Två stegmotorer på samma axel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

12Nm!!! :shock:

Vilken storlek på fräs planerar du för?
douryd

Inlägg av douryd »

Jojje: Hur reagerar en stegkontroller på två parallellkopplade motorer (parallella lindningar), är det bara att räkna om induktans och ström?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Storleken har ingen betydelse...=) Typ 500x 300x 200 (x,y,z) Men jag tänkte mig snabba rörelser, snabbtransport på åtminstone 10m/min

Jojje, om du tänkt att svara på inlägget innan här så kanske du kan svara på detta samtidigt: Om man parellkopplar tre A3977 till en och samma motor så att den totala strömmen blir 7,5A, sprängs kortet då? =)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fräsen: jag hoppas att du är medveten om att ju större motor du har, desto sämre högfartsegenskaper har den?

Läs denna länk:
http://www.allmotion.se/UserFiles/AMT_S ... nik(2).pdf

Om du ska driva en motor med tre stycken allegrokretsar (vilket jag tvivlar på att fungerar bra/alls) så kan du väl lika gärna köpa en geckodrive och få bättre drivare?

Tillochmed deras lilla 201a klarar 7A...
Senast redigerad av Meduza 22 september 2007, 20:51:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Satsa på servos om du vill upp över 10 000mm/min. stegmotorer är inge vidare då.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

douryd och Fräsens frågor kan jag svara att Jag har ingen aning.

Teoretiskt ska det väl funka så, men i praktiken tvivlar jag. En orsak är att en motor drar mera ström när den blir belastad, så då blir det snedbelastning ganska lätt.
En stor motor på tre kanaler kanske funkar. Det är väl bara att köpa å testa. :D

Men som dom andra säger, satsa på "riktiga" saker som är gjorda för ändamålet på en gång. Det brukar inte finnas några genvägar.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag håller med Jojje - använd grejerna till det dom är designade för. Jag har mycket svårt att tänka mig att en eller flera parallelkopplade kretsar skulle funka. Dels måste dom ju vara 100% syncade för att PWM-choppern skall fungera och även om dom vore det så är det stor risk att den interna resistansen i switch transistorerna skiljer sig så pass att en av dom ändå skulle få ta den största delen av strömmen.

Beträffande två motorer på ett drivsteg så vet jag bara att det inte funkar så bra med Gecko's - deras "mid-band-compensation" vet inte vilken av de två som "ringer" och kan därför "tvinga" den ena att tappa i steg istället för att hindra den att göra det samma. Nu har väl inte Allegros kretsar "mid-band-compensation", (eller har dom?). Prova om ni vill men förutsätt inte att det fungerar.

/H.O
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Meduza skrev:Fräsen: jag hoppas att du är medveten om att ju större motor du har, desto sämre högfartsegenskaper har den?

Läs denna länk:
http://www.allmotion.se/UserFiles/AMT_S ... nik(2).pdf

Om du ska driva en motor med tre stycken allegrokretsar (vilket jag tvivlar på att fungerar bra/alls) så kan du väl lika gärna köpa en geckodrive och få bättre drivare?

Tillochmed deras lilla 201a klarar 7A...
Jag ska köpa geckosar, bara en tanke på det där med parallellkopplade drivare. Anledningen till att jag funderade var för att elfa säljer en färdig drivare som har två allegrokrestar på 1.5A st., troligtvis parallellkopplade, för att lämna ut 3 amp enligt specen.

Jag förstår att att varv/momentkurvan går tvärt ner när det gäller större stegmotorer. Men jag finner stegmotorer som en enklare och billigare lösning än servo.

Den höga hastigheten hade jag tänkt få till genom högt vridmoment och hög stigning på skruven. Har tänkt mig 10mm/v stigning från Solectro. En 1000 varv borde väl även en 12Nm stegis klara? Tänkte på denna motor:
http://www.kelinginc.net/KL34H2160_62_8A.pdf
Momentkurva enligt: http://www.kelinginc.net/KL34H2160-62-8A.pdf

Deras momenkurva verkar basera sig på halvsteg som betyder bara 50% av lasten, eller kör de med helsteg på kurvan?

Drivaren de kör med på kurvorna har 100V in, vilket är lite mindre än geckos. Men lite mellan tummen och pekfingret finner jag att den borde kunna lämna minst 5Nm vid 1000 varv, och vid det momentet är den ju långt från att tappa steg eller något.

Edit: Enligt specen så är motorns spolar parallellkopplade, som ger en maxström högre än gecko klarar av. Kör man serie på spolarna så kommer man ner till hälften av strömmen, men då blir ju induktansen dubbelt så hög och kurvan stämmer inte längre. Kanske ska jag nöja mig med 8Nm motorer... tex: http://www.kelinginc.net/kl34H2120-42-8B.pdf
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En sak som dom flesta inte tänker på, eller vet om, är att det blir både billigare och bättre att använda en mindre motor, men göra en utväxling.
Tex om man skaffar en kulskruv med 10mm stigning, så måste man ha ett visst moment för att komma upp i en viss hastighet på vagnen.
Om man däremot använder mindre stigning, eller gör en utväxling med tex kuggrem, då behöver man inte lika stark motor, men den måste gå mycket fortare.
En mindre motor klarar galant av att gå mycket fortare + att den är mycket billigare. En annan "bonus" är att man får bättre upplösning utan att det kostar nåt.

Jag har även sett några som kör med kulskruvar med 20mm stigning. Det är helt förkastligt på fräsar som är aktuella för oss dödliga, typ DIY-fräsar.

Sätt in dina värden här och se själv.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fräsen skrev:Men jag finner stegmotorer som en enklare och billigare lösning än servo.
Det blir inte så mycket biligare med stegmotorer ändå, den 12Nm stegmotorn du länkade till kostade ca 180Usd och du får ett dc-servo på 500W för under 190Usd inkl encoder.
Priset på drivarna är samma så det påverkar inte något.
Du har visserligen rätt i att det blir lite mer komplicerat med servomotorer instället för stegmotorer men det anser jag att det är värt för den mycket bättre prestandan du får.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Var finner man de mest prisvärda drivarna och servorna då? Lär väl bli brushed servo, för de verkar vara bra mycket billigare.
Skriv svar