Det är egentligen inget speciellt jag behöver den till, men jag kommer nog på något när/om den blir klar... Det slutgiltiga målet är iaf att fräsa i aluminium. Mycket kommer säkert att behövs uppgraderas för att det ska fungera bra, men det tar jag när det väl grundkoceptet fungerar.
Stål är för tillfället mitt favoritmaterial att arbeta med så största delen av bygget kommer att bli konstruktionsstål runt 10mm tjockt.
Jag har caddat ett tag och fått fram en konstuktion som ser ut ungefär såhär:

(Japp, det är sant, jag ritar i 2D. Dessutom i Microstation V7. Jobbar ju med det så kan ju inte vara otrogen med något annat (bra) cadsystem...)
Drivningen i X och Y axlarna är 100W Panasonic AC servo med kulskruvar. Köpte dom färdiga i enheter som nästan rakt av går att montera. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18843)
Arbetsområdet blir ca 410 x 350 mm. Bordet hålls av 2 st 20mm axlar med 4 st linjära lager i hörnen samt en skena under kulskruven i mitten på bordet. Axeln i portalen hålls i överkant av en 20mm stödd axel eller kanske en skena. I underkant är det en skena under vagnen för kulskruven.
Z drivs av kulskruv med stegmotor och rullar på 2 st 25mm skenor. Arbetsområdet är ca 90mm.
Spindelmotorn är en Kress till att börja med.
Allt material är stålplåt och plattjärn med 10mm tjocklek förutom dom rörliga delarna. Där kanske det räcker med 8mm

Jag har ingen fräs tidigare så det blir ingen superprecision på delarna utan det kommer att blir en del jobb med att shimsa in den på alla håll och kanter...
Kommentarer, ideer? Kommer det att vara stadigt nog eller var måste det göras bättre?