Labbagg 0-40V 0-5A [nu med bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Får du nån ordning på det? :) Om du misstänker att det är IC2 som ställer till det, prova ta bort den så ska aggregatet ge maxspänning ut (60V) tills du når upp till strömbegränsningen.

Kan ju upplysa om att 3 st 2N3055 för den där utströmmen och inspänningen är mycket optimistiskt. 60V+ kan man lätt få på glättningskondensatorn när nätspänningen är hög (5%) och transformatorn ger kanske 5-10% mer spänning på tomgång.

Sen när man kortsluter utgången så kommer ju inte spänningen in sjunka direkt utan transistorerna måste ta 1,7A var då vid 60V. 2N3055 klarar 0,8A vid 60V... (second breakdown) Och second breakdown går fort, det behöver inte ens vara varmt! Spänningen sjunker kanske till 50V under last, men det finns fortfarande knappt någon marginal. 2n3055 klarar 1.5A vid 50V, och det är med höljet vid rumstemperatur.

Att använda någon av MJ15022/MJ15024/MJ15003/MJ21194 skulle ha varit mycket lämpligare, då kanske det nästan skulle räcka med 3st. MEN om du har många 2n3055 skulle det nog kunna funka med typ 8 st :P Jag har för mig att de är billiga på Kjell om man köper flera. Kanske svårt att få plats med dem dock? Fläktkylning lär också behövas :roll:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du räknar ”worst case” på alla sätt och då blir det helt klart kris. En trafo som inte är väldigt överdimensionerad tappar en hel del spänning vid 5 A och likriktarbryggan sväljer säkert 3 Volt vid 5 A dessutom är det inte vanligt med 5% överspänning (inte i mina trakter i alla fall).
Håller med om att MJ seriens trissor är bättre men dom kostar också mera.
Fläktkylning är aldrig fel oavsett om man ligger nära gränsen eller inte.

Det var en dyr lösning med OPA445, jag har byggt ett dylikt agg med MC 34071 för ca: 6 kr/st och det fungerar utmärkt. :wink:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag kanske tycker om att räkna på worst case 8) Jodå, nog är det ju ett extremfall, men även om man räknar med att spänningen sjunker till 50V (transformatorspänning*1,2 brukar vara nära) så är det ju mer än vad transistorerna klarar av.

2n3055 är bara specad 1,5a före second breakdown vid 50V. Så det faller ju redan där. Och 80W * 3 är inte heller helt lätt att göra sig av med, man måste hålla temperaturen på höljet under 80 grader, termisk resistens i överföringen gör att kylflänsen måste hållas under kanske 60 grader vilket inte är helt lätt med en total effektförlust på 250W... MJ-transistorerna å andra sidan klarar en förlust på över 100W vid 100 graders temperatur. 2n3772 är väl inte fullt lika bra, men nästan.

Jo och det där med högspänningsop - jag har också byggt ett nätaggregat med liknande koppling som i början av den här tråden. Ingen högspänningsop alltså. Tror det är en ne5532 som sitter i. Sen kör ju jättemånga komersiella aggregat med en liknande koppling. Kolla schemat till nåt äldre HP eller Oltronix. :) Det har ju sina fördelar som sagt att göra så!
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Det ser ut som mina 2n3055'or kommer få det hett om öronen :D Tomgångsspänningen på trafon efter likriktare och kondingar är 59v. Och den är på 300VA så spänningen borde inte sjunka allt för mycket vid belastning.
Anledningen att jag just valde att använda 2n3055'or var just det att de var billiga. Men snålheten kanske bedrar. Hur som helst kommer jag att bygga färdigt agget med dessa komponenterna, och eftersom jag har ett eget kort för effektdelen så är det lätt att göra ett nytt om det skulle visa sig att det inte funkar i praktiken. i verkligeheten är det ytterst sällan jag kommer ta ut några större strömmar ur det. Detta är också det första större agget jag bygger, så jag har räknat med att göra lite tabbar :D det är ju så man lär dig. Tanken är också att jag skall tortyr-testa agget en del när det är klart, så vi får se vad som brinner först.

En annan ide som det ser ut som jag blir tvungen att förverkliga är att uttnytja trafons dubbla lindningar och bara köra med halva utspännningen när man kör med låga utspänningar på agget. Man borde väl kunna lösa detta automatiskt? Har några sådana här reläer:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 006503.htm
Skulle de funka?

Och så lite status på bygget: Problemet jag hade förra helgen var att så fort jag hängde på någon last, tom en väldigt lien last <50mA så ströp op'n som reglerar spänningen(IC2) helt utgångs trissorna. Trodde först att jag hade förväxlat ingångarna på op'n men eftersom den reglerar spänningen bra utan last och jag har kopplat om hela kretsen ett par gånger, även på annan labbplatta. Och har testat med IC3 urkopplad så det är inte denna som spökar.
Ett annat problem som jag upptäckte var att den lilla trafon som förser IC2,3 med spänning lämnar lite väl hög spänning, +/-18V likriktat och klart, har kört med op's som tål 36v, men känns lite tight, frågan är om det kan vara det som är källan till mina problem?
Hur som helst bestämde jag mig för att bygga klart ett litet variable-dual-supply labbagg så jag kan kan labba vidare med det stora agget utan att riskera mina op's.

/Christopher
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du skulle ju kunna använda kortet du redan har och sätta dit några extra 2n3055 på en egen aluminiumbit, de är ju billiga som sagt. Nåt som jag såg i din bild var att drivtransistorn som driver 2n3055:orna inte har någon kylning. Den avger i värsta fall över 10W så behöver definitivt kylas! Du kan ju montera den på kylflänsen tillsammans med 2n3055:orna.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kimmen;

Jo visst, better safe than sorry!

Sencor;

Det hade inte skadat med ytterligare en “power module” parallellkopplad med den första. Det borde inte vara något problem att göra en likadan till för detta ändamål.
Här är ett schema på ett agg. med relä styrning av splitt lindning. Jag har hela manualen om någon behöver den:

Bild
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Kimmen: Har inget emot att göra nya kort, så fort jag fått lite ordning på agget så får jag väl ta tag i det.
Btw. Tack för tipset om drivtransistorn, hade liksom missat att den också blir varm. Blir det så att jag ritar om power-kortet som jag antagligen blir tvungen till, så skall jag se till att den får en liten bit av alu-profilen.

Andy:Tackar för schemat, ser mycket intressant ut, skall försöka mig på att förstå det. Är det ett kommersiellt agg? Har du några spec'ar på det?

Idag har det inte blivit så mycket tid till att jobba vidare med detta agget eftersom jag fick för mig att bygga ett litet dubbelagg:D

/Christopher
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Sencor;

Jag tänkte nog att det kunde generera ideer. :D
Det är ett Velleman aggregat med några år på nacken med de exemplar jag känner till har fungerat utmärkt. Både IC 2 och IC 3 är LM723 oavsett vad som står i manualen.
Här är den kompletta manualen < 0,5Mb:

http://rapidshare.com/files/57921262/Ma ... 0.pdf.html
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Andy:Tackar så mycket, sånt här är guld värt för mig just nu, även om jag kanske inte bygger just detta agget är det nyttigt att se var det finns för lösningar.

/Christopher
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Nu har jag fått agget att funka på labbplatta, problemet visade sig att vara att agget började självsvänga så fort jag lastade det lite, någon klant :roll: hade hoppat över lite för många avkopplingskondingar vid de tidigare försöken.
Nu återstår det att försöka få till någon typ av relä-styrning så att jag kan få den att växla mellan lindningarna automatiskt.

/Christopher
Bild
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Idag har jag labbat vidare med lite laster, men det har visat sig att utgångstrissorna går vid lite belastning, som vissa mycket riktigt varnat mig om. Har brännt 3st 2n3055'or nu, tur att dom är billiga;)
Hur som helst undrar jag vad det är som får dom att paja, för dom blir aldrig speciellt varma. Och jag tar inte ut speciellt mycket ström heller. Är det detta som kallas för Second Breakdown? Ligger ju som sagt 58V över trissorna.
Har testat lasta med lite effektmotstånd, men som sagt dom blir rätt varma och jag kan inte lasta någon större ström med dessa. ca 700mA
Har även testat att lasta med 12v/35W halogenlampa, men om jag ställer in 12v på agget och ansluter lampan så går någon trissa direkt och jag får 57 ut på lampan med trasig lampa som följd.
Om jag istället vrider ner spänningen till 0 innan jag ansluter lampan och sakta vrider upp spännningen så kommer en trissa gå innan lampan ens hinner börja glöda.
Är det så illa att 3 trissor inte ens klarar av att lämna de få ampere som krävs för att lampan skall börja glöda, den borde väl kunna glöda lite redan vid 1.5A....eller är det något annat som spökar och gör att trissorna går?

/Christopher
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att citera Kimmen:
"2N3055 klarar 0,8A vid 60V... (second breakdown) Och second breakdown går fort, det behöver inte ens vara varmt!"

Det låter troligt att det är detta som käkar upp dina transistorer.

Intressant projekt, förresten. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag tror också att det är på tok för hög spänning över transistorerna... Antingen får du byta typ, sänka matningsspänningen eller montera betydligt fler.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller byta transistorer
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Ser ut som jag får byta transistorer, kimmen nämde dessa, MJ15022/MJ15024/MJ15003/MJ21194, någon som har några fler förslag, funderar på om man kanske skall välja en med annan kapsel så kanske man slipper TO-3'orna, TO-218 hade varit lite smidigare och då kan jag få plats med fler. För med kylflänsen jag har nu får jag knappt plats med 4 TO-3'or i bredd.

/Christopher

Edit: Och om jag nu byter till tex. 4st MJ15024 trissor, kommer agget klara en oavsiktlig kortslutning vid 40v utspännning? Trafon jag använder är på 300VA / 40V => ca 7A och en kondenstatorbank på 20000u, borde kunna ge en del ström.
Skriv svar