Linjetransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Linjetransformator?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har försökt löda bort linjetrafon från två gamla modem, med mindre lyckat resultat. Båda modemen har flerlagerskort så trafo-pinnarna sitter stenhårt oavsett hur jag än försöker med lödflätan.

På första kortet försökte jag bända lite försiktigt samtidigt som jag värmde, med resultatet att trafon lossnade, men anslutningspinnarna satt kvar på kortet... :roll:

På det andra kortet var trafon lite mindre, så där fick jag bort både den och pinnarna i ett stycke. Men ett ben var påväg ut så den tunna koppartråden gick av. Tyvärr sitter den så trångt att jag inte lyckats laga den.

Jag har ett kort till där det sitter en linjetrafo, men det räcker med två förstörda trafos på en kväll. :)

Jag började istället fundera på alternativ till linjetrafon.
Den isolerar ju bara de båda sidorna (telefonlinjen och elektroniken) från varandra galvanskt.

Går det inte att göra en liknande lösning med en optokopplare?
Måste den isåfall ha dubbelriktad utgång om man t.ex ska koppla in en DTMF-krets som MT8870 ?
Vilken spänning är det som mest på telefonlinje-sidan?
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 september 2007, 18:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Högst spänning är omkring 100 VAC för ringsignalen. Annars håller sig DC-nivåerna bra mycket lägre---40-60 V har jag för mig.

xxargs kommer säkerligen klarlägga situationen snart...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det vore utmärkt. :D

Jag hittade bl.a den här sidan med en annan lösning. (Se andra schemat på sidan).
Får man göra så på svenska telenätet?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ser ut som en fullösning enligt mig. Har för mig att vi har en tråd om linjetransformator i svenska telenätet. Men egentligen så får man inte koppla in något som inte är godkänt.
Ta fram värmepistolen och testa igen, då brukar det mesta släppa förr eller senare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det som kopplas till telenätet måste vara galvansikt skilt från detta men om sedan definitionen på galvaniskt är både konding, trafo eller tex en optokopplare låter jag vara osagt. Men oavsett vilket så skall det som kopplas in sedan så vitt jag vet vara godkänt för detta så gör man någonting själv och kopplar in detta utan tillstånd så är det alltså inte lagligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det borde alltså gälla även om jag modifierar en godkänd telefon-pryl?

Iofs så får man troligen inte bygga och koppla in nätagg utan behörighet heller. Så det är isåfall många forumister som bryter mot lagen. Men telenätet är ju mer känsligt för störningar än elnätet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jimmy: Om du inte skall spara vad-du-nu-tar-linjetrafon-från kanske du kan såga/klippa upp kortet omkring benen? Det i kombination med värme borde fixa demonteringen, tycker jag. Fast det är en fulmetod :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror faktiskt inte det ändå då det som den godkändes för har blivit ändrat som om man tex sätter in en optokopplare i stället för en linjetrafo eller tom vad det än må vara skulle jag tro. Även om dom båda två skapar en galvaniskt skild koppling så vill televerket/PTS ändå titta på sådant under lupp för att vara säker på detta och ge ett nytt tillstånd för att få användas.

Hur det är med nätagg och liknande vet jag ej men det kan nog stämma bra då ialf inte mitt hemmabygge är varken S, FI, N, CE eller störnings godkänt inom något område. :) Jo förresten kontakten till det är ju. :D
Senast redigerad av Henry 20 september 2007, 20:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, så länge man bygger med eftertanke så kommer ingen någonsin att ens märka att du har något icke-T-märkt på deras nät. Linjekort är förvånandsvärt tåliga och det är ganska enkelt att låta bli att utsätta dem för oönksade påfrestningar - linjetrafo är ett bra sätt att konstruera rätt, men inte det enda.

Som någon skrev - varmluftspistol och tålamod lossnar allt från kretskort (utom limmade SMD....)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Modemtransformatorer hittar man även i Faxar, där är det mer plats så chansen att kortet är enlagers är större.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det jag skrev är förmodligen vad "lagen" säger, men vad man sedan gör behöver ju inte nödvändigtvis gå denna väg. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hittade en kasserad telefonsvarare med ett enkelsidigt kort. Där fanns en linjetrafo som var lätt att löda bort. Så än en gång har det lönat sig att ha drivor med gamla grejjer överallt. :D

Den här heter LT90 och har tre ben på varje sida:

Kod: Markera allt

6    5  4 
   _0____0__0_
  |           |
  |   LT-90   |
  |           |
  |___________|
    0    0  0
    1    2  3
(Siffrorna vid benen står inte på kretsen.)

Vid pin3 är det en röd prick. Vid pin6 står det ett "B".
Mellan pin1 och 3 är det 162Ω. Mellan pin4 och 6 är det 130Ω.
Övriga pinkombinationer gav inget.

Pin4 och pin6 borde väl då vara primärsidan?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Linjetransformatorer brukar vara 1:1
Så vänd den hur du vill. Hur satt den i telefonsvararen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom kan dock vara något olika för att kompensera för trafons inre resistanser eller att drivstegen skall kunna köras med någon standardkomponent (330 Ohm istället för 300 Ohm etc.

Det bästa är förståss att hitta datablade på trafon, nästa steg är att analysera hur trafon är inkopplad - då främst hur trafon drivs av förstärkarna och vilka passiva grejor som är runt om kring där - på båda sidorna. Det är ganska mycket jobb att sitta i efterhand att försöka lista ut detta - så stjäl så mycket kontruktionslösningar du kan av det gamla kortet.

du har förmodligen en elektronisk linjeballast (misstänker att din trafo är av ferrittyp) då en ferrittrafo inte tål linjeström utan måste hanteras på 'utsida'

till detta så måste du ha ringdetektor, likriktarbrygga, samt något som kan 'ta' linjen (relä eller liknande)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Trafon ser förresten ut att ha en EI-kärna.
Kretskortet är ganska enkelt routat, så jag ska göra ett schema. :)
Skriv svar