen för Euroscan.
Och det kan vara en utmärkt start för dig om du vill komma igång med att skriva diagnosprogram för fordon. Tekniken är enkel och det finns beskrivningar på hur det fungerar lite överallt. Kolla i Autodata eller någon annan litteratur för att få reda på timingen för blinkningarna.
Tyvärr räcker det inte att ändra lite baudinställningar för att få igång VAG-
COM till en gammal Cittra...
Om du tittar vidare på Blafusel så ser du att VAG använder sig av ett protokoll som heter KW1281.
Nyare bilar (VAG och andra märken) kör också diagnos på ISO 9141 och 14230. Det finns en mängd olika standarder, och jag har svårt att hålla isär dom.
http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw1281.html
Sedan är bilfabrikanterna tydligen ganska duktiga att avvika från standarderna som är satta, vilket gör det mycket svårt att skriva egna diagnosprogram som fungerar. Att ringa Citroen och be om info om deras diagnossystem kan man nog glömma, utan du får göra som de flesta andra. Skaffa ett original diagnosverktyg och sätta in en serieportsniffer mellan diagnosutrustningen och bilen. Då får du lite fingervisningar om vad som händer när man kör en komplett fordonsdiagnos.
Skillnaden mellan ett Euroscan och KL-interface är identifieringen och att ett KL-interface använder samma COM-port för att skicka och ta emot information på K och L-linan. Euroscan använder ena comporten till K och den andra till L.
Det finns mängder av olika scheman på nätet över Euroscan och KL-interface om du är intresserad av att bygga ett själv. Där kan du också se de skillnaden på hur de är uppbyggda.
Lycka till!
EDIT:
Hittade en svensk länk för diagnos på Citroen. Om diagnosuttaget har två kablar, så pratar motorstyrdonet också ISO9141.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0a955ec572
hm
Där ser man...
Varför behöver euroscan 2 comportar med en k och en l lina när kkl interfacet klarar sig med 1?
Min cittra har inte nån 2 polig kontakt utan en 30 stiftig under ratten. När jag kollar på kontakterna och hur man eventuellt kan få ut blinkkoder så ser jag att varför det finns så många stift är för att man ska tydligen kunna få ut felkoder från MÅNGA styrsystem: ABS, AIRbag, Motor, Klima, Hydroactive mm
Och alla verkar fungera att man kopplar in k lina på en stift och L lina på en annan för att få ut felkoder ur respektive system.
Det jag inte fattar bara men får söka vidare hur det kommer sig att både euroscan och KKL interfacet klarar av att söka i en VAG bil? Men KKL kanske inte kan söka i en annan bil en VAG som soloscan klarar. Byts det protokoll eller tider innen i interfacet eller programmet hos euroscan?
Eller kör den samma "tider" hela tiden?
Tack för länken
Mvh
Acke
Varför behöver euroscan 2 comportar med en k och en l lina när kkl interfacet klarar sig med 1?
Min cittra har inte nån 2 polig kontakt utan en 30 stiftig under ratten. När jag kollar på kontakterna och hur man eventuellt kan få ut blinkkoder så ser jag att varför det finns så många stift är för att man ska tydligen kunna få ut felkoder från MÅNGA styrsystem: ABS, AIRbag, Motor, Klima, Hydroactive mm
Och alla verkar fungera att man kopplar in k lina på en stift och L lina på en annan för att få ut felkoder ur respektive system.
Det jag inte fattar bara men får söka vidare hur det kommer sig att både euroscan och KKL interfacet klarar av att söka i en VAG bil? Men KKL kanske inte kan söka i en annan bil en VAG som soloscan klarar. Byts det protokoll eller tider innen i interfacet eller programmet hos euroscan?
Eller kör den samma "tider" hela tiden?
Tack för länken
Mvh
Acke
Tqacke, vad för nån XM har du, serie 1 och de flesta serie2 kör blinkkoder so mycket enkelt kan plockas ut.
På vissa av de 4-cylindriga kan du få ut blink-koderna på motorlampan utan problem, de andra samt de 6-cyl kan du plocka ut alla koder med en brytare, led och ett motstånd.
På min ebaman-sida hittar du det mesta om XM, ink kompletta elscheman samt orginal verkstadshandböcker.
Du besöker väl citroenakuten
På vissa av de 4-cylindriga kan du få ut blink-koderna på motorlampan utan problem, de andra samt de 6-cyl kan du plocka ut alla koder med en brytare, led och ett motstånd.
På min ebaman-sida hittar du det mesta om XM, ink kompletta elscheman samt orginal verkstadshandböcker.
Du besöker väl citroenakuten
Re: hm
tqacke skrev:Varför behöver euroscan 2 comportar med en k och en l lina när kkl interfacet klarar sig med 1?
Bra fråga.
Jag gissar på att dom var tvungna att ha flexibiliteten att kunna dela upp K och L-linornas in och utgångar för att täcka upp alla typer av styrdon/protokoll. Visa stödjer ju mer än 2600st olika system, allt ifrån att läsa/radera felkoder, se ärvärden, styra ut komponenter och återställa serviceintervall.
Och det fungerar på alla möjliga olika bilfabrikat, vilket är starkt gjort av programmerarna.
Programmerarna av Visa(Euroscan) såg till att deras interface fungerade mot VAG.tqacke skrev:Det jag inte fattar bara men får söka vidare hur det kommer sig att både euroscan och KKL interfacet klarar av att söka i en VAG bil?
Programmeraren av t.ex VAG-COM såg till att ett KL-interface också fungerade mot VAG.
Olika program för olika interface, men för samma fordon, inte konstigare än så.
tqacke skrev:Byts det protokoll eller tider innen i interfacet eller programmet hos euroscan?
Eller kör den samma "tider" hela tiden?
Protokollen ligger helt i programmet för Euroscan, och det är olika beroende på vilket styrdon man kör diagnos mot. Interfacet är helt fritt från "intelligens".
TomasL,
det är bara jag som spökar för dig. Jag drog en länk ur mängden, och det råkade bli en V6-24, bara för att visa hur blink-koderna fungerade.
Mina Franska-kunskaper är minimala från den tiden jag skruvade lite Peugeot, men står det inte några ord om hur man gör utstyrningar på motorstyrdonet på den sidan som jag länkade till?
Kanske någon på forumet som kan Franska och kan förklara hur det ligger till?
>Lindqvist
Det beror på vad du gör med brytaren när man slår på tändningen, då kan man initiera diagnos-läge, test-läge eller inställningsläge.
FENIX ecu'n accepterar vissa "blink-koder" för dels test av olika saker såsom reläer etc, man kan även justera vissa saker såsom blandning och tändning mm.
Samma gäller ABS, AC och styrningen för fjädringssystemet/HA. dock finns det inga justeringsmöjligheter på dessa ECU'er.
Tyvärr finns det ingen möjlighet attt få ut live-data vad jag vet, har letat förtvivlat, men inte hittat nått (vissa påstår att det skall gå).
Vad jag däremot inte kan greppa riktigt är varför det finns två anslutningar i diagnoskontakten, och enbart en används.
Det beror på vad du gör med brytaren när man slår på tändningen, då kan man initiera diagnos-läge, test-läge eller inställningsläge.
FENIX ecu'n accepterar vissa "blink-koder" för dels test av olika saker såsom reläer etc, man kan även justera vissa saker såsom blandning och tändning mm.
Samma gäller ABS, AC och styrningen för fjädringssystemet/HA. dock finns det inga justeringsmöjligheter på dessa ECU'er.
Tyvärr finns det ingen möjlighet attt få ut live-data vad jag vet, har letat förtvivlat, men inte hittat nått (vissa påstår att det skall gå).
Vad jag däremot inte kan greppa riktigt är varför det finns två anslutningar i diagnoskontakten, och enbart en används.
Re: oki
På sourceforge finns det ett autoscan-projekt, kanske det kan vara nått, kommer dock inte på vad det heter, men om du söker på odb på sourceforge så bör du hitta det.tqacke skrev:Lindqvist:
Då fick jag svar på många av mina funderingar...
Dock så vart det inte bättre
Men än ger man inte upp hoppet....
Hur går man tillväga för att ändra ett befintligt program om man får fråga, alltså ändra färger och skriva till ord i t ex vagcom? Eller uniscan?
Mvh
Acke