Har även sett någon gammal som haft en rund skiva. Man kan ändra frekvensen på kristaller med tex ett tunt lager färg eller dylikt om man så vill för att få en mer exakt freklvens. Har dock för mig att det gällde äldre kristaller med kanske inte lika bra noggrannhet som dagens och jag har för mig att detta var rätt populärt inom något visst område.
Detta används tex för att kunna mäta tjockleken på något som beläggs med ett skikt inom vakuum tekniken då ett lager som belägger kristallen samtidigt som substratet ändrar dess frekvens till det lägre som då detekteras.
Jag hade ingen aning om att det fanns en begränsning.
Om jag fösöker ändra från 10 till >10 så får jag som svar:
"Den server du administrerar har en hårdkodad gräns på 10 anslutningar"
Min server har blivit lite "knarkad" på sista tiden så det är nog dags att byta ut skräpet mot linux, jag har funderat på det ganska länge nu.
Men visst... Om du vet hur jag ska göra för att fixa fler anslutningar än 10 så gör jag det.
På wikipedia finns artikeln "kvartsur" som skulle behöva ett litet lyft.
Det skulle absolut vara kul att skriva lite om det, men då måste jag nog läsa på lite först.
Kul att se hur den ser ut på insidan.
Förresten, vad är det som gör att en kristall är känslig för slag och stötar, t.ex om man tappar den?
Hur mycket kraft krävs för att den ska kunna ta skada?
Materialet är väldigt sprött och spricker om man tappar den.
Gissa varför jag inte har kvar den för ett test utan kåpa?... Jag fumlade lite så den gick av helt enkelt.
Nästa offer, en 32MHz'are.
Jag var lite klantig när jag sågade så den sprack.
AndLi skrev:Va det nödvändigt, att förstöra min illusion sådär?
Jag som alltid föreställt mig att det suttit en liten diamantformad sak mellan två pinnar..
Jag blev oxå besviken när jag fick se hur den ser ut.
Hmm.. Ska jag installera Linux eller byta till Win2K Server.
Win2K Server = inget problem alls, jag kan fixa det direkt.
Linux = Har ingen aning om hur det fungerar ännu och frågan är om jag orkar göra det nu.
Om någon är inne på den här tråden, kommer det ta upp en anslutning då, eller tar det bara upp en anslutning när en bild laddas?
Gör det enkelt för dig - installera Ubuntu. Enklare än så installerar du inte ens Windows.
Följ sedan den här guiden så har du en kraftfull webbserver installerad helt utan begränsningar.
Följ guiden hur du enablar mod_userdir (direkt efter apache-installation), sedan skapar du en katalog direkt i din hemkatalog som heter "public_html" och i den lägger du sedan bilder etc..
Då blir dom nåbara från ake.myftp.org/~dittloginnamn/bild.jpg
Finns bra med support här på forumet om du vill prova iaf.
Då kan du sedan fundera på vad som gör att rotorn hela tiden bara går åt ett håll och inte slumpmässigt åt vilket håll som helst som den egentligen borde.
Nån som vet hur en kristall fungerar elektroniskt?
Resistansen är oändlig och kapacitansen är några pF.
Det verkar vara ungefär som en piezo-högtalare där plattan böjs lite av spänningen.
Hur påverkar vibrationerna kretsen elektroniskt?
Ja det där hade jag inte sett att du skrivit. Jo ojämnheterna i statorhålet är orsak till att det fungerar som det gör för då rotorn är en magnet så ställer den sig på ett visst sätt hela tiden efter en puls då magnetfältet riktar in sig efter ett visst läge pga hålets utformning. Detta gör då att det sedan bildade magnetfältet från en sekundpuls får den att alltid gå på ett och samma håll då rotorn är lite förskjuten i förhållande till detta. Hade inte denna asymmetri funnits så hade det förstås inte heller fungerat.
Kvarts har ju den speciella egenskapen att det ger ifrån sig en spänning vid mekanisk deformation och blir lite deformerad vid ett tillförd spänning. Så när det skickats en spänning till kristallen under en väldigt kort tid så ändras dess form lite och när den sedan går tillbaka till sitt utgångsläge så ger den en liten spänning ifrån sig. Med enkel elektronik så kan man då skapa en feedback krets som hela tiden ger en lite puls vid rätt ögonblick vilket efter en kort tid kommer att arbeta vid kvartsplattans resonansfrekvens. Så en platta i med tex en 1MHz kristall vibrerar alltså 1milj ggr i sekunden men utan att gå sönder. Men från en viss gräns så använder man istället övetoner hos kristallen då det finns en viss gräns för hur snabbt dom kan svänga.