Snabbfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
patrik

Snabbfrågor

Inlägg av patrik »

Hej, såg inte nån liknande tråd så jag gör en. Tänkte att det kan vara smidigt att ha en tråd och posta frågor i som egentligen inte behöver en egen tråd.

Jag har iaf en fråga, måste man koppla jordefelsbrytaren före säkringarna?

Det var nämlighen så att vår nya el-lärare skulle rita upp hur man kopplade en central och satte då säkringarna före JFB. Men när vi gjorde central med den gamle läraren så satte vi jfb före säkringarna, det är så jag har trott att det ska vara. Nån som vet?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Den borde sitta före säkringarna eftersom jordfelsbrytaren skall skydda alla säkringar i en central! Sitter den efter säkringarna så blir bara dom (3) skyddade...

/PeterH
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Normalt set har man ju en jordfelsbrytare till flera säkringar. Då måste den ju sitta före. Men den kan sitta efter. Men då kan den ju bara skydda en säkring. Tex. de man stoppar i uttagen.

EDIT: Nu var jag visst för seg.
Senast redigerad av danei 21 september 2007, 19:53:05, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det beror på vad du menar. Den ska sitta efter huvudsäkringarna men före de gruppsäkringar du vill skydda. Man kanske inte vill koppla alla grupper via jordfelsbrytaren.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man bör nog se upp med situationen att jordfelsbrytaren fallerar och inte har någon avsäkring.. :wink:
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

JFB kan ses som en strömbrytare i ett schema, då kanske det blir lättare att tänka och förstå den.

Men den måste såklart även den vara avsäkrad, om det skulle bli fel i den, men här på landet har vi i så fall säkringar ute i stolpen.

Beror såklart lite på hur just din miljö ser ut.
Skriv svar